Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
SUN Ultra1 UltraSparc CPU 143MHz, 256MB ram, 2GB SCSI disk, extra I/O kort.
Eta är ju ganska snart. Hur högt kan man gå i pris om man vill ha ovanstående maskin? Ser det mest som en kul grej om man kan få igång den som ws eller server.

det var betydligt tunnare med sun-burkar i år än förra...
jag tänkte ge en hundring eller så för den.

annars ska jag försöka kamma hem en skrivare och någon av pc-burkarna om det är vettiga chassin, kanske någon av visualize-burkarna om ingen annan nappar.
men det är ju bland de övriga kategorierna de riktiga fynden kan hittas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston

Silicon graphics O2 Såg jag var rätt omtykta i denna tråden. Hur mycket är en sådan värd att läggas på?

man kan ana att många är sugna på sgi, bara för namnet/chassit...

edit:

D97 Dualdator utan processorer/minne

undrarns vad det kan vara förnågot...? dual slot1 kanske...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

LJuddämpningslådan verkar ju intressant också.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att det är precis vad som står i listan - det brukar tillkomma och utgå en hel del…

(Ett år var det väl några vagnar oannonserade ultra5:or så de såldes för en spottstyver "över disk" istället )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

En PowerMacintosch med PowerPC - modell 8500.

Hmm, då hade jag inte några flera roliga icke-pc-maskiner.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Inaktiv

Ok, jag har:

• En Digital Alphastation 255/233 21064A med 64MB ram, 1GB scsi hdd, scsi cd-rom, floppy körandes NetBSD. Hade Tru64, men gav den ingen chans.

• En Sun SparcStation 5 110Mhz 128MB ram, 2x512MB scsi hdd, ingen cd-rom, ingen floppy körandes NetBSD.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat mig en Sun Enterprise 250, dubbla UltraSparc II, 300MHz, 2MB cache, med Linux på. Håller på att ebaya 6 st 18gb sca-diskar, så ska det nog bli fart på den!

Har även blivit en HP-PA, Visualize C-180 och en SGI 02 som tyvärr bara har 64MB ram.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
Nu har jag skaffat mig en Sun Enterprise 250, dubbla UltraSparc II, 300MHz, 2MB cache, med Linux på. Håller på att ebaya 6 st 18gb sca-diskar, så ska det nog bli fart på den!

Har även blivit en HP-PA, Visualize C-180 och en SGI 02 som tyvärr bara har 64MB ram.

E250 är en trevlig maskin. Själv håller jag på att installera OpenSolaris på min E250 nu.
Min E250 har 2x300Mhz, 1.5Gb ram och 4x18Gb + 2x9Gb disk.

Dock så är CD-läsaren inte den snabbaste, så det tar lite tid. =/

Permalänk
Medlem

Hmm,

Sun Sparcstation 5, 170Mhz, 192Mb ram
Sun Sparcstation 20, 2*125Mhz Ross Hypersparc,384Mb ram
Sun Ultra 1, 147Mhz, 256Mb ram, 2*2Gb scsi, Happymeal Ethernet
Dec Alpha 3000, 125Mhz ??? , 128Mb Ram, ingen disk
HP-9000, 150Mhz ?? , 128Mb ram,2*9Gb disk i en mjukvaru spegel

Sedan står det nog en ett par Sparcstations till hemma, några IPX'er o IPC'er oxo.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Jag har en:

Sparcstation 5
170MHz 256MB RAM

Som jag kör som server med Debian.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har några Mega32 och Mega8535 från Atmel. Fina microprocessorer
8 bitars RISC om någon undrar ^^
Det är nog det mest exotiska jag äger.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Jag har en Sun Enterprise 5000 server hemma som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, någon som har förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
Jag har en Sun Enterprise 5000 server hemma som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, någon som har förslag?

Beroende på config så kan du nog göra en hel del med den.
Webserver, databasseerver, mailserver eller nethackserver.

Eller så kan du hosta shells till polare.

Hur många plugg och hur mycket minne sitter det i den?

//doj

Permalänk
Medlem

Har två PPC-datorer och resten x86.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Nån som har en diskettstation eller så till en ultra1:a ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff

Om jag inte har helt fel för mig så kan du använda en vanlig standardfloppydriver om du inte permanet ska montera den i burken.

Eftersom som jag är lite nyfiken, vad ska du med en floppydrive till?

Permalänk
Medlem

Ska installera freebsd på den, har en gammal slackware som inte är min disk från början så ja känner att ja vill rensa ut o börja om.. har dock ingen extern enhet som ja kan boota ifrån :/

Orkar inte sätta upp en burk för att nätboota heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff

Är det inte enklare att använda cd-läsare och nätverk för skicka och ta emot data...

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt, vill bara kunna boota sen gör jag ftp installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dojtoll
Beroende på config så kan du nog göra en hel del med den.
Webserver, databasseerver, mailserver eller nethackserver.

Eller så kan du hosta shells till polare.

Hur många plugg och hur mycket minne sitter det i den?

//doj

Låter kul... vill ju gärna ha någon service som kräver mkt för att utnyttja prestandan till max=) hehe. Tyvärr är jag inte 1337 på unix men med lite hjälp så ska jag nog kunna få till det.

Hosta shells?

Med plugg antar jag du menar processorer och det är 10st på 400Mhz tror jag.
Jag vet inte hur mycket minne det är men varje modekort är fullproppat så det lär vara en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter kul... vill ju gärna ha någon service som kräver mkt för att utnyttja prestandan till max=) hehe. Tyvärr är jag inte 1337 på unix men med lite hjälp så ska jag nog kunna få till det.

Hosta shells?

Med plugg antar jag du menar processorer och det är 10st på 400Mhz tror jag.
Jag vet inte hur mycket minne det är men varje modekort är fullproppat så det lär vara en hel del.

10x400Mhz USII är en rätt så rejäl maskin.
Se bara till att få igång den och lär sig något UNIX. Sånna maskiner ska inte så stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

10x400Mhz USII är en rätt så rejäl maskin.
Se bara till att få igång den och lär sig något UNIX. Sånna maskiner ska inte så stilla!

Mjo det är nog rätt trevligt=). Problemet jag har är att jag inte har något grafikkort till den och jag vet inte var jag kan få tag på det. Man kan ju köra terminal från en pc? och fixa så man sedan kan köra remote via ethernet men jag har bara en laptop utan seriellport hemma=/

Om någon vet var jag kan få tag på ett grafikkort så vore det tacksamt att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo det är nog rätt trevligt=). Problemet jag har är att jag inte har något grafikkort till den och jag vet inte var jag kan få tag på det. Man kan ju köra terminal från en pc? och fixa så man sedan kan köra remote via ethernet men jag har bara en laptop utan seriellport hemma=/

Om någon vet var jag kan få tag på ett grafikkort så vore det tacksamt att veta.

Jag vet inte vilken buss det sitter i en E5000, men jag tror det är Sbus. Dock så kommer du nog inte ha så mycket glädje av det.
Det finns USB till nollmodem att köpa på tex Kjell & Co. Det är det bästa sättet att confa och installera en Sunserver, iallfall enligt mig.

Sen är det bara att telneta/ssha till maskinen när du väl satt upp den.

//doj

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag inte har helt fel för mig så kan du använda en vanlig standardfloppydriver om du inte permanet ska montera den i burken.

jag har testat två olika standard-pc-floppydrivar i min ultra1 utan framgång.
det kanske är något trick som skall till?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

En scsi cd-rom bör ju även fungera, tyvärr har ja inte mycket sånt liggandes längre..

Va rätt vanligt förr men knappast idag :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har tom ett externt scsi-kabinett från Sun med en HET 6x cd-läsare i. synd att du bor i långtbortistan, annars kunde du lånat den.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk
Medlem

Har 2x SUN SparcStation 5. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem dock

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Funkar fint för att köra irrsi / centericq på och div andra serverfunktioner, anslutning via ssh el liknande.

Klarar säkert av web/ftp/samba på samma gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@lcon
Har 2x SUN SparcStation 5. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem dock

du kan använda dem till det mesta. ett tips kan vara att testa solaris ifall du inte kört det innan, mycket skoj att "labba" med.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig inte min SparcStation20 igång längre än par timmar..
Väsnas så enormt och tar nog lika mycket ström därefter med..

Dubbel 75Mhz. Har dock uppgraderat den till 512MB och snabbare 9,1GB disk.
Har kört Solaris 8 (segare OS får man leta efter) Linux, samt OpenBSD.