Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Solaris, vad är det?

Har hört om ett OS som heter solaris. Vad är det? Efter vad jag förstått är det tydligen något Sun har gjort. Är det som Windows eller är det kommandotolk-baserat? Viktigast av allt är det enkelt att använda och/eller gratis?

Hur är kompabiliteten med andra Os, kan man koppla ihop det med Windows/Linux nätverk utan större problem?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skamlöst saxat från Wikipedia:

Citat:

The Solaris Operating Environment (OE) (Solaris) is a computer operating system, the proprietary Unix variant developed by Sun Microsystems.
Early versions, based on BSD UNIX, were called SunOS. The shift to a System V code base in SunOS 5 was marked by changing the name to Solaris 2. Earlier versions were retroactively named Solaris 1.x. After version 2.6, Sun dropped the "2." from the name; the most recent versions (as of early 2002) are Solaris 7, the 64-bit Solaris 8, and Solaris 9 which was released 22 May 2002.
Solaris is primarily written to run on SPARC processors. There is also a version called Solaris-x86 that runs on PCs. Solaris 10 is expected to be available for AMD64 as well as SPARC and x86 when it is released in December 2004. Sun has done work to incorporate the Linux Standard Base into the Solaris 10 kernel, allowing Solaris to natively run Linux binaries.

Solaris is proprietary rather than free software, but both binary and source versions have been freely downloadable at various times. Sun have recently confirmed (http://asia.cnet.com/newstech/applications/0,39001094,3918154...) their intention to make Solaris free software, but details have not been finalized yet.

Visa signatur

High on life, drunk online.

Permalänk
Medlem

Solaris är en UNIX dialekt från SUN, standard gui är CDE. Solaris för x86(pc) är gratis men har sina stora fördelar på SPARC platformen (även den utveckald av SUN) på x86 är någon linux/bsd bättre/smidigare) kompabiliteten är bra mot andra operativsystem på nätverket.

http://wwws.sun.com/software/download/index.jsp

*alltid någon som kommer före*

Permalänk
Medlem

Det heter kompatibilitet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det heter kompatibilitet.

Do not (iBook)mark word

Märk inte ord!

Permalänk
Medlem

Framför allt så satsar SUN (ryktet säger att företagetsnamnet kommer från Stanford University Network) mest på riktigt kraftfulla datorer och är med och slåss i superdatorsegmentet. Ett segment där Microsoft lyser med sin frånvaro.

Ett par gånger har de övervägt att lägga ner Solaris för x86, som trots att den är i det närmaste identisk med SPARC-versionen verkar vara lite av ett lockbete för att få fler att prova på Solaris.

SPARC (Scalable Processor ARCihitecture) specifierar inte hur chip:en skall implementeras utan är en öppen standard som styrs av en kommitte inom datortillverkarkonsortiet SPARC International.

För övrigt är Solaris, och på en SPARC i synnerhet, ett riktigt trevligt system (IMO) och de flesta UNIX-muppar brukar villigt instämma. Det är (IMO) högre status att ha en rejäl SPARC maskin hemma än en aldrig så moddad PC. Av ekonomiska skäl blir man oftast sittande med en PC med *BSD eller Linux

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Att märka ord ska inte ses som något fult. Man kan knappast kräva att alla ska ha fullgoda kunskaper i att hantera språket korrekt, men givetvis är det något man bör sträva efter. Jag ser hellre att folk maniskt följer regler om var versaler och skiljetecken ska placeras i meningar, än att de ger efter för den dekadenta "l3wn4ar"-kultur som sprider sina tentakler överallt. Att slå upp ordboken är heller aldrig fel om man är osäker på något ords stavning eller innebörd.

Sedan kan ju alla göra slarvfel, det är sådant som inträffar. Men alldeles för många är uppenbarligen enbart lata och ibland även medvetet slarviga. I de flesta forum jag besöker är det förvisso en väldigt hög nivå på språket, men på irc är det ju rent ut sagt bedrövligt överallt. Jag råkar regelbundet ut för att folk undrar om jag har något script som automatiskt lägger till stor bokstav och punkt, när folk reagerar så är det något som är allvarligt fel.

Detta är på inget sätt riktat mot WaKaBa personligen. Upp till kamp mot asen som förstör vårt språk!

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Varför lägga ner tid och ork på att skriva ett inlägg som ditt, gör något vettigt med din tid som du verkar ha över. Du och alla andra som klagar på språk/skrivfel tillför absolut inget i diskussionen överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

har inte sun bytt till Gnome som default desktop i nyare Solaris?

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
har inte sun bytt till Gnome som default desktop i nyare Solaris?

Det är tänkt att Gnome ska bli default så småningom, men mig veterligen har det inte hänt än. Kanske nu när solaris 10 kommer ut. CDE är ett härke!

Jag sitter just nu och kör fluxbox under Solaris 9, vilket fungerar utmärkt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaKaBa
Varför lägga ner tid och ork på att skriva ett inlägg som ditt, gör något vettigt med din tid som du verkar ha över. Du och alla andra som klagar på språk/skrivfel tillför absolut inget i diskussionen överhuvudtaget.

OffT: Tycker det är ganska dumt att som relativt nybliven medlem här klanka ner på Ilja. Respect your elders, och allt det där.

OnT: Solaris för x86 testade jag som snabbast under Virtual PC. Hade en hel del trassel med det, och fick aldrig egentligen igång det. Vill någon donera en Sun-maskin så tar jag tacksamt emot och försöker igen

/W

Permalänk
Medlem

Ungefär hur snabb SPARC ska man ha för det nya Solaris 10? Antar att det kan bli segt på en Ultra2:a?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa