Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara lite lätt hur jag göra för att komma igång med min server? Jag har seriellkabel mellan dator och servern men hur får jag igång en terminal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
Någon som har lust att förklara lite lätt hur jag göra för att komma igång med min server? Jag har seriellkabel mellan dator och servern men hur får jag igång en terminal?

Eftersom jag antar att du har ett terminalprogram så ska jag inte gå in på det.

Det kan ta ett par minuter innan server skickar ut något på termnialen.
Får du fortfarende inget, testa att starta maskinen i DIAG-läge. Där spottar den ut en massa saker hela tiden.

//doj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dojtoll
Eftersom jag antar att du har ett terminalprogram så ska jag inte gå in på det.

Det kan ta ett par minuter innan server skickar ut något på termnialen.
Får du fortfarende inget, testa att starta maskinen i DIAG-läge. Där spottar den ut en massa saker hela tiden.

//doj

Jag kör hyperterminal men det kanske finns något bättre program?

Hur får jag igång manskinen i DIAG-läge?
Du vet inte möjligtvis var jag kan få tag på ett grafikkort till servern?
Skärm och tangetbord har jag inget men det är har jag väl ingen nytta av om jag inte har något tangentbord?

EDIT: Hittade DIAG-läget. Men den spottar ingenting=/, hyperterminal kanske inte fungarar?

Pga av min dåliga kunskap om *NIX, terminal mm, är det ganska svårt. Ingen som har lust att ge en lite mini guide/förklaring hur man kan göra?

Sen undrar jag om det finns preconfigured Solaris fixar allt själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör hyperterminal men det kanske finns något bättre program?

Hur får jag igång manskinen i DIAG-läge?
Du vet inte möjligtvis var jag kan få tag på ett grafikkort till servern?
Skärm och tangetbord har jag inget men det är har jag väl ingen nytta av om jag inte har något tangentbord?

Jag är lite osäker, men jag tror den använder sbus. Kolla efter sbus-grafikkort eller "framebuffer" på blocket/ebay/tradera. De dyker upp ibland.
Dock så tror jag inte att du har någon större nytta av de. Spara de pengarna och lägg på pilsener istället.

[QUOTE]
EDIT: Hittade DIAG-läget. Men den spottar ingenting=/, hyperterminal kanske inte fungarar?
[/QUOTE]

Kolla så att du har rätt instaällningar för överföringen. Det ska va 9600Bps / 8 Bits / Ingen paritet.
Kolla även så att den sitter i port A, annars kommer det aldrig att funka.

[QUOTE]
Pga av min dåliga kunskap om *NIX, terminal mm, är det ganska svårt. Ingen som har lust att ge en lite mini guide/förklaring hur man kan göra?

Sen undrar jag om det finns preconfigured Solaris fixar allt själv.

[/QUOTE]

Det är bara att googla lite. Det finns massor med guider om Sunhårdvara.
Solaris är inte så jättesvårt att installera om man har koll på vad partioner och nätverk är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dojtoll
[B]Jag är lite osäker, men jag tror den använder sbus. Kolla efter sbus-grafikkort eller "framebuffer" på blocket/ebay/tradera. De dyker upp ibland.
Dock så tror jag inte att du har någon större nytta av de. Spara de pengarna och lägg på pilsener istället.

Varför skulle jag inte ha nytta av det?

[B]

Kolla så att du har rätt instaällningar för överföringen. Det ska va 9600Bps / 8 Bits / Ingen paritet.
Kolla även så att den sitter i port A, annars kommer det aldrig att funka.

Inställningarna stämmer och kabeln sitter i port A, btw vad är det för skillnad på a och b?

Det är bara att googla lite. Det finns massor med guider om Sunhårdvara.
Solaris är inte så jättesvårt att installera om man har koll på vad partioner och nätverk är.

Ok får göra det.

Kom på en sak. nu använder jag ju en 25polig seriellkabel, men kabeln kanske måste vara korsad???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok får göra det.

Kom på en sak. nu använder jag ju en 25polig seriellkabel, men kabeln kanske måste vara korsad???

Du ska ha en vanlig seriellkabel, som den du har nu. Starta hyberterminalen.
Kör hastigheten på 9200 och anslut.

Permalänk
Medlem

man får väl ändå lov att ha en nollmodemkabel?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
man får väl ändå lov att ha en nollmodemkabel?

Jao... det är ganska nödvändigt, men också självklart antog jag.

Permalänk
Medlem

dax att blåsa liv i denna godbit till tråd igen!

jag har fått ett erbjudande om en ultra 10 (vet inte riktigt vilken hastighet, men gott om ram) som jag har lite svårt att motstå...
kan någon antingen övertyga mig om att jag absolut inte behöver en sådan burk, alternativt leverera en stålande uppslag till varför jag behöver den?

jag får den nog ganska billigt, så om någon saknar en del eller två kan jag kanske slakta den? (den är ändå ganska sliten, utvändigt iaf.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har ett par gamla högar som används lite då och då

1st: Sun Ultra 5 370mhz, 256mb minne, 8gb disk som jag kör FreeBSD 6.0 på som jag använder som fw/webbserver och lite annat.

1st: Sun Ultra 10 333mhz 256mb minne, som också kör FreeBSD 6.0 men som hårddisken har pajat i så den använder jag inte till något alls just nu :/ ska väl byta disken och köra in FreeBSD 6.1 på när jag får ork och tid. Synd att det är så lite minne i den annars hade det varit kul att köra Solaris 10 på den.

1st: DEC PWS 500au.. 500mhz, 256mb minne, 4.3gb scsi disk, används inte alls just nu.. Ligger Debian på den just nu men har även kört Net/FreeBSD på den förut. Ska nog köra igång den nån gång när jag får lusten

Permalänk
Medlem

Har fått tag på en gammal sun ultra 1a. Med tillbehörande skärm, tangentbord och mus. Men har inte installerat något på den än, blir nog troligtvis openbsd, netbsd eller freebsd. Har ingen scsi cdrom enhet så får installera via floppy dok...

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Från en SunRay1G

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hur många icke pc datorer finns det egentligen som man kan installera Linux på?
Vad jet vet så finns det sparc och Amiga sen små saker som ipod och Nintendo DS.

Sen tycker jag det är lite konstigt att man fortfarande kallar det Linux när man portat det liksom ett OS har hand om processorn och drivrutener till hårdvara portar med det till t.ex. en ipaq så är det lång ifrån samma processor och hårdvara som finns och då är det ju inte vanliga Linux längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Hur många icke pc datorer finns det egentligen som man kan installera Linux på?
Vad jet vet så finns det sparc och Amiga sen små saker som ipod och Nintendo DS.

Sen tycker jag det är lite konstigt att man fortfarande kallar det Linux när man portat det liksom ett OS har hand om processorn och drivrutener till hårdvara portar med det till t.ex. en ipaq så är det lång ifrån samma processor och hårdvara som finns och då är det ju inte vanliga Linux längre :/

Det finns Apple PowerMac, HP maskiner med PA-RISC, IBM maskiner RS/6000 med Power RISC processorer, och annat. Massa Intanium maskiner från olika tillverkare. Datorer från SGI med MIPS processorer. Det finns en del.

Vad skulle man kalla det för?
Det är ju Linux man portar till en annan typ av hårdvara?
Man kan ju kalla det Linux-sparc t.ex dock.

Permalänk
Medlem

jag hittade denna rackare på blocket: http://www.blocket.se/vi/7658843.htm?ca=23_10_s
jag skulle nog lagt ett bud själv om inte mina pengar hade annat för sig...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reiman
Har fått tag på en gammal sun ultra 1a. Med tillbehörande skärm, tangentbord och mus. Men har inte installerat något på den än, blir nog troligtvis openbsd, netbsd eller freebsd. Har ingen scsi cdrom enhet så får installera via floppy dok...

Floppyinstallation är ingen höjdare på dessa maskiner, jag skulle rekommendera dig att installera från nätverk.

OpenBSD stöder inte Ultra 1, freebsd stöder de Ultra 1 Creator3D, som har UPA-grafik, inte de som har SBus-grafik.

Netbsd bootar på det mesta, men mina erfarenheter från UltraSparc-porten är tyvärr mycket dåliga, både av version 1.6 och 2.0. Mycket få program fungerar egentligen. Att köra NetBSD kräver en del UNIX-kunnande, och att t ex få X att funka på en Sun kan kräver väldigt mycket.

Min rekommendation är helt klart att tanka ner Solaris 9 gratis från Sun's hemsida och installera. Nätverksinstallation kräver lite mer kunskap om UNIX. Om du har en liten hårddisk är Solaris 8 bättre, eftersom 9 är stort. Långsamt är det dock inte, om man tänker på att en Ultra 1 kör i 143-200 MHz. Om du har 128 MB minne eller mindre är 8 också ett "ditt" alternativ. Solaris 10 stöder inte Ultra 1.

När artikelarkivet kommer upp igen finns lite att läsa om Ultra 1.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Floppyinstallation är ingen höjdare på dessa maskiner, jag skulle rekommendera dig att installera från nätverk.

OpenBSD stöder inte Ultra 1, freebsd stöder de Ultra 1 Creator3D, som har UPA-grafik, inte de som har SBus-grafik.

Netbsd bootar på det mesta, men mina erfarenheter från UltraSparc-porten är tyvärr mycket dåliga, både av version 1.6 och 2.0. Mycket få program fungerar egentligen. Att köra NetBSD kräver en del UNIX-kunnande, och att t ex få X att funka på en Sun kan kräver väldigt mycket.

Min rekommendation är helt klart att tanka ner Solaris 9 gratis från Sun's hemsida och installera. Nätverksinstallation kräver lite mer kunskap om UNIX. Om du har en liten hårddisk är Solaris 8 bättre, eftersom 9 är stort. Långsamt är det dock inte, om man tänker på att en Ultra 1 kör i 143-200 MHz. Om du har 128 MB minne eller mindre är 8 också ett "ditt" alternativ. Solaris 10 stöder inte Ultra 1.

När artikelarkivet kommer upp igen finns lite att läsa om Ultra 1.

OpenBSD och Ultra 1 går jättebra. Har kört det i över 2år på min...

Permalänk
Medlem

Har 1,5 (en hel och en med "reservdelar) SPARCstation 5 under soffan hemma. Har även en tillhörande 17 eller 19-tum skärm som väger ca 100 kg samt ett tangentbord och en trasig mus. Sitter en microSPARC II på 75 mhz i reservdelsburken och en 120a i den hela omjag inte minns helt fel, kan variera +-5. I den kompletta finns det även 128 mb ram och 1 extremt högljud scsi-disk. Finns inte en chans att en person med normal hörsel kan sova i samma rum som den. För tillfället ligger de bara där, försökte installera Debian på den men den ville inte riktigt det, orkade aldrig kolla närmare på det sedan. Får väl ta fram dem till hösten igen om man skulle ha tråkigt någon kväll.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
OpenBSD och Ultra 1 går jättebra. Har kört det i över 2år på min...

Jo, det stämmer, mindes fel, har inte pillat med bsd på länge. Det var någonting annat som inte stöddes, minns inte vad, men jag kollade på Openbsd. Kan t om ha varit en annan burk som skulle ha samma OS som inte stöddes, hade några på gång samtidigt.

Hur funkar X under OpenBSD på Ultra 1?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

min polare lade in linux på ipod och miniräknare texas instruments..hmm

hur fan gör man d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jo, det stämmer, mindes fel, har inte pillat med bsd på länge. Det var någonting annat som inte stöddes, minns inte vad, men jag kollade på Openbsd. Kan t om ha varit en annan burk som skulle ha samma OS som inte stöddes, hade några på gång samtidigt.

Hur funkar X under OpenBSD på Ultra 1?

Det fungerar säkert bra. Sidde och jag har varken skärm, tangentbord eller mus till vår burk. Den körs som shellserver och ett gui är ganska onödigt då.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Det fungerar säkert bra. Sidde och jag har varken skärm, tangentbord eller mus till vår burk. Den körs som shellserver och ett gui är ganska onödigt då.

Ok, då är stöd för grafikkortet också rätt ointressant...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är skillnad på ultra 1 och ultra 1e.
den senare har tjockare grafikkort/bus som sagt, men en kanske viktigare skillnad är ethernet-interfacet, där u1e-varianten är att föredra.
(sist jag pysslade med freebsd stöddes enbart u1e och inte vanilla u1, är det så fortfarande?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det är skillnad på ultra 1 och ultra 1e.
den senare har tjockare grafikkort/bus som sagt, men en kanske viktigare skillnad är ethernet-interfacet, där u1e-varianten är att föredra.
(sist jag pysslade med freebsd stöddes enbart u1e och inte vanilla u1, är det så fortfarande?)

I FreeBSD är det fortfarande så ja.
Ska du leka med andra platformar än x86 är någon annan BSD att föredra. FreeBSD är mest x86...

Permalänk
Medlem

Hoj sitter här med en ultra 10 utan skärm den startar men det är inte säkert att den fungerar.
Jag behöver alltså en nullmodemm kabel? (en kabel med hona i båda ändar om jag förstått det rätt) som jag säter på B porten på ultran och sedan ska jag kunna installera ett OS på den via en PC på något vänster eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom nollmodemkabel behöver du bara ett terminalprogram. I *nix-miljö är detta inget problem, men i windows finns det ganska medelmåttiga hyperterminal som inte har något terminalemulator som Sun-burkar tycker riktigt bra om. Det funkar ofta hjälpligt, men ett terminalprogram som snackar lite fler dialekter är att föredra.

I Ultran kan du ställa in vilken dialekt din sun ska snacka, du har några att välja emellan. Jämför denna lista med ditt terminalprogram, och ställ in den på något som matchar.

Tänk på att lura ut hur du bär dig åt för att skicka (STOP-A) från terminalprogrammet. Stop/Avbryt är en tangent som bara finns på Sun-tangentbord.

Ovärderligt för felsökning, Sun-burkar har synnerligen uttömmande POST-rutiner, och all denna information skickas till serieterminalen. Talar t ex om VILKEN RAM-modul det är fel på.

När du fått igång terminalen är det bara att köra på som vanligt och installera från CD eller LAN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar
jag har nu kopplat den till en gammal 80Mhzare med minicom (vilket inte är världens enklaste program)
Det säger bara ”cannot open : /dev/ttys0 input/output error” när jag startar det med de inställningarna jag tror jag ska använda. Vad var det med dialekter ska jag öppna ultran och titta?

bör också sägas att jag inte använder en nullmodem kabel utan en vanlig med adapter som jag har från ett gammalt modem som jag tycker borde fungera.

Permalänk
Medlem

Har ett par SGI Indigo2 liggande som jag aldrig orkar använda, hade varit sjysst om jag hade haft ett Max Impact-kort och lite mer RAM (har 128MB nu, vilket var massor när de var nya men i dagsläget är det på tok för lite).

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Hedersmedlem

Meto: Jag vet inte om något annat än en nollmodemkabel funkar. Standardterminalen på en Ultra 1 är iaf ss-5, och jag tror att det gäller alla senare sparc-burkar. Att använda fel terminalemulator ger dock inte I/O-fel, utan leder till att skickade tecken översätts fel, och att lite konstiga tecken kan dyka upp på skärmen, oväntade radbrytningar, spontana pip, mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vanliga modemkablar (de jag testat iaf) fungerar inte, lättast i slutändan blir nog att löda ihopa en egen kabel.

jag kör min ultra1 mha 'hyperterminalen' (eller vad den heter) på en gammal win95-burk, ställ in hastigheten och rätt start/stopbitar så får du nog fram posten iaf...
break-tangenten (möjligtvis med någon modifierare) skickar stop-tecken. (det var ett tag sedan jag pillade med detta...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!