Permalänk
Medlem

Hämmar denna flödet? [BILD]

Har skaffat lite komponenter från DD men så hade jag en transsportskada på CPU blocket. Var då tvungen att montera isär blocket för att kunna skicka den trasiga delen(fästet för 775)

Den lilla delen ligger centrerad i blocket och enligt mig så måste ju den hämma flödet en del då jag enbart ska köra med ½" anslutningar.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Den biten som du pratar om kallas en nossel och den är där för att optimera effekten av blocket. Du ska absolut inte ta bort den då den skapar en bättre spridning av vattnet ner över blockets "flänsar". För att svara på din fråga så visst hämmar den flödet. Men bara för att öka prestandan på blocket. Så låt den sitta där du...grabbarna som tillverkat blocket vet vad dom gjorde

Mvh SlitZz

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Tackar, klart att dom vet vad dom pysslar med. Men jag tycker det e lite konstigt då man ska köra med ½" anslutningar på blocket för bästa effekt. Jag kunde lika gärna kört med 3/8" anslutningar runt om istället. Vattenet kommer ju inte flöda snabbare än genom blocket eftersom det nu är flaskhalsen.

Hmm

Mvh dabean

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Tackar, klart att dom vet vad dom pysslar med. Men jag tycker det e lite konstigt då man ska köra med ½" anslutningar på blocket för bästa effekt. Jag kunde lika gärna kört med 3/8" anslutningar runt om istället. Vattenet kommer ju inte flöda snabbare än genom blocket eftersom det nu är flaskhalsen.

Hmm

Mvh dabean

Tjockare slang ger ett lägre tryckfall över en viss längd, vilket troligen ger ett lite större flöde. Vidare kan övriga komponenter i systemet gynnas av en tjockare diameter. läs gärna http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35884... om både vattenblock och slang

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

:). Läste den FAQ:en igår men missade tydligen det om microkanalsblock. Hur vet jag inte,

Ninjan: Tackar.

Mvh dabean