Permalänk
Medlem

UNIX-Maskiner.

Tjena!
Vore lite roligt att se vad swec-folk sitter på för rolig hårdvara.

Själv har jag:
Alphaserver 2100
sparcstation 4
en sparcstation 5
DECStation 5000/133
SUN Netra T1 105
Ett par VAXstation 3100
2xPC164SX med 533MHz CPU:er

Vad har ni för UNIX-maskiner? (Detta är då icke-pc-maskiner).

edit: Ändrade struktur samt lade till lite burkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En Sparc Javastation (Krups versionen) är det enda riktigt UNIX maskinen jag har. I skolan har jag annars en Sparc Station 10 (tror jag) som jag hållt på med + ett par andra Sun burkar.

Permalänk
Medlem

IBM RS/6000 med AIX är ganska UNIX.
Synd att den inte fungerar Har kämpat på alla sätt jag kunnat, men den vill inte. Disken tjuter lite då och då, har provat alla lägen på en dip-switch på grafikkortet osv.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
IBM RS/6000 med AIX är ganska UNIX.
Synd att den inte fungerar Har kämpat på alla sätt jag kunnat, men den vill inte. Disken tjuter lite då och då, har provat alla lägen på en dip-switch på grafikkortet osv.

Illa

Köpte precis två Digital PC164SX alphamoderkort med 533MHz 21164 processorer på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Linux på mitt playstation2(mips), dock står den hemma hos mina päron.
Annars har jag mac.

Permalänk
Medlem

Räknas qube 3? Är ju nästan en standard x86 baserad pc , men inte riktigt
Har iaf en sun cobalt qube 3 pro.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Apollo 735/99 men den är tråkig. Och en VAX på 71MHz som jag har tjuvat från bamsefar, men jag har ingen konsollkabel till den. Sen min G4 då givetvis

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur mycket får man ge för en beg. sparcstation 5 eller dyl?

Skulle vara kul att få leka lite med en annan plattform än x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Ungefär hur mycket får man ge för en beg. sparcstation 5 eller dyl?

Skulle vara kul att få leka lite med en annan plattform än x86.

Du bör inte köpa någon sparcstation. De är slöa, och har svårt att köra senare versioner av solaris.
http://dev.risc-machines.org/index.php?id=24 <- En mycket bra text om ämnet.

edit: Kamikaze: Nej, det är fortfarande en PC. En raq/cube2 är dock fin då den har mipsprocessor.

Visa signatur
Permalänk

Hmm, datorerna jag kommor rabbla nu är väl inte riktigt mina direkt, men nästan Det är så att jag är vice-ordförande i en elevsektion på min skola ("datasekten") och vi har en massa SUN-burkar.
Vi har ett antal SUN SpartStation 4 och någon 5:a, det är säkert 10 st totalt. De flesta har SUN-logos och några har AXIS-logo (tror jag det var). De ligger på 120MHz ungefär.
Sedan var jag och hämtade 15st SUN ULTRA 10 med 440MHz och 512MB RAM var, var tänkt att det skulle bli ett härligt kluster såsmåningom

Permalänk
Medlem

sun sparcstation 20, tyvärr utan framebuffer minne så jag skulle behöva löda seriekabel till den för att få igång den

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

jag har linux 2.6.8.1 i686 på en 466 MHz Celeron rätt så nöjd jag spelar quake på den och lyssnar på mp3, samt hostar lite balla hemsidor.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad fuskigt att ni har sådana fina burkar!
Själv sitter jag med två x86 som kör Gentoo (workstation och bärbara) och en x86 som kör FreeBSD (servern).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
sun sparcstation 20, tyvärr utan framebuffer minne så jag skulle behöva löda seriekabel till den för att få igång den

http://www.tradera.com/auction/Server/aid_9352976

Där har du en framebuffer, dock bara 8 bitar, men för 25kr är det rätt ok med 8-bitars färgdjup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är väl inte unix, men lite udda, har en IBM s/36, står fn inte hemma men men.. ett riktigt as iaf.. kör om jag inte minns fel ett os som heter ssp. whatever, den är skittung och låter för mycket och har ett interface som heter twinnax, har haft pci kort för att kunna ansluta till den

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en DEC personal workstation 433au liggandes. När jag använde den kördes Debian för alpha.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Har en DEC personal workstation 433au liggandes. När jag använde den kördes Debian för alpha.

Vadå liggandes? Hur kan du ha sådan underbar hårdvara och inte använda den? Du måste ju vara galen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Vadå liggandes? Hur kan du ha sådan underbar hårdvara och inte använda den? Du måste ju vara galen.

Jag har faktiskt planer på att ta den i bruk igen, men frågan är bara till vad? Någon som har något förslag? Något annat operativsystem kanske? OpenVMS? Någon som testat det?

Hmm, sweca-vid-sängen-om-man-inte-orkar-ta-med-laptopen-dator kanske.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Jag har faktiskt planer på att ta den i bruk igen, men frågan är bara till vad? Någon som har något förslag? Något annat operativsystem kanske? OpenVMS? Någon som testat det?

Hmm, sweca-vid-sängen-om-man-inte-orkar-ta-med-laptopen-dator kanske.

OpenVMS är tufft, dock väldigt annorlunda. Jag skulle kört Tru64 på den.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vart får man tag på sådan här exotisk hårdvara?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vart får man tag på sådan här exotisk hårdvara?

Här < http://www.eta.chalmers.se/auktion/auktion.html > kan man ju hitta mycket "exotiskt"
För DRAKE DECsystem 5500 måste väl anses som "exotiskt" så det räcker

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Sitter och myser vid min Sparc Ultra 5:a

366 Mhz

128 Mb Ram

Samt 7 GB Hdd

Kör Solaris 9 just nu. Det är den enda UNIX maskin jag äger, men då har jag skärm och tb från SUN också.

Permalänk
Avstängd

En Ultra-1 167 Mhz med 192 meg ram .. hade förut två scsidiskar men nu är det bara en (2 gigabyte).
22:42:31 up 49 days, 1:18, 8 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00 så snart kommer ett till strömavbrott! (de andra strömavbrotten kom ungefär efter 50 dagar...)
cpu : TI UltraSparc I (SpitFire)
fpu : UltraSparc I integrated FPU
promlib : Version 3 Revision 25

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Här < http://www.eta.chalmers.se/auktion/auktion.html > kan man ju hitta mycket "exotiskt"
För DRAKE DECsystem 5500 måste väl anses som "exotiskt" så det räcker

I Göteborg. Finns det inget i Uppsala om någon vet?
Skulle vilja ha någon exotisk maskin som passar till att vara openBSD router

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har just ingen skojig hårdvara alls... bara ett gäng Macar egentligen.
Skulle vilja lägga vantarna på en SGI O2, men jag är inte beredd att ge så mycket pengar som de flesta vill ha för dem bara för att ha en...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har min G4a. Har nog ingenting annat som inte är x86

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Det enda jag har som inte är x86 är en gammal powermac 8500

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

Sun-maskiner:
1x Sparcstation 20
1x Sparcstation 5
2x Sparcstation 4

Alpha-maskiner:
1x Alphastation 500/500.
1x Alphastation 255/233.

SGI-maskiner:
1x död SGI Indy (blixtnedslag).

Permalänk
Avstängd

ppc körs det här. en ibook g4,,, kanske räkas som unix

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS