Permalänk
Medlem

Bästa chassi för 1000kr, Sonatan?

Tjena, jag ska köpa ett nytt chassi för cirka 1000 kr. Jag har kollat lite på forumet och märkt att Antec Sonata verkar populär bland swecarna. Är det den som gäller om man vill ha en tyst dator? I artikeln här på swec om Antec SLK3000B (http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_050309_tyst_slk30...) skriver författaren att Sonatan har ett dåligt HDD-rack som hindrar luftgenomströmingen och bidrar till ökad turbulens , stämmer detta? Själv tycker jag att det verkar en bra lösning så inte alla kablar är utspridda i hela chassit.

Vilket chassi ska jag köpa? Mina krav är väll att det ska vara en bra lösning i chassit som gör att det inte blir så högljutt, tex gummibussningar för hårddiskar och 120mm fläktar. Det får helst inte kosta mer än 1000kr inkl nätagg. Det ska också vara stilrent, inte som Raidmax chassina.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag ken rekomendera Thermaltake SViking, kostar 995 jme data. Den har inga gummibussningar vid "fötterna" men vid hårddiskarna är det gummibussningar. Det med föjer även 2 120mm fläktar och fläktstyrning med temp visare.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar nog Sonatan eller hellre Antec SLK3700AMB som jag har haft och den har fungerat utmärkt. Det där med Sonatans HDD-rack så hindrar det ganska mycket för luftgenomströmingen och bidrar till ökad turbulens som du ser här:

Permalänk
Medlem

Acousticase

http://www.webhallen.com/prod.php?id=26624

Mycket nöjd med detta. Ljudisolering ingår men inget agg

Permalänk
Medlem

Antec SLK3700AMB är ju lite billigare än sonatan, man kanske ska satsa på det? Är hddracket i SLK3700AMB bättre om man tänker på ljudnivån?

Permalänk
Medlem

jag tycker sonatan som är helt underbar ! väldigt skön låda !

Permalänk

Jag hade definitivt tagit arctic coolings silentium. Den verkar otroligt genomtänkt och bra.

Permalänk
Medlem

Men i artic coolings silentium går alla moderkort inte in, och det finns bara en ljuddämpade hdd plats,...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Antec SLK3700AMB är ju lite billigare än sonatan, man kanske ska satsa på det? Är hddracket i SLK3700AMB bättre om man tänker på ljudnivån?

Jag har byggt på både Sonatan och SLK3700AMB, med den lilla prisskillnaden som är dem imellan skulle jag alla dagar i veckan välja Sonatan. Bättre nätagg och stabilare känsla i chassit. Den enda nackdelen som jag ser är då sonatans lack som inte alla gillar.

Ang. luftgenomströmmningen i Sonatan så funkar det kanon trots att 120mm sitter på "fel" sida om hdd:erna. Jag har 1x Maxtor 200gb och 1x Seagate 200gb och de ligger stabilt på 26 respektive 29 grader.

EDIT: kanske skulle svara på din fråga oxå Det är likvärdig uppbyggnad på HDDracken, alltså ingen ljudskillnad.

Visa signatur

Therse T-shirts were tested on animals. They didn't fit.

Permalänk
Medlem

Har en Sonata själv, tycker den är mycket bra. Enda nackdelen tycker jag är att den borde vara lite större.

Men vissa föredrar ju lite mindre, medans andra vill ha större, det är ju en smaksak.

Permalänk

haha jag har haft sonatan i en månad utan att fatta hur man fäster hårddiskarna :p.. jag e seg ja vet

Permalänk
Hjälpsam

Jag byggde nyligen i en Sonata, hade sett fram emot det bygget ett tag just på grund om det omtalade chassit... Blev lite besviken på utrymmet i den, nog för att jag har blivit bortskämd med bigtower och LianLi chassin på senaste. Det som störde mest var att passa ner moderkortet med monterad kylfläns osv i chassit, trångt men det gick. Annars är det ett utomordentligt fint chassi.

Sonatan i sig utan dämpningskittet eller hemmameckad dämpning anser jag inte vara nämnvärt tystare än något annat chassi med gummibussade hdd skruvar, så Sonatan kör inte CPU fläns och liknande tystare i sig. Dock är de medföljande fläktarna och nätagget tyst och chassit i sig är robust och vibrationsfritt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Re: Bästa chassi för 1000kr, Sonatan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Tjena, jag ska köpa ett nytt chassi för cirka 1000 kr. Jag har kollat lite på forumet och märkt att Antec Sonata verkar populär bland swecarna. Är det den som gäller om man vill ha en tyst dator? I artikeln här på swec om Antec SLK3000B (http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_050309_tyst_slk30...) skriver författaren att Sonatan har ett dåligt HDD-rack som hindrar luftgenomströmingen och bidrar till ökad turbulens , stämmer detta? Själv tycker jag att det verkar en bra lösning så inte alla kablar är utspridda i hela chassit.

Vilket chassi ska jag köpa? Mina krav är väll att det ska vara en bra lösning i chassit som gör att det inte blir så högljutt, tex gummibussningar för hårddiskar och 120mm fläktar. Det får helst inte kosta mer än 1000kr inkl nätagg. Det ska också vara stilrent, inte som Raidmax chassina.

Tack på förhand

Det var jag som skrev artikeln De e bara o börja basha mig hej villt

Jag har haft både Sonata, SLK3700AMB och ja... naturligtvis SLK3000B eftersom jag testade den i artikeln Så åsikterna är väl grundade på testande och vetande och inte gissande. Men väldigt viktigt att förstå är ju att olika människor prioriterar olika saker OCH har olika toleransnivå för olika saker. Så för vissa är Sonatan bättre beroende på vad man tycker är viktigt såklart. Personligen skulle jag ABSOLUT inte ta en Sonata istället för en SLK3000B. Men det är jag det. (se ovanstående resonemang )

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Själv har man en Sonata... nöjd som fan

Visa signatur

'Är HLTV 30 sekunder före eller efter?'

Permalänk

Välj Antec 3700BQE så får du samma nätagg och samma innehåll som sonatan men för några hundringar mindre.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk

Stacker e det som gäller, Sonata e också bra men Stacker e roligare för det e så sanslöst stort

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Medlem

Har man bara 1 hårddisk och inte ett A8V asus kort så är Arctic Cooling Silentium T1 eller T2 ett bra val för runt 800:-

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Störtnöjd med min Sonata iaf, väldigt fint chassi

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte min Sonata hade varken särskillt tyst nätagg eller tyst 120´ fläkt, de blev utbytta till tystare grejer efter något år, även dämpmattor tillkom m.m
Men för den prisklassen och kvaliten så finns det inte mycket konkurrens i dagsläget.
Är det något jag är särskillt nöjd med Sonatan så är det faktiskt HD racket, 120´ plats för ut/in. DAMMFILTRET ! kan inte fatta hur folk klarar sig utan, tumskruvar och att den är lätt att öppna/stänga om man vill mecka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mei
Jag rekomenderar nog Sonatan eller hellre Antec SLK3700AMB som jag har haft och den har fungerat utmärkt. Det där med Sonatans HDD-rack så hindrar det ganska mycket för luftgenomströmingen och bidrar till ökad turbulens som du ser här:
http://www.hluxx.de/Images/Antec/Sonata/06040024s.jpg

Varför skulle luftgenomströmningen bli sämre pga att det är så? LOL

Permalänk
Medlem

Jag ganska säker på att jag köper sonatan imorrn, men jag funderar även på att köpa till ljudisoleringen. Är det någon som har antec sonata och ljuddämpning till den? Blev det någon skillnad med ljuddämpningen?

Om man har ljuddämpningen är det väll viktigaste att utblåset är en tyst fläkt medan inblåset och processorfläkten kan vara lite mer högljudda?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sven_melas
Stacker e det som gäller, Sonata e också bra men Stacker e roligare för det e så sanslöst stort

En av de anledningar som gjorde att jag bytte mitt fulltower mot en sonata. Orkade inte bära omkring på ett chassi som väger 19 kilo - TOMT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference

Varför skulle luftgenomströmningen bli sämre pga att det är så? LOL

Kanske ( ) för att det blir sämre luftgenomströmning när 50/50 av luftens väg är blockerad av metall?
Ingenting som jag märker av så värst mycket dock, kör båda mina chassifläktar på 5v.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bor du i sthlm köper du antec 3000b i kylnings livebutik för 499:- sen glass för resten.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Har haft Antec SLK3700 & Sonata..

Sålde SLK3700 och farsan fick sonata'n
jag fick hans gamla Antec 1040

tyckte sonata'n var för liten.
Men smaken är som baken ..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]