[FBSD] 5.2.1 och 5.3 råhänger sig vid överföring över nätverket :(

Permalänk
Medlem

[FBSD] 5.2.1 och 5.3 råhänger sig vid överföring över nätverket :(

Har en PII 350 mhz med sata-kontrollerkort samt två st sata-diskar för lagring.
Systemet ligger på en IDE inkopplad i moderkortet.
Problemet för mig är att när jag för över via ftp råhänger den sig efter några timmar, kan alltså inte trycka ens på en knapp, och vid omstart är sata-disken ifråga korrupt :/

Finns det något debug-läge jag kan köra?

Edit: Jag kollade upp lite saker, och min kontrollerchips stödjs, det vet jag.
Men när jag kollar med atacontrol så är läget SATA150 och det står såhär i dokumentationen:
Currently supported modes are: BIOSDMA, PIO0 (alias BIOSPIO), PIO1, PIO2, PIO3, PIO4, WDMA2, UDMA2 (alias UDMA33), DMA4 (alias UDMA66), UDMA5 (alias UDMA100) and UDMA6 (alias UDMA133).

Jag försöker ändra med atacontrol mode 2 UDMA6 BIOSPIO då det bara är master inkopplad.
Vad tror ni? Kan det ha något med saken att göra?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Hänger den sig vid stora läsningar/skrivningar till diskarna? Hänger den sig vid bara stora mängder överförning över nätverket? Vad har du för nätverkskort? Kör du 5.3REL och ingen utav RC (1)? Vad är det för ftpdaemon det gäller? Har du upplevt några andra problem?

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Inga andra problem.

Hittils har jag bara kört filöverföringar via nätverkskortet under längre tid. Tar flera timmar innan den hänger sig.

Proftpd är det jag kör, samt 5.3 RELENG.

Edit: Nätverkskortet kollar jag när jag kommer hem.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'