Rösta fram t-shirt till communityt!

Urvattnade färger i "Spara för webb"

Permalänk

Urvattnade färger i "Spara för webb"

Hej på er.

En liten undran, när jag sparar en bild genom Photoshops "spara för webben" så blir färgerna urvattnade och inte med den "kräm" som jag vill ha. Vad beror det på, finns det någonting att göra åt det? Lite ledsamt när man gjort något också ser det blekt ut när man optimerat bilderna. Tar med ett litet exempel på hur det kan se ut:

Original:

Optimerad för webb:

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Orginalbilden fungerar inte.

Permalänk
Medlem

då man sparar för webb så sjunker väl färgdjupet lite?
Det går iofs kanske att spara som 24 bitars eller nåt ändå... Dock så föredrar jag 8 bitars för mina syften

BTW, jääävla väntetid på originalbilden....

Permalänk

Men vafan. Båda ligger hos silentwhisper. Skumt.

Jaha, den verkar ha pajat. Har den på jobbet, får ladda upp en ny imorrn.

Permalänk
Medlem

gullig bild för övrigt

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Det går ju att ändra ett otal inställningar för att se hur bilden ser ut, vid spara för webben-fönstret.. testa ändra till png-24 eller nåt kanske.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Avstängd

i färgpalletten till höger i inställningarna för "spara som för webb" så kan du ju byta ut färgerna om du dubbelklickar på en färg.
pröva att byta ut ett par färger till de mer "fyliga" färgerna.
orsaken till att den gör så är för att den försöker byta ut färgerna till "webbsäkra" färger vilket kanske inte alltid passar din bilds färgpalett.

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Glömsk

Gå in i färginställningar (under redigera) och slå av färgprofiler (inställningar: färghantering av). Kanske blir nån skillnad.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F-Ray
gullig bild för övrigt

Hehe, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asken
Det går ju att ändra ett otal inställningar för att se hur bilden ser ut, vid spara för webben-fönstret.. testa ändra till png-24 eller nåt kanske.

M, jag har fipplat runt, och bilden som faktiskt laddas ovan är png-24. Men inte med önskat resultat. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
i färgpalletten till höger i inställningarna för "spara som för webb" så kan du ju byta ut färgerna om du dubbelklickar på en färg.
pröva att byta ut ett par färger till de mer "fyliga" färgerna.
orsaken till att den gör så är för att den försöker byta ut färgerna till "webbsäkra" färger vilket kanske inte alltid passar din bilds färgpalett.

Ok, det visste jag faktiskt inte. Fast det låter som skapligt omständigt. Iallafall i en bild som ovan när det är övertoningar. Men får testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Gå in i färginställningar (under redigera) och slå av färgprofiler (inställningar: färghantering av). Kanske blir nån skillnad.

Hm... Det *borde* inte ha med det att göra, men vem har förlorat på att försöka.

Tack för tipsen såhär långt.

Permalänk
Medlem

png, kan du inte ändrafärgalgoritm mellan /websäker/octree/median/16mc som i Paintshop i Photoshop?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

som andra har sagt är just poängen med spara för web att färgdjupet minskas och så vidare för att göra bildens filstrolek betydligt mindre. ungefär som när man rippar en cd till mp3 (skillnaden är väl att det märks tydligare på en bild). så om bilden inte tvunget ska laddas supersnabbt så tycker jag att du kan spara den som 'original'...

Permalänk
Medlem

En snabb lösning men kanske dum i längden är väll att öka kontrasten innan du sparar för webb. Synd att det väger så mycket extra om man vill lägga genomskinlighet, finns det någon guide för just optimal bildlagring om man vill ha genomskinlighet med utsuddade kanter och att den inte blir allt för tung?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolli
som andra har sagt är just poängen med spara för web att färgdjupet minskas och så vidare för att göra bildens filstrolek betydligt mindre. ungefär som när man rippar en cd till mp3 (skillnaden är väl att det märks tydligare på en bild). så om bilden inte tvunget ska laddas supersnabbt så tycker jag att du kan spara den som 'original'...

M, jo, jaja, folk får ladda tungt då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
En snabb lösning men kanske dum i längden är väll att öka kontrasten innan du sparar för webb. Synd att det väger så mycket extra om man vill lägga genomskinlighet, finns det någon guide för just optimal bildlagring om man vill ha genomskinlighet med utsuddade kanter och att den inte blir allt för tung?

Öka kontrasten? Hur skulle det hjälpa? Då vattnar jag ju ur den från start, inte riktigt vad jag önskar. [EDIT] Däremot att öka mättnaden fixar ju till det, hm... Jaha, en får trixa vidare.

Här är en png där jag ökat mättnaden med (ujujuj) +50 cirka.

Vidare: Egentligen bryr jag mig inte så mycket i bilden ovan, utan det är mer saker som man gör i jobbet som kan se för tääääskiga ut när de ska optimeras för webben. Och som företag vill man inte ha tunga tex webbannonser, utan de ska laddas snabbt och inte tynga ner mer än nödvändigt. Speciellt guld (jobbar på Guldfynd och Hallbergs Guld) ser sunkigt ut efter en optimering. Bakgrundsfärger mm är ju bara att hålla sig inom webfärger, men fotade bilder blir lite jobbigare.

EDIT: Tankade upp en ny originalbild så ni ser skillnaden.

Permalänk
Medlem

ja den här var mycket bättre, ser varmare ut.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja den här var mycket bättre, ser varmare ut.

Japp, den känns betydligt mer så som jag hade tänkt mig.

Så nu är frågan, vad ska den lilla gulingen göra då? Röka en fet garre? Se lätt osäker ut med utstående tänder? Räcka ut tungan? Förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillade färgerna på den mattade smileyn, mycket mysiga. Kör på dem tycker jag.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag gillade färgerna på den mattade smileyn, mycket mysiga. Kör på dem tycker jag.

Menar du den som jag postade sist? Alltså den mÄttade? Eller den som jag postade i första inledande inlägget, den som ser mAtt ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Den du postade i första inlägget, färgerna är lite av den nyans som används i GNOME vilket är mysigt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Japp, den känns betydligt mer så som jag hade tänkt mig.

Så nu är frågan, vad ska den lilla gulingen göra då? Röka en fet garre? Se lätt osäker ut med utstående tänder? Räcka ut tungan? Förslag?

tycker den ser rätt bra ut så, lämnar lite åt fantasin eller nått..

tycker dom små reflektionerna nere i "ögonen" gör att den ser lite rörd & sentimental ut iaf. ^^

men visst, visa oss fler ändå.

Visa signatur

Permalänk

M, får se om jag får lite att göra på jobbet så kan det nog komma fler