Permalänk

Program att måla/rita med?

Vilka program finns det för att just rita och skitsa eller måla och sådär? Behöver inte vara något alltför avancerat egentligen, men som är smidigt att jobba med. Jag vill bara kunna göra snygga ritningar eller illustrationer. Någon som har nåt förslag?

Har hört talas om ett som heter Corel Drew eller nåt liknande, vet inte hur det stavas. Kan det vara nåt tror ni? Och snälla, kom inte bara med förslag som AutoCAD jag blir tokig på det där programet, brukar köra det ibland på skolan. Och det funkar alldrig som det ska. Det är fan mer matematik och gemetri än "ritning". För att rita in nåt så måste man ange en jävla massa uppgifter och vinklar och skala och grejer, innan programmet ritar upp det. Och inga 3D grejer nu heller. Jag vill bara kunna rita med frihand så att säga. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Corel Drawer eller Adobe Illustrator för vektorgrafik.
Corel Painter eller Adobe Photoshop för pixelgrafik.
The Gimp om du är en fattig (dvs inte vill slänga 10.000 på det) stackare.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Paint är rätt ok.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Painter, gillar många..

verktygen är precis som i verkligheten så har du en wacom så gillar du det programmet.

Visa signatur

RIP: IBM 46.1Gb, Geforce 2 PRO, Proview 17" CRT, ATi 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem

OpenCanvas är bra att skissa i. d.v.s om du har en digitalpenna, annars är det sämst att skissa alls på datorn om du frågar mig

Permalänk
Medlem

lite offt men: var kan man köpa ett sk ritbord? inte alltför dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
lite offt men: var kan man köpa ett sk ritbord? inte alltför dyrt.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057517
Den kör jag med, duger för det lilla jag ritar.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk

Är tacksam för alla förslag.

Ska ta och titta lite närmare på dem senare. Såg nyss ett demoklipp av Corel Draw, så fräckt! Vilket smart program egentligen. Det räcker med att t.ex. rita en triangel på måfå, så känner programet igen vad det är för objekt och snyggar till det. Med ett sånt program behöver man nästan inget ritbord, även om det är bra om man har.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111