Command & Conquer ~ Windows XP

Permalänk
Medlem

Command & Conquer ~ Windows XP

Hallå

Jag har nu kollat runt i min låda med gamla datorspel, och hittade då C&C . Jag undrar om det är någon som vet hur man får igång det på windows XP om det ens går eftersom när jag försöker så funkar det iaf inte:P

Tack på förhand // kappy

Permalänk
Medlem

edit: trodde det var cc generals du mena

Permalänk
Medlem

Beror väl på om han har Windows versionen eller DOS ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Ok Men jag har iallafall DOS Versionen... någon som vet hur jag får igång det? Emulator och så eller? såfall vilken?

Permalänk
Inaktiv

ja det finns en mkt bra dos emulator vid namn dosbox.

Permalänk
Medlem

Men asså, när jag installerar det så står det:

Windows 5.1 is currently running. This version of Command_Conquer is a windows 95 only product.

Hur bör jag göra då? hjälper dosbox mot det, och isåfall hur gör man?

Tack på förhand // kappy

Permalänk
Medlem

vilket av CnC har du! Är det vanliga dos versionen eller är det Gold Edition (C&C95)?

EDIT:
För Command & Conquer Gold Edition (Windows 95 versionen)
1. Gå in på CD-Skivan och högerklicka på setup.exe eller install.exe och välj Egenskaper.
2. Gå till kompalitetsläge och välj att det ska köras med Windows 95.
3. Installera spelet.
4. Sen när det är installerat så gör du kompalitetsläge till windows 95 med C&C95.EXE -filen oxå.

Är inte säker. men kan väl fungera med dos versionen oxå. Fast då heter ju dos versionens exe fil inte c&c95.exe

Permalänk
Medlem

Om det är DOS så funkar som sagt dosbox. Annars kanske det funkar med kompabilitetsläge som MackeMan sa.

Permalänk
Medlem

Jag testade att göra som macke sa, och installationen och allt gick bra. men nu när jag ska sätta igång spelet, så står det såhär:

C&C95.EXE - Det går inte att hitta startadressen

Det går inte att hitta procedurstartadressen SMapLS_IP_EBP_12 i DLL-filen KERNEL32.dll.

Vad kan det bero på? Pajjad skiva?

Permalänk
Medlem

Det är nog så att du inte har den filen. C&C95.exe är för Gold Edition.
Ta egenskaper på din genväg istället och välj där kompalitetsläge.

Permalänk
Sötast

nej nej, jag vet vad som är fel, exakt samma som händer om du kör Red Alert i XP, du behöver ladda ner en FIX, kan du säkerligen hitta på google, där jag hittade min för Red Alert

Permalänk
Medlem

som kan heta?

Permalänk
Sötast

eh ja, jag tror inte den heter doom3 opengl-patch iallafall

C&C95 Patch
C&CGold patch

kanske?

Permalänk
Medlem

inte?:P Men men, jag tar och söker nu då

Permalänk

Re: Command & Conquer ~ Windows XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Hallå

Jag har nu kollat runt i min låda med gamla datorspel, och hittade då C&C . Jag undrar om det är någon som vet hur man får igång det på windows XP om det ens går eftersom när jag försöker så funkar det iaf inte:P

Tack på förhand // kappy

KLART DET FUNKAR

Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Medlem

Tänker du på C&C Generals eller? såfall har du fel Det är Command & Conquer 95 jag har meckat med funkar prima nu, Tack alla för hjälpen ! =D

Permalänk
Medlem

jag har patchen till det om du/ni vill ha

tyvärr så försvinner nätverkstödet
http://www.ajlsoftware.mine.nu/files/ccgoldxppatch.zip

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Patch för DOS versionen: http://www.cncnz.com/file.cgi?http://downloads.cncnz.com/tibd...
(installera INTE den om du har Windows 95 versionen av CnC)

AJL: LAN stödet försvinner inte helt. Det finns ett annat sätt för att spela det i LAN. Läs den här länken för att få C&C 95 (Gold) att fungera att spela LAN i Windows XP: C&C 95-Over-TCP/IP in Windows XP

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeMan
Patch för DOS versionen: http://www.cncnz.com/file.cgi?http://downloads.cncnz.com/tibd...
(installera INTE den om du har Windows 95 versionen av CnC)

AJL: LAN stödet försvinner inte helt. Det finns ett annat sätt för att spela det i LAN. Läs den här länken för att få C&C 95 (Gold) att fungera att spela LAN i Windows XP: C&C 95-Over-TCP/IP in Windows XP

Tack för Den andra länken Mackeman, riktigt bra å veta!

Permalänk
Medlem

Inga problem, vill gärna få fler personer att "konvertera" till det gamla hederliga Command & Conquer och Red Alert

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får igång Red Alert i windows XP då?? Jag lyckas inte ens installera det. Installationsprogrammet startar inte...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Sötast

Som jag skrev en bit upp i tråden så är det en likadan fix till Red Alert. varför du inte kan installera det vet jag dock inte... är på Allies Mission13 nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Någon som vet hur man får igång Red Alert i windows XP då?? Jag lyckas inte ens installera det. Installationsprogrammet startar inte...

Gör precis som min guide om Command & Conquer i kompalitetsläge, så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Jag Startade om datorn och då gick det att installera och sen löste sig resten med det som står ovan

Tackar!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Fan! Jag har ju med gamla C&C gold! en sån där skit stor låda, men expansionpacket med! Får fan hem och dra igång det med nu. MEN, är det inte så att spelet "går för fort" på moderna datorer?

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0zzy
Fan! Jag har ju med gamla C&C gold! en sån där skit stor låda, men expansionpacket med! Får fan hem och dra igång det med nu. MEN, är det inte så att spelet "går för fort" på moderna datorer?

Går spelet för fort så sänker du bara hastigheten i spelet!
Kolla min sign för min dator. Jag spelar på näst högsta hastigheten och det går bra, inte alls för snabbt. Precis lagom hastighet.
Men det som går för snabbt är scrollen, så sänk den till lägsta :D:p

Permalänk
Sötast

Jepp skrollen får du sänka ner helt å hållet, men spelhastigheterna är låsta (förutom den högsta) så det är inga problem alls. C&C hade aldrig såna "billiga fel" som det känns som

Permalänk

För er som vill ha Red Alert (samt CounterStrike- och AfterMath-expansionerna inklusive 3.03 patch som gör att det går att lira upp till 4 spelare online) gjorde jag i ordning en installationkit som installerar alla dessa.
ReadMe går att läsa på här, och installationen går att hitta här (~31 mb). Det enda som fattas i paketet är att man inte får med några videos eller musik, men spelet fungerar (dock inte fullt på vissa datorer, har haft ett fåtal fall där de inte kan lira online, då krashar spelet)

Permalänk
Avstängd

vigge89 - är spelet fritt än? trodde jag inte... tacktack, fin speed med.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk