Gainward 1 GB-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Gainward 1 GB-grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Gainward 1 GB-grafikkort</b></font> <small class="small">måndag 28 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som läste nyheten om ATi Radeon X850 XT med 512 megabyte minne har vi glömt nämna att tillverkaren <a href="http://www.gainward.de/new/main.html" target="_blank" >Gainward</a> har presenterat det snabbaste, dyraste och fräschaste grafikkort de hittills producerat.<br /><br />Det handlar om ett "SLI-paket" med Geforce 6800 Ultra-baserade grafikkort - med 512 megabyte minne. Teoretiskt har datorn alltså en gigabyte grafikminne. Minnena är dessutom specificerade till 600 megahertz. Allting vattenkylt via Innovatek-blocket som Gainward numera utrustar sina CoolFX-kort med.<br /><br />Mer information om detta monsterpaket skall komma på CeBit och vi väntar med spänning på det.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

*hohoho* ATI fick inte vara i rampljuset speciellt länge.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ett sånt där vill man ju inte ha. Jag som trodde det var ett singel 1GB kort ju...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Åh, herre... Vad kan det tänkas kosta? 15 000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
*hohoho* ATI fick inte vara i rampljuset speciellt länge.

Haha :D, skrattar bäst som skrattar sist!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Fy fan va shysst!..:D

men vad har den för clock frekvens!?

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Musikälskare

lönt?

Penismätare, ja?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Oh harrejävlar

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk

Spelar stor roll hur bra kort gainward släpper när det gäller hårdvaran när de är extremt usel på Bios och inte har någon support alls att tala om

Jag skulle vara glad om mitt Ultra Golden Sample presterade som ett vanligt 6800GT.

De har inte ens Bios som stödjer MSI K8N Neo2 som är sånt vanligt moderkort... MSI allmänt dessutom.

Jag har suttit med kort för 6000:- sen Augusti och inte kunnat kört normalt och gainward vägrar släppa bios som stödjer moderkortet och själv testar de på andra utprovade och kompatibla moderkort och skickar tillbaka RMA med felsökningskostnad då de inte hittar fel med DERAS provsystem

En gång Gainward = Aldrig Gainward

Telesupport mellan 09:00 - 11:00 där man inte får riktiga svar på frågorna och Mailsupport som dröjer 2-3 Veckor.

Det är verkligen det man förväntar sig när man lagt ut 6000:-

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Tycker både Ati och Nvidia blir mer och mer patetiska i sin "tävling".

Snart kommer dom framdragandes med blueprints på grafikkort som kommer ha 4gig minne och en frekvens på 3000mhz.

Sen att det tar 4-5år innan dom ens finns att få tag i är en annan femma.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

jag skiter i SLI hit o SLI dit. 10000kr hit och 15000kr dit. Jag nöjer mig not med 3200kronors 6800GT agp. Så kan jag spara till en platt skärm därefter

Permalänk
Medlem

Varför måste den ene va värre än den andre? Shit snart e ju graffet snabbare än processorn =P

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Spelar stor roll hur bra kort gainward släpper när det gäller hårdvaran när de är extremt usel på Bios och inte har någon support alls att tala om

Jag skulle vara glad om mitt Ultra Golden Sample presterade som ett vanligt 6800GT.

De har inte ens Bios som stödjer MSI K8N Neo2 som är sånt vanligt moderkort... MSI allmänt dessutom.

Jag har suttit med kort för 6000:- sen Augusti och inte kunnat kört normalt och gainward vägrar släppa bios som stödjer moderkortet och själv testar de på andra utprovade och kompatibla moderkort och skickar tillbaka RMA med felsökningskostnad då de inte hittar fel med DERAS provsystem

En gång Gainward = Aldrig Gainward

Telesupport mellan 09:00 - 11:00 där man inte får riktiga svar på frågorna och Mailsupport som dröjer 2-3 Veckor.

Det är verkligen det man förväntar sig när man lagt ut 6000:-

Jag har ett gs och msi k8n neo2 bräda, funkar finfint... Vad är ditt problem?

EDIT: Du kanske har ett Ultra golden sample? Jag har ett GT golden sample

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Jag har ett gs och msi k8n neo2 bräda, funkar finfint... Vad är ditt problem?

EDIT: Du kanske har ett Ultra golden sample? Jag har ett GT golden sample

Som jag sa:

Ultra

Känns mycket bra då gainward lämnar oss utan support så vi får testa oss fram med mindre lyckade bios som inte är gainwards....

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Tycker både Ati och Nvidia blir mer och mer patetiska i sin "tävling".

Snart kommer dom framdragandes med blueprints på grafikkort som kommer ha 4gig minne och en frekvens på 3000mhz.

Sen att det tar 4-5år innan dom ens finns att få tag i är en annan femma.

Både Nvidia och Ati presenterade sina kommande kort med endast 512 MB, sedan är denna lösning från Gainwards som utnyttjar SLI och satsar högt. Medan gigabyte satsade med 2 kärnor av 6600 GT så kommer Gainward och satsar högre, de använder 2 st kärnor av 6800 Ultra och i SLI läge 2 kort blir det 1 gig.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

asså seriöst hur mkt tror dom att dom nya spelen kommer kräva snart kommer väll fan dator spelen vara som en film :S

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Spelar stor roll hur bra kort gainward släpper när det gäller hårdvaran när de är extremt usel på Bios och inte har någon support alls att tala om

Jag skulle vara glad om mitt Ultra Golden Sample presterade som ett vanligt 6800GT.

De har inte ens Bios som stödjer MSI K8N Neo2 som är sånt vanligt moderkort... MSI allmänt dessutom.

Jag har suttit med kort för 6000:- sen Augusti och inte kunnat kört normalt och gainward vägrar släppa bios som stödjer moderkortet och själv testar de på andra utprovade och kompatibla moderkort och skickar tillbaka RMA med felsökningskostnad då de inte hittar fel med DERAS provsystem

En gång Gainward = Aldrig Gainward

Telesupport mellan 09:00 - 11:00 där man inte får riktiga svar på frågorna och Mailsupport som dröjer 2-3 Veckor.

Det är verkligen det man förväntar sig när man lagt ut 6000:-

Sorry men du är ganska lost om du tror att ditt grafikkorts-BIOS skulle vara inkompatibelt med ditt moderkort.
Alla nVidia-BIOSar bygger på grunder från nVidia, tredjepartstillverkarna har föga att ändra på förutom timings, klockfrekvenser och lite startup-info (dvs text som visas på skärmen när datorn postar).
De essentiella kompabilitetsbitarna är oförändrade mellan olika tillverkare.

Har ett K8N Neo2 + 6800 Ultra själv och hade problem med kortet innan jag stängde av några inställningar i BIOSet. (Allt kraschade efter några sekunder)
Det är någon inställning i Cell-menyn som överklockar grafikkortet.
Tror det var High Performance Mode. Minns att funktionen ej är dokumenterad i manualen i alla fall. (Fick dock bekräftat av MSIs tekniker i efterhand att inställningen överklockar ens grafikkort "i smyg".)
På mitt kort klockade den min core till 480 MHz och minnet till 1230 vilket är på tok för mycket jämfört med vad kortet klarar av.
Tog ett litet tag för mig att lista ut vad det hela handlade om.

Så kolla med något överklockningsprogram (med coolbits helt enkelt) och se så att ditt kort inte har blivit klockat för högt), kanske ligger problemet i att MSIs BIOS är kasst snarare än Gainwards.

I annat fall så kan du ju bara flasha med ett BIOS från en annan tillverkare om du nu är övertygad om att det är det som är problemet.
Själv kör jag ett nVidias-referenskort och jag har provat PNY, Gainward, Leadtek och BFG BIOS på mitt kort med lyckade resultat (kör alltid det senaste som finns ute oavsett från vilken tillverkare det kommer ifrån, inte för att jag märkt någon skillnad alls men det känns ju fint att ha senaste )

"Medan gigabyte satsade med 2 kärnor av 6600 GT så kommer Gainward och satsar högre, de använder 2 st kärnor av 6800 Ultra och i SLI läge 2 kort blir det 1 gig."
Mjae, visst är där rent fysiskt 1024 MB men man kan bara addressera 512 MB då de då kortens minne är en identisk replika av varandra.
Man får alltså inte mer grafikkortsminne tillgängligt i sina spel av att köra två kort i SLI.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Sorry men du är ganska lost om du tror att ditt grafikkorts-BIOS skulle vara inkompatibelt med ditt moderkort.
Alla nVidia-BIOSar bygger på grunder från nVidia, tredjepartstillverkarna har föga att ändra på förutom timings, klockfrekvenser och lite startup-info (dvs text som visas på skärmen när datorn postar).

Har ett K8N Neo2 + 6800 Ultra själv och hade problem med kortet innan jag stängde av några inställningar i BIOSet. (Allt kraschade efter några sekunder)
Det är någon inställning i Cell-menyn som överklockar grafikkortet.
Tror det var High Performance Mode. Minns att funktionen ej är dokumenterad i manualen i alla fall. (Fick dock bekräftat i efterhand att inställningen överklockar ens grafikkort "i smyg".)
På mitt kort klockade den min core till 480 MHz och minnet till 1230 vilket är på tok för mycket jämfört med vad kortet klarar av.
Tog ett litet tag för mig att lista ut vad det hela handlade om.

Så kolla med något överklockningsprogram (med coolbits helt enkelt) och se så att ditt kort inte har blivit klockat för högt), kanske ligger problemet i att MSIs BIOS är kasst snarare än Gainwards.

Det är bekräftat att nya bios är På G eftersom det är det felet men de släpps inte officiellt.

Du menar ATI/NV-inställningarna i Cell-menyn som från början är dolda som man får knappa fram med Shift+F2 ALT+F3.

Sen är Det Fastwrite som du är ute efter..

Både Fastwrite samt ATI/NV speedup är disable och fortfarande presterar korten dåligt fast än med de justeringarna klarar originalfrekvenserna iaf så man slipper köra underklockat för att det ska flyta hyffsat.

Det som jag ska testa nu är att slänga i GT-bios som har bättre timings samt går bättre med mitt moderkort sägs det.
http://www.bleedinedge.com/guides/vid_bios_mod/vid_bios_mod_0...

men det vore kul om Gainward kunde göra något officiellt iställetför att stå passiv.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NX Nitro
Varför måste den ene va värre än den andre? Shit snart e ju graffet snabbare än processorn =P

Mätt i antalet flyttals operationer per sekund (GFLOPS eller vad det nu kallas) så är ett 6800U 8 ggr bättre än en 3ghz prescott så grafikkorten är redan mycket kraftfullare än CPUer.

2 stycken 512MB kort i SLI har fortfarande bara 512MB minne då alla texturer måste lagras i båda kortens minne.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Det är bekräftat att nya bios är På G eftersom det är det felet men de släpps inte officiellt.

Du menar ATI/NV-inställningarna i Cell-menyn som från början är dolda som man får knappa fram med Shift+F2 ALT+F3.

Sen är Det Fastwrite som du är ute efter..

Både Fastwrite samt ATI/NV speedup är disable och fortfarande presterar korten dåligt fast än med de justeringarna klarar originalfrekvenserna iaf så man slipper köra underklockat för att det ska flyta hyffsat.

Det som jag ska testa nu är att slänga i GT-bios som har bättre timings samt går bättre med mitt moderkort sägs det.
http://www.bleedinedge.com/guides/vid_bios_mod/vid_bios_mod_0...

men det vore kul om Gainward kunde göra något officiellt iställetför att stå passiv.

Nej jag menar inga dolda inställningar: jag menar High Performance Mode (som påverkar de dolda inställningarna utan att göra användaren medveten om detta).
FastWrites hade föga med saken att göra, det är ju en AGP-inställning på moderkortssidan.

Prova det här BIOSet:
http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...
Det är ett 6800 Ultra BIOS, senaste versionen som finns ute just nu mig veterligen.
Vill du ha upp klockfrekvenserna, timings och annat kan du använda:
http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

Kör den versionen på mitt 6800 Ultra och har modiferat klockfrekvenserna så att coren går i Ultra Extreme-hastighet (450 MHz) istället för original (400 Mhz).
Passade också på att ta bort all post-info så att datorn bootar någon sekund snabbare.
I programmet kan du också ställa in vilken tillverkare du har så att Gainwards tools som kollar hårdvaru-ID fortfarande funkar ordentligt.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Nej jag menar inga dolda inställningar: jag menar High Performance Mode (som påverkar de dolda inställningarna utan att göra användaren medveten om detta).
FastWrites hade föga med saken att göra, det är ju en AGP-inställning på moderkortssidan.

Prova det här BIOSet:
http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...
Det är ett 6800 Ultra BIOS, senaste versionen som finns ute just nu mig veterligen.
Vill du ha upp klockfrekvenserna, timings och annat kan du använda:
http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

Kör den versionen på mitt 6800 Ultra och har modiferat klockfrekvenserna så att coren går i Ultra Extreme-hastighet (450 MHz) istället för original (400 Mhz).
Passade också på att ta bort all post-info så att datorn bootar någon sekund snabbare.
I programmet kan du också ställa in vilken tillverkare du har så att Gainwards tools som kollar hårdvaru-ID fortfarande funkar ordentligt.

Jag har inget High Performance aktivt ju

det finns lite andra bios ute men är fortfarande sur på Gainward som inte går ut och officiellt ber om ursäkt att nya bios dröjer och håller oss informerad om läget.

Jag har 430/1200 som kortet är specificerat för original (UGS)

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrrE
Åh, herre... Vad kan det tänkas kosta? 15 000?

Det räcker nog knappast...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307140&cks=SER

Det är "bara" 256MB versionen...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Tycker både Ati och Nvidia blir mer och mer patetiska i sin "tävling".

Snart kommer dom framdragandes med blueprints på grafikkort som kommer ha 4gig minne och en frekvens på 3000mhz.

Sen att det tar 4-5år innan dom ens finns att få tag i är en annan femma.

Men lol.
Fattar ni inte att ati´s och nvidia´s krig om grafik korts marknaden är till nytta för oss konsumenter.
Efter somm dom pressas att bygga bättre och bättre hela tiden.
med andra ord så kan vi få fett grymma grafik kort i mitten segmentet för en mindre summa pengar.
Detta är bra INTE dåligt!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
Men lol.
Fattar ni inte att ati´s och nvidia´s krig om grafik korts marknaden är till nytta för oss konsumenter.
Efter somm dom pressas att bygga bättre och bättre hela tiden.
med andra ord så kan vi få fett grymma grafik kort i mitten segmentet för en mindre summa pengar.
Detta är bra INTE dåligt!

Men samtidigt stressar dom fram korten och kanske övergår till att bara skaffa siffror.. inte kvalitet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
Men lol.
Fattar ni inte att ati´s och nvidia´s krig om grafik korts marknaden är till nytta för oss konsumenter.
Efter somm dom pressas att bygga bättre och bättre hela tiden.
med andra ord så kan vi få fett grymma grafik kort i mitten segmentet för en mindre summa pengar.
Detta är bra INTE dåligt!

För något halvår sedan eller liknande kom nvidia och ati överrens om att trappa ner på detta krig, då det innebär en hel del problem för båda företagen, risken att produkterna inte blir tillräckligt testade och felsökta blir också stor. Tyvärr verkar det inte som något av företagen gjort som de sa.
Vore nog bra om de kunde lugna ner sig lite.

Permalänk
Medlem

Gainward rokkar

Visa signatur

Blä!

Permalänk
Medlem

Eh, jag läste, ifall jag minns rätt, så används bara en minneskrets när kort körs i SLI. Så SLI kommer iaf bli bättre, men inte så bra.

Visa signatur

insert Funny Comment Here