"Cpu fan not running" efter biosflash

Permalänk
Medlem

"Cpu fan not running" efter biosflash

gutår!

installerade om min primära dator idag, och tänkte då att jag lika gärna kunde passa på att uppdatera bios. har ett msi kt3 ultra2 (ms-6380e v1.0), körde live update och den ville göra en diskett för att flasha. så jag grävde fram en diskett ur gömmorna, stoppade i den, formatterade osv, sedan startade datorn om. jag följde de instruktioner som hade givits mig, och allting verkade gå som det skulle. faktum är att allt gick som det skulle fram tills efter det att jag bads starta om datorn. då började nämligen bios klaga på att cpu-fläkten inte var igång.

jag funderade på om så verkligen var fallet, så jag skruvade upp och kollade. cpu-fläkten gick då. möjligt att den kanske lät mer än brukligt, men den snurrade iaf.

jag vill helst slippa riskera en bränd processor, så om någon vet om det är ett resultat av en misslyckad flash, eller om det är rent hårdvarubetingat, dvs att fläkten faktiskt är på väg att kasta in handduken, så skulle jag uppskatta er hjälp.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hjälpsam

Låter mer som en BIOS bugg tycker jag, byt tillbaks och se om det funkar som det skall.

"Do not fix what is not broken"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

jo, det är väl det jag tycker också. ska försöka leta åt en äldre biosversion och ta den istället. men man är ju lite orolig för att bränna processorn - har ju inte råd med en ny för tillfället.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Antagligen så har denna nya bios en funktion som varnar när cpu:fläkten inte snurrar, å i ditt fall då att den snurrar sejer du så är det så att du antagligen kopplat in din cpu fläkt på en pin på moderkortet som inte stödjer visning av varvtal typ..med andra ord biosen får nån indikation på att fläkten inte snurrar...in i bios så gåre säkert att disable den..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

ah, det är förstås en möjlighet det också. dock är ju fläkten kopplad till cpufläktspinnarna, men det kan förstås vara att cpufläkten inte klarar att visa varvtal...

tog och testade att göra så - och den slutade klaga. tack för hjälpen. nu är det bara för mig att stoppa i hårddiskarna igen så ska det nog börja fungera igen (passade på att städa ur burken).

edit: och nu visar den varvtal också, ser man på...

Visa signatur