två nätagg ihopkopplade, hur mycket drar dom?

Permalänk
Avstängd

två nätagg ihopkopplade, hur mycket drar dom?

Jag har två nättagg i min dator som har lite olika uppgifter... Bägge är på 250 W st,

Nr 1 drar:
*2 hårddiskar
*Moderkortet+CPU+CPUfläkt
*1 Grafikkort
*1 ljudkort
*1 DVD rom
*1 CD/RW rom
*1 diskettenhet
*3 DDR Ram minne

nr 2 drar:
*7 st 80X80 Fläktar
*2 st lysrör

MIN FRÅGA ÄR HUR MÅNGA WATT DRAR DETTA TILLSAMMANS???
(Ungefär)

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

mät ?? p aka W = u*i
i aka A
u aka V

hur mäter man da ??

multimeter

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

öhhhhhh? vad menar du?(?)

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk

Enklast är nog att fixa enn sån här energimätare: http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=1B49898BD...

Men jag kan ju säga som så att två 250W agg drar inte drar 500W om det var det du undrade... Mitt system drar ungefär 60W... länge sedan jag mätte iof.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Re: två nätagg ihop, hur mycket...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Jag har två nättagg i min dator som har lite olika uppgifter... Bägge är på 250 W st,
...massa text...
MIN FRÅGA ÄR HUR MÅNGA WATT DRAR DETTA TILLSAMMANS?? ... (Ungefär)

Det finns ett par olika svar på den frågan.

Vill du veta hur mycket anläggningen drar ifrån el-nätet?
Vill du veta hur mycket effekt du plockar ur agget?
Vill du veta det under idle eller load förhållande?

Hur mycket den drar ifrån nätet är det enklaste att ta reda på bara du har en duglig multimeter.

*OBS OBS! kräver lite kunskap om el och elfaran!*
Datorn avstängd
Skarva ena polen från nätaggets sladd till vägguttagets ena pol.
Andra polen skall kopplas till multimeterns "com" (genemsamma) ingång, vanligtvis svart.
Utgången på multimetern märkt med "A"(har du fler ta det som är märkt med högst strömstyrka, typ 10A) kopplas till andra polen i vägguttaget.
Ställ multimetern på "Ampere" (ev. höga området)
Ev. kan det behövas en tillfällig överkoppling som kortsluter com-polen med "A"-polen annars kanske multimeterns interna säkring löser.
Kontrollera alla sladdar och kopplingar, se till att du inte kan komma emot exponerade trådar!
Starta dator, starta ev. nödvändiga program
Avläs multimeterns ampere-värde. Borde vara ca 2-3A i ditt fall.

Multiplicera ampere-värdet med spänningen (vanligtvis 230V) = xxx VA
(VA är ungefär som watt, jag orkar inte förklara skillnaden

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd

JAG VILL VETA HUR MYCKET ANLÄGGNINGEN DRAR IFRÅN EL-NÄTET!

Jag har två nättagg i min dator som har lite olika uppgifter... Bägge är på 250 W st,

Nr 1 drar:
*2 hårddiskar
*Moderkortet+CPU+CPUfläkt
*1 Grafikkort
*1 ljudkort
*1 DVD rom
*1 CD/RW rom
*1 diskettenhet
*3 DDR Ram minne

nr 2 drar:
*7 st 80X80 Fläktar
*2 st lysrör

MIN FRÅGA ÄR HUR MÅNGA WATT DRAR DETTA TILLSAMMANS???
(Ungefär)

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

det går inte att svara på eftersom det finns hårddiskar som drar olika mycket, nätagg med olika vekningsgrad etc. Du måste helt enkelt mäta.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur långt är ett snöre? Vad har du för moderkort, processor osv? Utan att veta det så är det omöjligt att ens gissa sig till en rimlig effektförbrukning.

Det kan dra allt från ~100w om du sitter med riktigt gammal och/eller strömsnål hårdvara till uppåt 500w om du maxlastar båda nätaggen (vilket du inte gör). Lite beroende på hur effektiva nätaggen är så kan det bli uppåt 700w om du har otur.

Har det nån betydelse hur mycket ström datorn drar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Sisst jag kollade så kostade el en hel del... Kan ju vara därför han undrar...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Avstängd

JA för jag ska på Dreamhack och där får man totalt ha 275W vid drift, dvs 1,25A... så jag undrar om det överstiger detta!!!

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

OFF.kanske ska dämpa med utropstecknen? och små bokstäver, du får inte mer hjälp om du är arg.
ON. Du måste mäta dig fram..

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Medlem

Som det har sagts i tråden femtisjutton gånger. Mät, så får du reda på det.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

för att få max sätt:
alla fläktar på 12v
flytta filer från HDD till HDD (gärna MÅNGA små)
dra igång nått test progg typ 3dmark 01 eller aquamark (för att få dom testar CPU:n också
kopiera en skiva från CD läsarna

så borde du få ett max värde och sne skaffar du den mät utrustning som någon ovan mig rekomenderade

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

JA MEN UNGEFÄR hur mycket????? DRAR DET ÖVER 275 W????

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du behöver inte oroa dig.

*Tråd låst*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe