Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Observera att endast lokala och ej globala max/min-värden finns.
Undersök derivatans nollställen: f'(x)=6x²-6x=6*(x-1)*x=0 <=> x=0 eller x=1
Teckenundersök derivatan så framgår var lokala max respektive min finns.

Jag har försökt lösa det här problemet ett antal gånger men jag lyckas inte. Det ser ut som jag få läsa humanistisk på universitetet.
F(X)=2x^3-3x^2-12a+a<=> F'(x)=6x^2-6x F'(x)=0 <=> 6(x-1) x=1 eller x=0
F''(x)=12x-6 F''(1)=6 och F''(0)=-6 <=> Xmin=1 Xmax=0 <=> F(0)=30 <=> -11a=30
a=30/-11
F(1)=-1-(-11(30/-11))=29
min=29
min enl. facit =3
Vad gör jag för fel?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Vill ha hjälp med att hitta den primitiva funktionen till: f(x)=Sin (2x) * Cos (2x)

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Vill ha hjälp med att hitta den primitiva funktionen till: f(x)=Sin (2x) * Cos (2x)

f(x)=sin(2x)*cos(2x)=(1/2)sin(4x)
F(x)=-(1/8)cos(4x) + C

edit: + C får man inte glömma.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Nån som kan visa hur man skulle kunna gå till väga för att finns en heltalslösning på detta:

a^a * b^b = c^c

Där a,b och c är olika heltal och större än 0.

går det öht att försöka sig på att lösa nåt sånt här eller är det bara "brute force" som gäller?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att bevisa följande:

sin2v = (2 tanv)/(1+(tan(v))^2)

jag har kommit så långt att jag har förenklat Vänster Led (V.L.) till 2sinv * cosv. Men när jag ska förenkla Höger Led (H.L.) så vet jag inte hur jag ska göra. Väldigt tacksam för svar är jag.

Visa signatur

Mattias är bäst. Ingen protest.

Permalänk
Medlem

Mataez:

Den är rätt simpel.

sin 2v = (2^*tan v)/(1+tan v^2)

Det blir lättare att omvandla H.L:

(2*tan v)/(1+tan v^2)

(2*tan v)/(1/cos v^2)

2*tan v*cos v^2

(2*sin v*cos v^2)/cos v

2*sin v*cos v

sin 2v

H.L = V.L

då var det klart!

Visa signatur

Så frälst av den farliga branten - Jag liksom föll över kanten

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Haffe
[B]
F(X)=2x^3-3x^2-12a+a

Haffe: efter diverse lösningsförsök undrar jag om du eventuellt kan ha skrivit av talet fel?
Annars får iaf jag ge mig

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Det är rätt avskrivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Jag har försökt lösa det här problemet ett antal gånger men jag lyckas inte. Det ser ut som jag få läsa humanistisk på universitetet.
F(X)=2x^3-3x^2-12a+a<=> F'(x)=6x^2-6x F'(x)=0 <=> 6(x-1) x=1 eller x=0
F''(x)=12x-6 F''(1)=6 och F''(0)=-6 <=> Xmin=1 Xmax=0 <=> F(0)=30 <=> -11a=30
a=30/-11
F(1)=-1-(-11(30/-11))=29
min=29
min enl. facit =3
Vad gör jag för fel?

Antingen är det feltryck, eller så har du missat något ur uppgiften... typ definitionsmängd eller ngt sådant.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag har kollat igenom boken. Det står inget mer än det jag har uppgivit i uppgiften. Den är nog feltryckt isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

f(x)=sin(2x)*cos(2x)=(1/2)sin(4x)
F(x)=-(1/8)cos(4x) + C

edit: + C får man inte glömma.

Det stämmer ju men kan du visa hur du får Sin (2x)*Cos (2X) till (1/2) Sin (4x)?

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det stämmer ju men kan du visa hur du får Sin (2x)*Cos (2X) till (1/2) Sin (4x)?

Sätt t=2x (Vanlig variabel substitution) Då får du: Six t * Cos t = 1/2 Sin 2t <=> 2 Sin t * Cos t = Sin 2t Vilket är en standardformel. (Måste väl inte dra hela beviset?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Se det Sim skrev. Det är trigformeln för dubbla vinkeln [pik]borde du kunna [/pik].

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Nån som kan visa hur man skulle kunna gå till väga för att finns en heltalslösning på detta:

a^a * b^b = c^c

går det öht att försöka sig på att lösa nåt sånt här eller är det bara "brute force" som gäller?

Jag håller på att köra en bruteforce på det där talen är 1-1000. Det har kört 30 min nu Än så länge har den inte hittat något. Återkommer med resultat när programmet kört klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

a^a * b^b = c^c

Det jag har kommit fram till än så länge är att det inte finns nån lösning då a och b saknar gemensamma faktorer (större än 1).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

Se det Sim skrev. Det är trigformeln för dubbla vinkeln [pik]borde du kunna [/pik].

Japp, det borde jag verkligen och det kunde jag ju egentligen också, formeln för dubbla vinkeln alltså. Tänkte däremot inte alls på att substituera!

Tack för hjälpen, båda två.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Citat:

a^a * b^b = c^c

Är inte det där en känd formel... kommer dock inte ihåg vem det var som kom på den eller i vilket syfte men jag har för mig att lösningen kom i slutet av 90-talet eller nått sådant. Det var tydligen nått jättesvårt i alla fall
Har för mig att det var nån som skrev en avhandling om det problemet som låg på ett hundratal sidor. Men jag kan vara ute och cykla baklänges i ett badkar

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe

Är inte det där en känd formel... kommer dock inte ihåg vem det var som kom på den eller i vilket syfte men jag har för mig att lösningen kom i slutet av 90-talet eller nått sådant. Det var tydligen nått jättesvårt i alla fall
Har för mig att det var nån som skrev en avhandling om det problemet som låg på ett hundratal sidor. Men jag kan vara ute och cykla baklänges i ett badkar

Du tänker nog på fermats stora sats som säger att a^n+b^n=c^n saknar heltalslösningar för n>2

Jag har nu kommit fram till att a^a*b^b=c^c saknar heltalslösningar med skilda heltal.

Det är inte svårt att inse att a och b delar c.
Vi väljer att betrakta lösningar med a<b (ingen inskränkning)
Då kan inte a och b:s största gemensamma delare vara 1, ty då har vi att c=a*b*d, d heltal
a^a*b^b=(a*b*d)^(a*b*d)=a^(a*b*d)*b^(a*b*d)*d^(a*b*d)
Här ser man att likhet är omöjligt ty HL>VL.

om a+b<=c
a^a*b^b=c^c>=(a+b)^(a+b)>=a^(a+b)*b^(a+b)
Men denna olikhet är omöjlig

Alltså c<a+b

När vi betraktar a<b<c har vi alltså
b<c<2b

Vi vet dock att b delar c dvs c/b är ett heltal.
Men 1<c/b<2 vilket visar att problemet saknar lösning.

Hoppas att jag inte gjorde fel.

Edit: hm.... att b delar c inses inte så lätt som jag först trodde, känns som att jag har en lucka i mitt bevis där

Permalänk

Så var det...
Alltså var jag ute på en cykelsemester i badkaret igen

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Avstängd

Något till er genier att bita på. I en burk ligger det pengar till ett värde av 275 kronor. Det är totalt 91 mynt i valörerna 5 respektive 1 kronor. Hur många enkronor fanns det och hur många femkronor fanns det? Tack för hjälpen snälla någon.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

potatis lös:
275=5*x+1(91-x)
Där x är antalet 5kronor.

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torden
potatis lös:
275=5*x+1(91-x)
Där x är antalet 5kronor.

Tackar Kom fram till att:
x=46
y=45

Det roliga är ända att jag tänkt och tänkt och tänkt på det där. Känner mig inte värd mitt MVG längre =\.

/ Potatisen

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

...

Edit: hm.... att b delar c inses inte så lätt som jag först trodde, känns som att jag har en lucka i mitt bevis där

Du har gjort rätt, b mâste dela c.

Tänk pâ aritmetikens fundamentalsats, dvs att varje heltal kan skrivas som en unik produkt av dess primtalsfaktorer.

Av uttrycket a^a*b^b=c^c ser vi att b^b delar c^c . Om a=1 sâ är b=c en lösning, men vi antog olika positiva heltal. Om a>1 sâ är c>b. Enligt ovanstâende sats sâ mâste c bestâ av precis de primtalsfaktorer (upphöjda till olika potenser) som finns i a och b, för inga nya kan ju uppstâ när vi multiplicerar eller upphöjer tal.

Under antagandet att det finns lösningar till den olinjära diofantiska ekvationen a^a*b^b=c^c, mâste alltsâ b dela c ty b^b delar c^c medför att b delar c.

Jag gjorde en lösning pâ problemet som stödjer sig pâ a.f. Men den blev lâng och klumpig när jag skrev a,b,c pâ generell form t.ex. a= p1^a1*p2^a2*...*pr^ar där pi är en primtalsfaktor till a upphöjd till ai.

Din lösning baserad pâ resonemang kring olikheter tycker jag var mycket snyggare och lättare att följa, sâ jag slängde min lösning.

Edit: Glöm detta inlägg, det är felaktigt. Rätt slutsats ska vara att om b delar c sâ medför det att b^b delar c^c, vilket inte hjälper oss här.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
Under antagandet att det finns lösningar till den olinjära diofantiska ekvationen a^a*b^b=c^c, mâste alltsâ b dela c ty b^b delar c^c medför att b delar c.

Nä, det var i detta steg jag körde fast.
Säg t.ex. att vi har b=2^2*5=20 och c=2*5^2=50
Då blir:
b^b=2^40*5^20
c^c=2^50*5^100

b^b delar c^c utan att b delar c!

Kanske finns nån väg runt detta när talet a kommer in i bilden, men jag lyckades inte riktigt.
Eller man kanske ska utnyttja att c<2b?

Permalänk
Medlem

behöver bekräftelse på att jag gjorde rätt på provet..

derivera 1/x^-2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jb0d
behöver bekräftelse på att jag gjorde rätt på provet..

derivera 1/x^-2

D(1/x^-2)=D(x^2)=2x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jb0d
derivera 1/x^-2

1/x-² => x² derivatan av x² = 2x

EDIT: Hann inte se att du var före mig Damme

Permalänk
Medlem

X^1 ekvationer är lätta att lösa
x^2 något mer komplicerade men de går att lösa
x^3 - x^5 har jag aldrig löst själv men det sägs finnas formler för hur man gör
ekvationer där exponenten till x är större än 5 är omöjliga att lösa, ska visst finnas bevis för det.

Så vad jag skulle vilja ha hjälp med nu är att hitta bevis för hur man löser x^2 - x^5 ekvationerna och beviset till varför man inte kan lösa ekvationer där exponenten är större än 5.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

Jag håller på att köra en bruteforce på det där talen är 1-1000. Det har kört 30 min nu Än så länge har den inte hittat något. Återkommer med resultat när programmet kört klart.

Hmmm , Vart kan man ladda ner såna bruteforce program ?

Permalänk

Show that the sum of two independent Poisson variables with parameters (lambda x) and (lambda y), respectively, has a Poisson distribution with parameter (lambda y + lambda x).

Har kört fast helt. Gråter blod snart.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"