Permalänk
Medlem

Kunniga klockare titta hit!! =D

Tjenare. Jag har Epox 8k5a2+ och tänkte klocka min athlon xp 2100 lite.. Jag kan inte låsa agp/pci men när man drar fsb:n över 166 så nollstäls agp/pci värdena så det är lungt.. Problemet är att jag vill kunna komma upp till 166 fsb. men när jag har på 1.7 i v-core så startar den upp som vanligt, men när windows ska boota upp så startar den om av sej själv..

Händer det här för att jag ger den för ltie ström? eller är det mitt minne som inte hänger med (512 ddr pc2700).. Vet inte hur mkt jag vågar dra på på v-coren utan att bränna den.. ;D Säg mej hur jag ska gå till väga?

Permalänk

hur varm är den?
XP klarar 2V lungt om man bara kan kyla dom

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Aha! ;O just nu kör jag på 145 i fsb iomed att jag vill inte få upp agp o pci för högt. och då har jag 1.65 i vcore. och prexis just nu ligger den i idle på 46 grader.. ;P har inge element på i rummet nu.. hehe.. Men brukar ligga runt såhär..

Ska jag prova o höja steg för steg kanske då? 1.7 kanske var lite för lågt för den?

Permalänk

kolla temp när du kör Prime95 (vilket även är ett utmärkt stabilitetstest, ska gå felfritt!)

angående hur hög spänning du behöver får du prova dig fram

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Asså grejen är att jag kommer inte ens in i windows.. ;D

Datorn startar upp helt okey. den tänker upp allt fint.. men när windows loggan ska komma fram o windows ska starta så rebootar den sej automatiskt eller så fryser den sej.. Kan de ha med att volten är för lite? Eller minnet som inte hänger med?

Permalänk

runt 145FSB kan man börja få problem med PCI-bussen (om man har lite otur) så det är inte helt förvånande om den inte vill höjas "lite högre", men kolla om den är stabil där och hur varm den blir
(kolla tempen för att veta om du har tillräckligt med kylning för att höja spänningen ytterligare)
se till att minnet körs i samma hastighet som FSB så att du inte överklockar det (och får bäst prestanda)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

öka spänningen till minnet och kör lite slappare timings så kanske du märker om det e minnena lr ej....

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

hmm okey..
Jag är rätt usel då det gäller minnena men jag ska rådfråga en polare om hjälp oxå.. ;D
Men tror att jag ska införskaffa en starkare fläkt iaf. EN silencer.. Orka höra denna fläktens 5k rpm som susar i ens öron. ^^V

Men jag ska prova mej fram lite o se ! tack iaf