Permalänk
Medlem

Okej AgV,, jag läste inte hela texten..
Men låt mig tillägga att jobba i Premiere ((är supersegt)) så det är inget man längre gör om man har Mac, så har det varit i några år, eftersom Adobe har inte har lagt ner något direkt krut på Premiere för OSX pga FinalCutPro intåg. Då hade det faktiskt varit mer rätt att låta Macen köra just FinalCutPro och PC burkarna Premiere då skulle det nog ha varit mer jämt, Word suger på OSX inget nytt, detta är en nackdel för OSX eftersom det inte finns så många bättre alternativ, Quake har jag aldrig spelat på Macen men det är säkert lite som Sidde skrev att det är taskigt portat..

Allt detta är ett litet bevis på att det är svårt jämföra OSX // XP för det är så få program som är bra byggda åt båda plattformarna, tror att typ Photoshop / Indesign / Illustrator är några av dom få undantagen, som jag har jobbat med..

**

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Avstängd

Borde inte quake vara väldigt bra portad iomed open gl och id software. Carmack är ju väldigt snäll emot mac fans...

Permalänk
Medlem

Det där med klicka på stömspararen för att få upp hastigheten 100% är lite BS. Nog för att datorn blir snabbare. Men dubbelt så snabb, jag tvivlar....

Sen förstår jag inte varför ni snöar in på dessa tester. Dom säger sååå lite om verklig prestanda så att det är skrämmande. Men om ni nu måste så kan ni väl även jämföra med Barefeats testet för att förstå skillnaden. Mac & PC är bra på olika saker helt enkelt. Det är bara att studera dessa test så ser man detta rätt så omedelbart faktiskt.

Dessutom glöm inte att PC-World har sina annonsörer och Barefeats har sina.
Studera även vilka som betalar dessa annonser...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Borde inte quake vara väldigt bra portad iomed open gl och id software. Carmack är ju väldigt snäll emot mac fans...

Det är inte tillräkligt portat, tex på min powerbook spelar det ingen roll om jag maxar allt(kan inte dra upp i mer än 1024x768 för skärmen) eller kör allt på lägsta, jag har ca 40-50fps hela tiden ändå. även om jag kör picmip 10 eller 1.

Permalänk
Medlem

en fråga till om Mac..
Jag har en USB2.0 hårddisk maxtor one tush...
Antar att det bara är att koppla in den ..
Men om data skulle försvinna så finns det ju program som get data back ..
Men om hårddisken användet Fat eller NTFS som partition skulle det funka att fixa tillbaka filerna fast då måste man lägga det på mac funkar det att föra över fat ellet ntfs filer till mac ?? kanske låter som en dum fråga då man kan överföra word dokument ..
men det är sådana små saker som man funderar lite gran, vill verkligen inte göra ett impuls inköp o ångra som man har gjort ganska många gånger ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är inte tillräkligt portat, tex på min powerbook spelar det ingen roll om jag maxar allt(kan inte dra upp i mer än 1024x768 för skärmen) eller kör allt på lägsta, jag har ca 40-50fps hela tiden ändå. även om jag kör picmip 10 eller 1.

Inte vsync på kanske? Kanske långsökt men du har ju ändå en tft skärm och de har ju inte bra hz. Sedan var har du för grafikkort?

Jag undrar också vad skillnaden mellan G4 och G5 är, varför är det bara powermac och imac som utrustas med dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
en fråga till om Mac..
Jag har en USB2.0 hårddisk maxtor one tush...
Antar att det bara är att koppla in den ..
Men om data skulle försvinna så finns det ju program som get data back ..
Men om hårddisken användet Fat eller NTFS som partition skulle det funka att fixa tillbaka filerna fast då måste man lägga det på mac funkar det att föra över fat ellet ntfs filer till mac ?? kanske låter som en dum fråga då man kan överföra word dokument ..
men det är sådana små saker som man funderar lite gran, vill verkligen inte göra ett impuls inköp o ångra som man har gjort ganska många gånger ..

FAT funkar men inte NTFS om jag förstått allt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Inte vsync på kanske? Kanske långsökt men du har ju ändå en tft skärm och de har ju inte bra hz. Sedan var har du för grafikkort?

Jag undrar också vad skillnaden mellan G4 och G5 är, varför är det bara powermac och imac som utrustas med dem?

jag har spelat mycekt q3 i mina dagar, jag brukar kunna confa det som fan
har testat med vsync av och på. och massa annat. det är fx 5200 i powerbooken.

G5an är 64bitars och helt annorlunda. Det enda som är riktigt likt mellan g4an och g5an är att de båda har altivec.
G5an är ett subset utav IBMs power4 processor.
De har inte fått ner värmen i den och inte gjort den tillräkligt effektiv för att de ska kunna ersätta g4an i powerböckerna osv.

G4an är en utav de mest effektiva processorna på marknaden, så det är svårt att göra en laptopprocessor i likhet med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
en fråga till om Mac..
Jag har en USB2.0 hårddisk maxtor one tush...
Antar att det bara är att koppla in den ..
Men om data skulle försvinna så finns det ju program som get data back ..
Men om hårddisken användet Fat eller NTFS som partition skulle det funka att fixa tillbaka filerna fast då måste man lägga det på mac funkar det att föra över fat ellet ntfs filer till mac ?? kanske låter som en dum fråga då man kan överföra word dokument ..
men det är sådana små saker som man funderar lite gran, vill verkligen inte göra ett impuls inköp o ångra som man har gjort ganska många gånger ..

One tush? He, he. Tush = sök på Google
Maxtor one touch har jag med och använder den både på PC och Mac, no problemos. Formatera den i FAT32 så är du igång. Filer kan du flytta som du behagar, det är filändelsen som gäller. Wordfiler (.doc) kan du öppna och spara på din Mac. NTFS formaterade hårddiskar funkar också men du kan bara läsa NTFS filer med din Mac inte spara. Så FAT är smartast för dig.

http://www.apple.com/se/switch/howto/
http://www.apple.com/se/smallbusiness/mac_pc/.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Finns massvis med program som lägger till exposé i winXP, funkar minst lika bra som på OSX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
mentmarknaden så inga SUN, SGI eller liknande system här.

Windows kan se ut såhär t.ex. (inte mitt)

http://www.ossl.nl/modules/mydownloads/images/shots/litestep....

Det där ser ju ut som läppstift på en gris. Det motbjudande windowsgränssnittet lyser ju igenom...

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Finns massvis med program som lägger till exposé i winXP, funkar minst lika bra som på OSX

Svar nej. Det gör det defintivt inte. Program som Winplosion är skrattretande. Det tar en skärmdump av fönstret och förminskar den. I OSX förminskas fönstrena i realtid vilket betyder att du fortfarande kan se när innehållet i dem uppdateras. Prova att köra Exposé med en film och ett chatfönster. Riktigt imponerande.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
jag har spelat mycekt q3 i mina dagar, jag brukar kunna confa det som fan
har testat med vsync av och på. och massa annat. det är fx 5200 i powerbooken.

G5an är 64bitars och helt annorlunda. Det enda som är riktigt likt mellan g4an och g5an är att de båda har altivec.
G5an är ett subset utav IBMs power4 processor.
De har inte fått ner värmen i den och inte gjort den tillräkligt effektiv för att de ska kunna ersätta g4an i powerböckerna osv.

G4an är en utav de mest effektiva processorna på marknaden, så det är svårt att göra en laptopprocessor i likhet med den.

Jasså är den 64 bitar, funkar os x i 64 bitars, väldigt intressant isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Det här är en CONSUMER-maskin, inget high-end för prestandabögar.
Vill du ha seriösa ljudutgångar köper du en powermac eller ett externt ljudkort för firewire eller USB..

Mera seriöst med ljudportar som ligger utanför datorn. Tex via usb eller FW

Citat:

citat:
Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Det här är en CONSUMER-maskin, inget high-end för prestandabögar.
Vill du ha seriösa ljudutgångar köper du en powermac eller ett externt ljudkort för firewire eller USB..

Jag är väl inte prestandabög för att jag vill lyssna på musik?

Om du bara ska lyssna räcker porten gott och väl du kan ändå bara lyssna til musik i Stereo. Sen om det är optiska portar du vill ha för digital överföring så finns det lösningar för det genom FW. Eller warför inte FW till FW på din stärkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Finns massvis med program som lägger till exposé i winXP, funkar minst lika bra som på OSX

Du uttalar dig uppenbarligen om något du inte har testat. Exposékloner för windows fungerar ine alls lika bra, framförallt med drag-och-släpp. Du borde testa MacOS X ordentligt istället för att uttala dig om ett system som du uppenbarligen inte har alls särskilt god kännedom om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Jasså är den 64 bitar, funkar os x i 64 bitars, väldigt intressant isåfall.

OSX kör 32bitar just nu, men tiger kommer om några månader, då blir det 64bitars system för G5orna

Permalänk

Tänk en sån diskussion det kan bli om en ny mac, för några år sen hade
det nog garanterat inte blivit lika mycket rabalder... Blaim the Ipod!

Får se hur det blir med att köpa Mac mini, kan ändå kosta på mig till
den tjugonionde att tänka på saken

Permalänk
Medlem

Hej!
Mitt första inlägg här, och kanske det sista. Ville bara säga att jag har en gammal powermac G4 500 MHz (bara!) och den tuffar på ganska bra! Kan köra alla program, layoutprogam, photoshop, 3D-program utan att det känns segt, det är inte ngn jättestor skillnad på G4 och G5… men "jättestor" är relativt… (minns inte om ngn svarade på frågan sen varför man inte klämmer in en G5 i minimacen, det beror på skillnaden på värmeutvecklingen)
Men jag skall inte köpa minimacen, vill ha två skärmar och SCSI kort till en bildscanner och lite mer fart under huven om man ändå skall byta upp sig… Men minin är ju en perfekt instegsmodell eller extradator.
Som sagt, det handlar mindre om fart utan om känsla, lättanvändbarhet och pålitlighet som jag värderar mycket mer och snabbar upp allt när dagen är till ända, när jag köper bil vill jag ha en med ratt och inte snören man ska dra i intervaller för att morsetelegrafera till bilen att svänga. Till alla som har lite öppet sinnelag vill jag bara varmt rekommendera att pröva på, köp en minimac, eller nån annan mac! Sen vet ni, då behöver ni inte diskutera längre!

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen till Sweclockers JGB!

Friskt vågat att göra sitt första inlägg i en sådan här infekterad debatt. Som till sist slutade i en Wintel vs. Apple debatt... jaja, men det var ju som förväntat.

Jag kan mkt väl tänka mig att köra lite Mac ett tag framöver, verkar bara bli bättre och bättre. Får nog bli en G5:a iaf. vid nästa uppgradering.

Word

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Tack Sammyboy!
Och där bröt jag redan det jag utlovade, jag skrev ett inlägg till! Men man måste ju svara på artigheter.
Nej, jag tyckte debatten inte var så infekterad, ni håller överlag anständig och trevlig nivå tycks det mig all fall. Så jag kanske återkommer!
En G5 och det mesta utom minimacen är nog ett bättre val för de flesta mer erfarna här alla fall. …Beroende på vad man ska använda den till naturligtvis…
Sen är det ju inget fel att ha både en PC och en mac…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DwarfForge
Tänk en sån diskussion det kan bli om en ny mac, för några år sen hade
det nog garanterat inte blivit lika mycket rabalder... Blaim the Ipod!

Får se hur det blir med att köpa Mac mini, kan ändå kosta på mig till
den tjugonionde att tänka på saken

Jag skulle skylla mycket mer på Mac OS X. Apple ljuger inte när de påstår att det är världens mest avancerade operativsystem (ok, jag har inte haft möjlighet att leka med superdatorer och så, men annars...). Och då är de ändå kända för att ta i så de spricker i sin marknadsföring då och då.

Och för att jag inte ska tas som helt och hållet Mac-taliban kan jag tillägga att jag aktivt använder såväl Windows, Linux som Mac OS X... Mac OS X _ÄR_ bäst.

Permalänk
Medlem

HDD:
80GB capacity
Rotational speed of 4,200rpm
12ms Average Seek Time
8MB Buffer
9.5mm High
2.5" sized drive.
ATA-6 Interface
Fluid Dynamic Bearing (FDB) motor drive
100MB/sec.Transfer Rate
300,000 MTTF Hours

One year manufacturer warranty

PSU:
Meets ENERGY STAR requirements
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase
Maximum continuous power: 85W
Operating temperature: 50° to 95° F (10° to 35° C)
Storage temperature: -40° to 116° F (-40° to 47° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum altitude: 10,000 feet

Minne:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300572

Portar:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300582

Test:
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=90960&doc2=908...

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TERdON
Jag skulle skylla mycket mer på Mac OS X. Apple ljuger inte när de påstår att det är världens mest avancerade operativsystem (ok, jag har inte haft möjlighet att leka med superdatorer och så, men annars...). Och då är de ändå kända för att ta i så de spricker i sin marknadsföring då och då.

Och för att jag inte ska tas som helt och hållet Mac-taliban kan jag tillägga att jag aktivt använder såväl Windows, Linux som Mac OS X... Mac OS X _ÄR_ bäst.

Kan inte hålla med mer.

OS X är ljusår före både XP och Longhorn (som de ofta driver med).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JGB
Sen är det ju inget fel att ha både en PC och en mac…

Absolut inte och jag hoppas fler kommer våga köra "dubbelt" i framtiden.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:


* En Mac är snabbare än valfri PC, även om den känns långsammare.

känns långsammare ? jag kan säga att den 2x2ghz g5 med 9800xt jag provade kändes otroligt kvickar än någon x86 med Windows XP jag någonsin provat.

Citat:


* Photoshop är inget riktigt program, eftersom det är snabbare på PC.

Återigen så beror det på vem du frågar; vissa saker är snabbare på x86, andra är snabbare på ppc.
Photoshop är i grunden ett mac program, alltså det är skrivet för macintosh och portat till x86, så är det även idag
Adobe har en kodbas x86 portningen använder ett kompabilitets framework.
Och som jag sagt tidigare jämnför du en PowerPC med samma frekvens som x86:an så bankar PowerPC:n skiten ur den x86:an.

Citat:


* Athlon64 är sämre än G5 på alla sätt, trots att den är snabbare och billigare.

Och här drar du åter ett argument ur bakdelen, nej Athlon64 är varken billigare eller snabbare.
Om den vore billigast och snabbast varför tror du XBox, GameCube och PS3 kommer använda G5 deriverade chip för nästa konsol ?
Helt enkelt efter som IBM kunde erbjuda det chip med bäst prestanda till lägsta pris.

[qoute]
* CISC är dåligt idag eftersom det var dåligt i början av 80-talet.

[/qoute]
Det vet x86 teknikerna redan om, det finns inte en "CISC" processor idag, samtliga är RISC internt och översätter CISC instruktionerna till ett RISC språk (kallas microcode) tekniken har används sedan Pentium Pro.

Citat:


* OSX är det bästa operativsystemet någonsin, trots att det är unix-baserat. För några år sedan argumenterade mac-nissarna för hur dåligt Unix var.

Och här hittar du på igen, Apple har haft flera Un*x baserade produkter tidigare, tex A/UX från 1993 som var precis som OS X ett Un*x med ett MacOS interface.
Sedan finns det naturligtvis folk som inte tycker om MacOS X heller; och om någon gnällt över Un*x så har det förmodligen varit för att gränssnittet tar tid att sätta sig in i, MacOS X är så lätt använt att din mormor kan använda systemet utan att läsa en tjock manual eller få en kortare utbildning. Samtidigt det kan erbjuda avancerade möjligheter för den avancerade användaren.
Men sedan så är det en annan sak som man kanske skulle gå till botten med; MacOS X är faktiskt inte Un*x baserad (även fast apple skriver det som en marknadsföringssak)
MacOS X är Mach baserad, även om den har en BSD server som kör BSD 4.4-lite (samma som dom iprincip alla andra *BSDs)
Men BSD miljön sitter på toppen av Mach, och om någon läser på sin operativ systems kunskap så ska det vara klart att Mach inte är Un*x.

Permalänk
Medlem

20 Reasons the Mac mini will Fail and Doom Apple

Jag tror det är #20 som de flesta potentiella Switcher-Swecare faller på.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
20 Reasons the Mac mini will Fail and Doom Apple

Jag tror det är #20 som de flesta potentiella Switcher-Swecare faller på.

Jag tror han har missförstått hela syftet med Apple Mac mini. Trevligt att folk skriver artiklar utan någon som helst research.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Artikeln är ett skämt men det förstod du nog

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Jag tror han har missförstått hela syftet med Apple Mac mini. Trevligt att folk skriver artiklar utan någon som helst research.

Ehh det är ju ett skämt, ni vet, man ska skratta?

9. Following another Austin Powers trip through time to trademark "mini" before the mini skirt is invented, Mike Meyers sues Apple out of business over the iPod mini and Mac mini.

15. Flower Power iMac owners won't buy the Mac mini because it isn't pretty enough.

16. Minorities and the politically correct crowd will refuse to buy one until Apple offers the Mac mini in black, yellow, red, and brown. These people have also been avoiding the snow iMacs, ice iBooks, white iPods, and other white Apple products for years.

17. Windows users will turn their backs on Mac OS X because there just isn't as much of that free software that installs spyware on their computers. And there aren't enough viruses, either. Or email worms. Or spambots.

19. Conditioned by years of pundits and flacks claiming that Macs are too expensive, buyers won't believe that the Mac mini sells for less than a Dell Dimension 3000 - even if they go to both websites and do the configuration themselves.

Permalänk
Medlem

är det fel att gå in varje dag o kolla på apple` priser o hoppas på att powerbok ska rasa i pris eller är man bara sjuk ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
är det fel att gå in varje dag o kolla på apple` priser o hoppas på att powerbok ska rasa i pris eller är man bara sjuk ..

Rätt normalt beteende för en Switcher

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se