Permalänk
Medlem

Wlan , välj accesspoint

Jag har ett wlankort (orinoco) som funkat fint fint i alla dagar jag haft det, jag hara startat linux och kört en "dhclient wlan1" och då fått en ipadress från min access point, nu har dock min granne skaffat wlan också, så när jag kör "dhclient wlan1" får jag en ipaddress från hans wlan router.
Nu är det så att jag vill se vilka accesspoints som finns och sen välja vilken jag vill få ipaddress av. Tuvärr stödjer mitt kort inte "monitor mode" så kismet funkar inte
Finns det något program som kanske kan fungera och inte kräver "monitor mode"?
Netstumbler funkar fint för kortet i windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd iwconfig.

iwconfig wlan1 essid ssid

för att visa alla tillgängliga nät:

iwlist wlan1 scanning

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Kan du inte be grannen använda WEP eller nåt? Han kanske inte är varse om att vem som helst kan köra på hans router.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min familj har surfat på grannens nät, och han har säkert surfat på vårt, i nästan ett halvår innan vi förstod varifrån instabiliteten kom ifrån. Vi krypterade vårt nät och sen dess har vi, i förhållande till tidigare, nästan alltid haft dubbel kräm i röret.

Det är lite komiskt tycker jag. Vi har inte sagt något till grannen heller. (vi vet för övrigt inte ens vem utav de kringliggande det kan tänkas vara...)

EDIT: iwconfig bör som sagt kunna ta hand om det åt dig.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Hedersmedlem

Btw, jag håller för närvarande på att skriva ett frontend till iwconfig i C++ med wxWidgets som GUI bibliotek. Det kanske är något intressant?

Det är visserligen långt kvar men det rullar ändå framåt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren funkar klockrent!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det finns en patchad drivrutin till Orinoco som gör att den får den funktionalitet du vill ha. (även om du redan löst problemet på annat sätt

http://airsnort.shmoo.com/orinocoinfo.html

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)