Permalänk

webmaster alt webadmin

Är det någon som vad det är för skillnad mellan webadmin och webmaster? Stavas förresten webmaster/webadmin med ett eller två b - på svenska?

Jag har fått för mig att webmaster har skapat en sajt och att webadmin administrerar sajten, men nödvändigtsvis inte byggt den helt.

Hur är det nu egentligen?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

webbmaster / webbadmin på svenska...

Som du säger tror jag det är:
Webmaster är han som bygger siten medan webadmin bara håller ordning och reda på den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk

det är bara ord, som har uppkommit, det finns inga definitioner...

webbmaster = person som hanterar webb, ett ganska fånigt uttryck om man frågar mig.

admin = administrator = administratör ; detta är snarare nåt man använder för att tala om den som har vissa rättigheter i mjukvaran.

web developer = en person som skapar mot webben

web programmer = programerare mot webben

web designer = skapar grafiskt eller strukturellt mot webben

Permalänk

Ok, tack för era svar fast jag är inte säker på att man stavar med två b. Absolut inte webbmaster......det är ett ord taget från engelskan så det borde stavas webmaster. Webbadministratör funkar nog........men web är också ett taget ord.....därför vet jag inte om man kan stava web såsom webb!! Fast jag är inte hundra på detta, därför frågar jag er. Borde vara någon som vet exakt.

Permalänk

det heter vetertaget webb på svenska och web på engelska

Permalänk
Medlem

det går att välja själv vad man använder, web eller webb kvittar, sålänge sidan riktas mot sverige. är det däremot en internationellt inriktad sida, då bör det ganska självklart skrivas som web, med endast ett b.

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk

nej! i SAOL står det enbart med 2 b

ur saol------------->
webbadress [vebb´- el. oebb´-] s.
adress till en webbsida

webbansvarig adj.
ofta substantiverat person som har det övergripande ansvaret för en webbplats

webben [vebb´- el. oebb´-] s. best.
World Wide Web, en funktion på Internet varigenom man kan hämta olika slags information

webbläsare s.
datorprogram som hämtar och visar information via World Wide Web

webbplats s.
mängd information om ett visst ämne som någon presenterar via World Wide Web

webbsida s.
den informationsmängd på en webbplats som man kan nå utan att behöva gå vidare en länk

end of discussion

Permalänk

En webmaster kan ha som uppgift att se till att innehållet på sidan är färskt, och lägger upp nyheter och annat material. En webmaster har även ofta ansvaret för sidans innehåll och svarar på frågor om sidan. I begynnelsen kallades man webmaster så fort man hade gjort en sida, oavsett om man bara gjort en design åt sin egna lilla hemsida eller om man gjort en stor kommersiell webbplats.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
En webmaster kan ha som uppgift att se till att innehållet på sidan är färskt, och lägger upp nyheter och annat material. En webmaster har även ofta ansvaret för sidans innehåll och svarar på frågor om sidan. I begynnelsen kallades man webmaster så fort man hade gjort en sida, oavsett om man bara gjort en design åt sin egna lilla hemsida eller om man gjort en stor kommersiell webbplats.

Är Webmaster och webadmin samma sak i dina ögon? Jag har tagit över ansvaret för en hemsida som jag dock ej byggt från början.

Permalänk
Medlem

Är mot "försvenskningar" av ord, men använder web för engelska ord och webb för svenska, t.ex. webmaster och webbutveckling.

Kan tyckas vara inkonsekvent, men att skriva "webbmaster" är enligt mig helt fel. Ett "svenskt" ord och ett engelsk. Näe...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Är mot "försvenskningar" av ord, men använder web för engelska ord och webb för svenska, t.ex. webmaster och webbutveckling.

Kan tyckas vara inkonsekvent, men att skriva "webbmaster" är enligt mig helt fel. Ett "svenskt" ord och ett engelsk. Näe...

Håller med dig fullständigt. Webmaster kan man inte skriva med två b då det inte är ett svenskt ord.

Kolla här vad Adobe skriver http://www.adobe.se/products/tips/golive.html

WEBBMASTRARNAS.........................

Hur kan de?

Permalänk
Medlem

Jag tycker webadmin känns mer åt databashållet... sitter och pillar på sitt nätverkskort och ser till att den delen av sidan fungerar. Webmaster är för mig den som sköter om sidan, uppdaterar och ser till att den fungerar. Webdesigner är den som tagit fram layouten och byggt det rent grafiska, sen har vi programmerare som på nåt sätt finner nöje i att hacka koden så att kopplingen mellan layouten (webdesignern) och databasen (webadmin) fungerar... Så känns det för mig iaf, och jag tror inte det är så viktigt... fast jag skulle ju aldrig kalla mig webadmin om jag skötte min egen hemsida... då skulle jag vara "webbkungen"... eller kanske webmastern om man tycker kungen är för pompöst...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmertoft
Är Webmaster och webadmin samma sak i dina ögon? Jag har tagit över ansvaret för en hemsida som jag dock ej byggt från början.

Absolut inte, men i början var det så, den som skapade sidan var ofta den som gjort alla steg, som design, programmering och underhåll.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");