Permalänk
Medlem

SLI till socket 754?

Är SLI moderkorten till socket 754 på väg?
Känns lite surt att köpa nytt moderkort och cpu bara för ett (eventuelt två) grafikkort!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Inte ens PCI-E ska komma till s754, vad jag vet iaf!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

såg att komplett.se har ett MSI kort med en pci-express port...

Visa signatur

heh..

Permalänk

Re: SLI till socket 754?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
Är SLI moderkorten till socket 754 på väg?
Känns lite surt att köpa nytt moderkort och cpu bara för ett (eventuelt två) grafikkort!

Du får ursäkta om jag skrattar lite men sannolikheten för att någon moderkortstillverkare skulle vilja göra en bräda med SLI för en sockel som är på utgående är väldigt liten. Du får helt enkelt köpa dig ett nytt moderkort med socket 939 och en ny processor. Sorry...

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Hjälpsam

nForce4 chipsettet finns till s754 som sagt, men är osäker på om det kommer med SLI varianten, har inte sett det planeras av någon av de större moderkortstillverkarna iaf. Känns lite onödligt med SLI till s754 då den sockeln så småningom fasas ut till att bli den nya "Duron" för annat än spel/workstationdatorer tex kontors aplikationer mm... Men teknisk möjligt är det.

(Det är teknisk möjligt med ett dubbel processorm moderkort till s754 också men den dog i tidigt statie (en pre production bräda kom iaf).)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Det är mycket som är tekniskt möjligt, men det är också mycket som är tekniskt onödigt. Gammal teknologi förbättras bara till en viss grad. Innan den börjar fasas ut till förmån för den nya...

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Nforce4 finns till socket754 men SLI kommer inte enbart att finnas till socket939.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

säkerligen inte, men jag säger som jag sa tidigare, jag tvivlar på att det kommer att finnas till socket 754

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Känns lite onödligt med SLI till s754 då den sockeln så småningom fasas ut till att bli den nya "Duron" för annat än spel/workstationdatorer tex kontors aplikationer mm... Men teknisk möjligt är det.

Visst, men är det inte onöfifgt att änns släppa 754 socketen då?
Hela iden värkar isåfall vara helt dödfödd!
Släppa en helt ny processor serie utan att ha någon riktigt ny teknik!
Dom släpper en socket, och nästan direkt uppdaterar den!!!asdasigsduf
FATTA SUR MAN BLIR!!!
Jag vill ju bara ha 2 grafikkort, inte feta fet feting prollen eller något sånt!
Kan man ta en pciport och vända på den då så att det blir en pci-e port då?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Citat:

Visst, men är det inte onöfifgt att änns släppa 754 socketen då?
Hela iden värkar isåfall vara helt dödfödd!
Släppa en helt ny processor serie utan att ha någon riktigt ny teknik!
Dom släpper en socket, och nästan direkt uppdaterar den!!!asdasigsduf
FATTA SUR MAN BLIR!!!
Jag vill ju bara ha 2 grafikkort, inte feta fet feting prollen eller något sånt!
Kan man ta en pciport och vända på den då så att det blir en pci-e port då?

Jag tror att du har missförstått socket 754 har funnits länge nu. Den är på intet sätt ett nysläpp och kan nog räknas in som en av AMD's trotjänare. Men den saknar en hel del saker som socket 939 har, därav förändringen. Visst skulle mycket teknik kunna implementeras för socket 754 men den skulle bli begränsad av sockelns begränsningar.

Man kan inte ta den första bilmotorn som någonsin producerades och fortsätta med att göra enkla uppgraderingar och hoppas på att man kommer upp i likvärdig prestanda som en nya motor. Det fungerar inte så.

Sen vad som gäller för två grafikkort, för att det ska fungera ordentligt så krävs det en viss sorts grafikkort och det är inte bara att "vända på en pci-port", vart fan fick du det ifrån? Sen så är processorn en viktig del för ett fungerande SLI-system, man måste enligt alla tester som jag har läst ha en vettig processor för att få ut nåt av att ha dubbla grafikkort.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

jo, men ja tog det som ett exempel eftersom pci-e portarna ser ut som vanliga pci portar som är vändna åt fel håll.
Duger inte 3400+ då för sli?!

AMD släppte ju s940 namtidigt som s754! tekniken fanns då altså, men var värdigt dyr!

Jag känner mig lurad.

Visa signatur

heh..

Permalänk

Socket 939 och socket 940 är inte samma sak. Socket 940 är till för opteronprocessorer, dvs. serverprocessorer, så du behöver inte känna dig lurad.

Socket 939 är avsedd för den allmänna marknaden.

PCI och PCI-E är inte samma gränssnitt även om utseendet är snarlikt.

I de tester som jag läst så rekommenderade de FX eller 3800+ och uppåt.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Hjälpsam

SLI kan de flesta köra... fast inte med PCI-E kort.. ett par, vad var det Voodoo2 PCI? var först med SLI.. blir ju dock inte samma prestanda.

Sedan är vi i dag lite bortskämnda med socketA och s478 som har levt sanslöst länge om man jämför. Mer än tredubbla prestandan utvecklades från början till slut för dessa socklar.

s754 fyller fortfarande sin funktion som 64bit budget variant.

s775's idiotiska upplägg skall vi inte diskutera här iofs grrr...

PCI och AGP tillhär samma familj. AGP är i princip en hottad PCI bus med böttre bandbredd och högre hastighet.

PCI-X är en vidarutveckling av PCI

PCI-E kommer ta över PCI och AGP helt, både för expansionskort och grafikkort. Bygger på helt annan ny teknologi.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

* Skiljer iaf inte mycket mellan dem.
* vet vet vet vet vet.....
* Tror du jag har lust att lägga ut 6000 kr på en processor?!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
I de tester som jag läst så rekommenderade de FX eller 3800+ och uppåt.

För att utnytja de båda PCI-E slottarna optimalt samtidigt som processorn skall ha kraft nog till övriga program/spel, visst. men kommer funka fett med en "billig" 3500+ också. 3200+ är nog inte så fel heller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Re: Re: SLI till socket 754?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Du får ursäkta om jag skrattar lite men sannolikheten för att någon moderkortstillverkare skulle vilja göra en bräda med SLI för en sockel som är på utgående är väldigt liten. Du får helt enkelt köpa dig ett nytt moderkort med socket 939 och en ny processor. Sorry...

Nja var inte så säker på det, Asus släppte ju ett moderkort i somras för socket 478 med pci-e.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Åh! äntligen fick man lite stöd här ute i kylan!
Tack Restless!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Jo visst släpps det mobos med PCI-E & äldre processor socklar men nu var det tal om SLI kapabla mobos.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Ja visst var det sli men det jag menade är att man inte ska utesluta att man inför ny teknik på en utgående socket. Jag säger inte att det kommer sli till socket 754, utan menar på att man inte kan utesluta det p.g.a att det är en utgående socket.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Ja visst var det sli men det jag menade är att man inte ska utesluta att man inför ny teknik på en utgående socket. Jag säger inte att det kommer sli till socket 754, utan menar på att man inte kan utesluta det p.g.a att det är en utgående socket.

Kan vara värt att notera att jag aldrig sa att det INTE kommer att släppas ett moderkort för SLI med socket 754. Vad jag sa däremot var att sannolikheten för detta är liten.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Mycket tjafs om ingenting.
Köp ett bra graffekort så klarar du dig MINST i ett år.
Jag har en AMD64 3200 och 512 ram.
På det ett 800xt pe och har hittils inte hittat ett spel som inte flyter i 1600x1200.
Känner ingen panik alls för att uppgradera inom närmaste tiden.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..