Permalänk
Medlem

"Riktiga" un*x-maskiner:

Ovanliga:
Intergraph InterPRO 225, grafisk workstationkub från sent åttiotal, 16MB minne, ~150MB disk, ~17" skärm. Kör CLIX, Intergraphs egna un*x-variant.

Vanliga:
SparcStation4, 56MB minne, 20" skärm.
SparcStation10, 400MB minne, dubbla CPUer, 20" skärm.
HP Scorpio 715/50, 64MB minne.
DEC Alphaserver 8200 (när jag hämtar hem den. ).

I användning:
DEC Alpha AXPpci33, 48MB minne, 2GB disk, rosa datorchassi, bygger en adapterkabel för ATX-kragg till den. Ska gå som musikspelare nån gång.

Andra burkar som kör un*x eller liknande:

PC:
AthlonXP 1800+@1.66GHz, 768M minne, 160G disk, skriver den här posten.
Duron 1600@2GHz, 512M minne, kluster/labbdator, tänkt att bygga en HTPC av.
AthlonXP 1800+, 768M minne, 160G disk, NFS/portageserver.
AthlonXP 2000+, 512M minne, 500G disk, fil/skrivarserver, med tevekort.
AthlonXP 2000+@2GHz, 512M minne, 80G disk, kluster/labbdator.
Duron 1100, 512M minne, 120G disk, testdator.
PII 300, 192M minne, 20G disk, laptop.
Celeron 2.2GHz, 768M minne, 30G disk, laptop.

Mac:
Powermac 8100/80, 264MB minne, 4GB disk, borde göra nånting den dagen AV-kortet stöds.
Powermac 6100/60, 8MB minne.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Jag har min G4a. Har nog ingenting annat som inte är x86

Var har 7300:an (eller om det var en 7600) tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Jag har en Sun Ultra30, en Sun Ultra1 och en Silicon Graphics O2.

Den enda jag egentligen använder på någorlunda regelbunden basis är Ultra30'n. Används egentligen inte så ofta heller, 15krpm-hårddiskar har ett väldigt enerverande ljud.

Ultra1'an används nästan aldrig, vet inte vad jag ska göra med den, men vill inte sälja den eftersom den har högt sentimentalvärde.

O2'an står inne i garderoben och ser sur ut just nu. Används inte alls, men precis som med Ultra1'an så är det mycket sentimentalvärde där.

Tre stycken Sun 21"-skärmar tar också upp förbaskat mycket plats.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Var det inte O2:an som var utsatt för design när det gäller chassit? En blå bucklig sak.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

7500 med g4 cpukort var det, tror hans syster har den eller så står den bara. han har allafall plockat ut grejer från den för sin g4a

Permalänk
Medlem

En gammal Mac Cx anno -89 med A/UX 3.01 till…
(Motorola 68030 + 68882)

Så är den inte nu iofs (nu är det Mac 6.0.7 skulle jag gissa) men det har varit A/UX emellanåt…
Har aldrig blivit hundra kompis med os7 -emuleringen i A/UX.

(Sen har ju den gamla CRT-skärmen brakat ihop oxå, men det hittar man ju i vilken sophög man vill om man får lust att kicka igång den…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Var det inte O2:an som var utsatt för design när det gäller chassit? En blå bucklig sak.

Jodå, hyfsat designad är den, precis som det mesta som kommer från SGI. Kanske inte så superbucklig dock, men lite mysigt rund och bullig.

(Inte min O2'a, orkade inte dra ut den ur garderoben)

Visa signatur

If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

fett jag vill ha en sån blå dator

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Har en Sparcstation LX på vinden. Körde RH6 på den förut.
Har även en trasig Ultra 10 som jag införskaffade av en här på forumet.

Skulle gärna lägga vantarna poå en fungerande O2. Kan tänka mig att byta en bärbar dator mot en sådan. Eller en fungerande Ultra 10+

jo, så har jag en PowerBook 12" 1.33GHz 1.25GB RAM som jag primärt har för att surfa och titta på film i sängen

Köpte en billig Fujitsu Scenis 2.8GHz Celeron för att byta ut min huvudserver (www.netrogenic.com) som börjar kännas lite gammal. Den har rullat MÅNGA år på begagnad hårdvara, P2-450Mhz 128MB RAM 2*10GB HD och är egentligen på tok för viktig för att riskera haveri,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Jodå, hyfsat designad är den, precis som det mesta som kommer från SGI. Kanske inte så superbucklig dock, men lite mysigt rund och bullig.

(Inte min O2'a, orkade inte dra ut den ur garderoben)
http://www.bolo.ch/image/large/243.jpg

Jag tycker den liknar en soptunna eller industridammsugare, kan inte bestämma mig för vilken, men den ser iaf inte ut som en dator

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag tycker den liknar en soptunna eller industridammsugare, kan inte bestämma mig för vilken, men den ser iaf inte ut som en dator

Nu ska du inte vara ful i mun! Det är en vacker dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har också en O2'a

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Det är ett vida känt faktum att jag är ganska knäpp, men jag tänker alltid på lösgodis när jag ser den.

Hypnosis: Vad kör du på din O2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, min java är snyggast:

Den är helt knäpptyst dessutom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

7500 med G3 på 400 och 320 i ram...

Den står i källaren och skräpar. Den är bortskänkes till den som vill komma och hämta den. Har en till liggandes men den har bara en G3 300 och minnet till den vet jag inte vart det är.

Har några gammla hårddiskar som kan följa med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

7500 med g4 cpukort var det, tror hans syster har den eller så står den bara. han har allafall plockat ut grejer från den för sin g4a

Fel. Plockade ut massor av saker. Ljudkortet, grafikkortet och ATA66-kortet och pulade in i min G4a

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Fel. Plockade ut massor av saker. Ljudkortet, grafikkortet och ATA66-kortet och pulade in i min G4a

bara hälften fel, visste att du plockat ut grejerna ur den, och den står som du sa hemma och skräpar, alltså inte så långt från din syrra som jag gissade på

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför alla era datorer har nästan lika mycket ram som cpu kraft?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
bara hälften fel, visste att du plockat ut grejerna ur den, och den står som du sa hemma och skräpar, alltså inte så långt från din syrra som jag gissade på

Den står nere i källaren... i andra änden av huset sett från systers rum.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorningStar
Kan någon förklara varför alla era datorer har nästan lika mycket ram som cpu kraft?

Om du förklarar varför du äter lika mycket som du kan sjunga antal låtar.

Hur fan menar du egentligen?

Permalänk
Medlem

isecore: har inget OS på den just nu.. är på jakt efter IRIX 6.5 men det verkar vara svårt att få tag på till rätt pris.

Visa signatur

Steven Wright

Permalänk
Hedersmedlem

Får jag fråga, O2:an är det en toppmatning av CD-rom i den? Om det nu är CD-rom där uppe i den.
Det ser ut som en futuristisk sopptunna. 'But I like it

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorningStar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Om du förklarar varför du äter lika mycket som du kan sjunga antal låtar.

Hur fan menar du egentligen?

Tror han menar att de har ungefär många MHz som antal MB i ram. Min gissning är väl att en del av de här maskinerna var riktiga professionella arbetsstationer på sin tid. De var utrustade med med arbetsminne för att klara minneskrävande applikationer.
Tänk idag så är det många hemanvändare/games som har en processor som ligger närma det snabbaste som finns i den produktserien, men det är inte lika vanligt att de har tryckt i så mycket arbetsminne som moderkortet klarar. En high-end arbetstation för CAD t.ex. har nog "ganska" mycket arbetsminne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja den ser ut som denna...
http://www.bolo.ch/image/large/243.jpg

Visa signatur

Steven Wright

Permalänk
Medlem

Aqualize: Det är en DVD-rom som sitter där oppe, vanligt tråkig slädmatning men med en söt front.

Sitter själv och lallar med en SGI indigo2'a, som bamsefar har drägglat på. Två SUN Netra T-1 105, co-locatade. DEC alpha pc164-sx (bara planka och propp).

Permalänk
Medlem

har en RS/6000 hemma, fler på gång

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Alla som inte var på ETA och plockade till sig några SUN-burkar a 10:- styck får stå där med lång näsa…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Alla som inte var på ETA och plockade till sig några SUN-burkar a 10:- styck får stå där med lång näsa…

http://temp.bamsefar.net/index.php?dir=%2F2004_11_27_MISC&pre...

Gissa vart jag var.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var också där igår.

Fick köpt:
Sparcstation10 2x 40MHz Supersparc 64MB Ram
Sparcstation10 4x 100MHz Hyper?/Super?sparc, 80MB Ram
Sparcstation5
DEC 3000
2x 17" sunskärmar
Sun T-bord och möss (en var optisk!)
Ljudkort till div Sparcstations
Sun cdrom
Stor grej som skickade ut några kilowatt upp till 10GHz, bra till att bygga radar, grilla elektronik, grilla grannens hund mm(gratis, ingen ville ha den, sen kom jag på att den skulle in i en BMW 318 så vi fick göra oss av med den).
Köpte även någon skojig låda innehållandes div sun- och pcdelar, Kalle Anka pocket och Pripps Blå 3,5% (tyvärr utgången i maj i år).
Kalaset gick på hela 240 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Nog fan står jag med lång näsa alltid. ETA är vad och vart?
Förmodligen långt från STHLM. *morr*

Permalänk
Medlem

Räknas en kapsylöppnare från SUN?

Permalänk

Sidde: linux är inte unix (gnu = gnu's not unix )

Själv har jag FreeBSD 5.3 burk. ledsen om jag inte är lika gammal som er andra sun'are

Najs java btw!