Opera som webbläsare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Ovesäntligt vad en browser har från början, "custimizing" är allt.

jo visst är det bra att man kan lägga till de funktioner man saknar, men t.ex. förloppsindikatorn som dyker upp när man laddar en sida i Opera är väldigt vettig och den liksom många andra funktioner saknas även som plugins i FF.

Det verkar vara opera-teamets åsikt med. Men nu spelar det roll för mig. 66% av mina datorer är Macar.

då förstår jag att du kör på FF, den är en mycket kompetent webbläsare men dock snäppet under opera:)

Permalänk
Medlem

FF har förloppsindikator.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
FF har förloppsindikator.

på förloppsindikatorn i Opera kan man se med hur många Kb/s sidan laddar, hur många bilder som laddat, hur många procent av webbsidan som är hämtad osv... det kan man inte i FF.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
FF har förloppsindikator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke1984
på förloppsindikatorn i Opera kan man se med hur många Kb/s sidan laddar, hur många bilder som laddat, hur många procent av webbsidan som är hämtad osv... det kan man inte i FF.

Om det är den indikatorn jag tror att aac_ripper menar (och som henke svarat på), kan jag tillägga att man i Opera kan placera denna inom adressraden när sidan laddas, eller ha den som popup i nederkant.
Jag gillar verkligen att ha den i adressraden då man slipper förflytta blicken över hela (stora) skärmen för att se den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Om det är den indikatorn jag tror att aac_ripper menar (och som henke svarat på), kan jag tillägga att man i Opera kan placera denna inom adressraden när sidan laddas, eller ha den som popup i nederkant.
Jag gillar verkligen att ha den i adressraden då man slipper förflytta blicken över hela (stora) skärmen för att se den...

Håller helt med, lite ovant till en början då blicken gärna rör sig mot nederkanten av skärmen av gammal slentrian. Man lär sig dock snabbt och nu är det helt otänkbart att ha den någonannanstans.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Om det är den indikatorn jag tror att aac_ripper menar (och som henke svarat på), kan jag tillägga att man i Opera kan placera denna inom adressraden när sidan laddas, eller ha den som popup i nederkant.
Jag gillar verkligen att ha den i adressraden då man slipper förflytta blicken över hela (stora) skärmen för att se den...

har haft indikatorn uppe vid adressfältet ett par timmar nu och det är helt underbart när man blivit van vid det...

Permalänk
Medlem

En annan funktion som jag insett är ovärderlig (okej okej, överdrift kanske men jag är lat ) är 'Personal Information', det man skriver in här kan kompletteras sedan automatiskt när du skriver t ex din adress eller namn eller mail. Fungerar helt perfekt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
En annan funktion som jag insett är ovärderlig (okej okej, överdrift kanske men jag är lat ) är 'Personal Information', det man skriver in här kan kompletteras sedan automatiskt när du skriver t ex din adress eller namn eller mail. Fungerar helt perfekt.

Denna är helt klart en av de funktioner som ensam klår alla andra browsers samtliga finesser. Den är faktiskt helt ovärderlig, det är ju så ofta man använder den!

Förutom just autokompletteringen kan textsträngarna dessutom infogas genom högerklick i textareor och "pil ner" i (enradiga) textfält. Det senare alternativet ger även de olika strängarna snabbkommandon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Vilken version använder du av opera?
Prova 7.60p4 om du inte redan provar den.

För mig öppnas dom i bakgrunden då jag använder ctrl + vänsterknapp.

Skriv gärna hur du gjorde för att fixa detta. Jag installerade nyaste previewn. Det fungerar inte att lägga till "ctrl-open window i..." i keyboard shortcuts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Skriv gärna hur du gjorde för att fixa detta. Jag installerade nyaste previewn. Det fungerar inte att lägga till "ctrl-open window i..." i keyboard shortcuts.

Tror inte jag gjort något speciellt, i alla fall så vet jag inte riktigt hur du ändrar om det inte funkar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
En annan funktion som jag insett är ovärderlig (okej okej, överdrift kanske men jag är lat ) är 'Personal Information', det man skriver in här kan kompletteras sedan automatiskt när du skriver t ex din adress eller namn eller mail. Fungerar helt perfekt.

Jepp håller med där och dessvärre är det inte många som vet denna underbara funktion som kan fås fram med höger knapp eller pil upp ner.
Bra tips.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

omega: ctrl+vänsterklick = nytt fönster
ctrl+shift+vänsterklick = nytt fönster i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Tror inte jag gjort något speciellt, i alla fall så vet jag inte riktigt hur du ändrar om det inte funkar.

Om det funkar för dej måste du uppenbarligen ha pillat med nåt för jag kör default.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
omega: ctrl+vänsterklick = nytt fönster
ctrl+shift+vänsterklick = nytt fönster i bakgrunden

Jag tror ni inte har förstått vad jag menar. Det jag vill är att ctrl+shift+vänsterklick ska fungera som bara ctrl+klick... suck.. blir bara mer och mer less på opera..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om det funkar för dej måste du uppenbarligen ha pillat med nåt för jag kör default.

Jag tror ni inte har förstått vad jag menar. Det jag vill är att ctrl+shift+vänsterklick ska fungera som bara ctrl+klick... suck.. blir bara mer och mer less på opera..

Varför inte fixa en enkel mouse gesture för detta kommando? Då behöver du inte ens klicka på Ctrl. Jag har "mouse down" för att öppna i bakgrunden och tycker det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om det funkar för dej måste du uppenbarligen ha pillat med nåt för jag kör default.

Jag tror ni inte har förstått vad jag menar. Det jag vill är att ctrl+shift+vänsterklick ska fungera som bara ctrl+klick... suck.. blir bara mer och mer less på opera..

Prova att ändra fönsterhantering till avancerad MDI, kanske kan vara det som är felet.
Det hittas på [verktyg]-[inställningar]-[Fönster]

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ryktas om att Opera v.7.60 final kommer kallas - v. 8.0!

http://my.opera.com/forums/showthread.php?s=&postid=778355

Inte för att siffran spelar någon roll, det är innehållet som räknas... Antagligen vill företaget hoppa till v. 8 för att det uppmärksammar mer och fler folk än det lilla hoppet till 7.60 kanske skulle göra. Det har nog med Firefox otroliga hype att göra...

Permalänk
Medlem

Note to self:

Opera-fanboys är mer lättstötta än Nintendo-fanboys.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Kan lägga till changelog för P4 - 8.0b1:

Changes Since Technical Preview 4

User Interface
Re-added window handling preference to first run start-up dialog.
Improved on the pop-up block notification. Click notifier to open the pop-up, page trash switches to attention state if the current page has a blocked pop-up, and items blocked from the current page are displayed in bold.
Added support for dynamic relayout of dialogs, including expanding dialogs. Changing skins, fonts, and so forth while dialogs are open will now relayout correctly.
Changes to "Windows" preferences; moved some options to an "Advanced" section, renamed Advanced MDI to Advanced Opera workspace.
Made "Delete private data" dialog expanding.
Simplified bookmark and bookmark folder properties dialogs.
Solved issue with saving of redirected images.

Voice
Default browser command prefix has changed from "browser" to "Opera".
The Voice button and "Speak" in hotclick/context menu now prompt Windows 2000 and XP users to download and install voice libraries if voice is not enabled.
Improved handling of URLs in bookmarks.

Messaging and newsfeeds
Avoid newsfeed update check getting stuck if server is down.
Improved handling of redirected newsfeeds.
List of chat servers updated and expanded.

Miscellaneous
The closed padlock icon for secure sites now appears inside the address field. Click to display security information concerning the site.
More information on non-errors will be presented in the JavaScript console when available.
Made sure links inside the JavaScript console launch in source viewer again.
Fixed authentication issue: pages can now be authenticated in any sequence.
Multiple fixes and enhancements related to ERA.
Fixed issue with non-US locales in the xml:lang attribute.
Fixed several rendering issues.

Tanka -> ftp://opera.nsc.no/pub/nsc.no/mirrors/operasoftware/win/800b1...

Permalänk
Hedersmedlem

Läste i den här tråden att man kunde ta bort kryssen på tabbarna, de där jobbiga "stänga tabben"-kryssen alltså. Hur gör man?
Jag försökte gå in i den där zip-filen för skinen och ändra i den .ini-filen, men det stog då, när jag hade sparat och zippat, "Unable to continue. Please select a skin made for your version of Opera".

Hur fixar man detta?

En till snabb fråga med. Ifall man råkat stänga en tabb så kunde man få upp den igen, hur?

Har senaste preview:n.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Läste i den här tråden att man kunde ta bort kryssen på tabbarna, de där jobbiga "stänga tabben"-kryssen alltså. Hur gör man?
Jag försökte gå in i den där zip-filen för skinen och ändra i den .ini-filen, men det stog då, när jag hade sparat och zippat, "Unable to continue. Please select a skin made for your version of Opera".

Hur fixar man detta?

En till snabb fråga med. Ifall man råkat stänga en tabb så kunde man få upp den igen, hur?

Har senaste preview:n.

1. Ctrl-F12 | Windows | välj 'Advanced Opera workspace'
Nu får du full MDI-hantering av tabbar.

2. Det finns en liten papperskorg till höger på menyraden med öppna tabbar, klicka på den så ser du alla stängda tabbar. Bara att välja en att återställa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
1. Ctrl-F12 | Windows | välj 'Advanced Opera workspace'
Nu får du full MDI-hantering av tabbar.

Tack, det hette iofs Advanced MDI på min, men jag hittade endå, Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel

2. Det finns en liten papperskorg till höger på menyraden med öppna tabbar, klicka på den så ser du alla stängda tabbar. Bara att välja en att återställa.

Tack!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Tack, det hette iofs Advanced MDI på min, men jag hittade endå, Tack!

Då har du inte senaste betan -> ftp://opera.nsc.no/pub/nsc.no/mirrors/operasoftware/win/800b1...

Permalänk

På min heter det "Avancerad Operaarbetsyta"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Då har du inte senaste betan -> ftp://opera.nsc.no/pub/nsc.no/mirrors/operasoftware/win/800b1...

Doh! Kommer ju ut nya stup i ett ju

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Laddade just ner betan. Och installerade den separat från den gamla. Problemet är vilken fil skall kopieras över för att få tröllspöets lösenord till betan!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Laddade just ner betan. Och installerade den separat från den gamla. Problemet är vilken fil skall kopieras över för att få tröllspöets lösenord till betan!

\Profile\wand.dat är lösen
\Profile\opera6.adr är bokmärken
\Profile\cookies4.dat är kakor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
\Profile\wand.dat är lösen
\Profile\opera6.adr är bokmärken
\Profile\cookies4.dat är kakor

Var som förra gången jag uppgraderade, hittade inget wand.dat!!
Blir väl att installera över den gamla så funkar det!

Yes. hittade det nu. Jag hade på dölj på vissa mappar, då hittade inte sökfunktionen den heller!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Var som förra gången jag uppgraderade, hittade inget wand.dat!!
Blir väl att installera över den gamla så funkar det!

Den finns, det är bara att du letar på fel ställe. Välj 'About Opera' i Helpmenyn och kika under 'Paths' för att se var profilmappen ligger.

Permalänk
Medlem

Kanel. såg att du skrev i en annan tråd att du ville ha reda på vad som är dåligt i Opera så att du kan föra vidare infot.
Det jag retar mig mest på är att man inte kan scrolla i sidled med en mus som har sidoscrollfunktion, alltså vicka på hjulet åt höger och vänster!
Borde fixas snabbare en kvickt!