Permalänk
Medlem

Media-PC i en Volvo S40! [Projekt]

Äntligen har jag och min bror kommit igång med vad vårt "Media-Car Projekt". Ska inhandla delarna nu så att allting börjar rulla igång, jag har kollat runt mycket i nätbutiker och kommit fram till hur min konfiguration ska se ut.

Såhär ser den ut hittills och jag ville att ni ska ge mig lite respons på det och kanske behöver jag lägga till något som ni ser fast jag missat? =).

Här e konfigen:

Moderkort: Asus A7S8X-MX M-Atx kort.
Cpu: AMD AthlonXP-M 2400+, 35Watt
Minnen: Elixir 512MB Pc3200
Hårddisk: 20GB 2.5 Tums ( Har hemma )
CD/DVD: Slimline laptop CDRW/Dvd-läsare ( Har hemma )
Skärm: Lilliput 7" Touch Screen, S-video,Composite,VGA,2400x480

Detta borde bli ett bra system, va tycker ni? har jag missat något?

Nu kommer vi till det svåra.... hur ska strömförsörjningen bli.
Detta har jag kommit fram till:

Nätagg: Shuttle PC40, SilentX, 250watt PS
Omvandlare: NorthQ NQ12100 300 Watt DC-AC inverter

har hört att shuttle nätagg e riktigt stabila plus att de är slimmade så den borde passa bra i det egenbyggda chassi som vi kommer göra åt systemet och Omvandlarn borde klara av detta eller?

Det har beställts men inte skickats iväg än så jag har tills imon på mig att ändra på saker så ge mig lite respons nu!

Och såklart kommer det komma bilder på hela projektet.

Edit:

Det kommer köpas till en USB-GPS antenn och ett PCI WLAN kort med lång trådantenn som förhoppningsvis kommer göra allt trevligare i bilen.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut gillar komponent valet.
Glöm inte prisförslag så man vet vad det kostar osv..
Sen vill vi ha planer på hur det skall byggas en skiss skall bifogas.
Bilder på bilen och plaseringen av saker oså.

Viktigt att visa så vi tycker om det bara text är tråkigt.

Permalänk
Medlem

Ett bra ställe att beställa ifrån är www.cartft.de
Jag beställde min skärm därifrån och det gick otroligt smidigt. Fick t.ex svar på ett mail med frågor efter 5 minuter, och sedan kom paketet med grejerna punktligt.

Den skärmen har jag, och den är riktigt bra.
http://www.cartft.de/catalog/il/442

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bilder på bilen och skisser kommer såfort jag fått hem delarna och dom skickas iväg imorgon förmodligen eftersom omvandlarn inte finns på lager just nu.

Glemmy:
ok nice, jag har hört grymt mycket bra om lilliputen men cartft:n verkar inte dålig, hur mycket gick allt på sammanlagt med frakt och alla omkostnader?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk

OnT: Verkar bli grymt! Helt klart!
Men bilder vill vi ha!

OffT: Varför har inga utställningsbilar datorer istället för typ Xbox och PS2? Ja ska fan bygga in dator i mitt bygge sen!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Här är pärlan som systemet ska in i
Volvo S40 -00 2.0T

kommer mer bilder på bilen senare idag om det är fint väder ute.
Och imon startar allt förhopningsvis!

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk

Mer pics!
Gör tråden gärna när projektet börjat, inte innan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Mer pics!
Gör tråden gärna när projektet börjat, inte innan.

Men just nu så vill jag ha respons på delarna till datorn så ös på om jag ska ta bort något eller lägga till något för sakerna är inte IVÄGSKICKADE än!

Tänkte kolla med er vad ni har för tankar om delarna innan allt skickas iväg så är detta bra val för dator? Man vet ju hur känslig en CPU är så kan någon rekommendera en kylare till CPU:n som inte väger mycket men kyler hyffsat bra?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Avstängd

är ju lite slöseri att först jacka upp 12 volten i 230 volt och sedan till baks till 12 volt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
är ju lite slöseri att först jacka upp 12 volten i 230 volt och sedan till baks till 12 volt?

jo det har varit mitt största bekymmer hittills, jag vill ha ett 12 volts nätagg som går direkt på batteriet och inte genom en omvandlare, har sett 80W nätagg för Mini-ITX som skyddar mot batteriets ojämna spänningar men det här systemet tror jag drar betydligt mer än så och så som jag har valt just nu verkar vara det enda som fungerar.. nån som har en länk till nåt nätagg som kan köra 12 volt in som har runt 150-250W? det skulle lösa EN stor del av problem. Priset spelar inte så stor roll, helst under 1000kr.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Avstängd

det där har jag oxo letat efter.. jag har tvingats använda mini-itx därflr att 80wattarn är det enda jag hittat... men det skulle vara kul och kunna spela lite bilspel oxo, så en mATX med AMD prolle skulle inte vara helt fel

edit:
det finns ett 200 watts DC-DC. men den har inte inbyggd regulator så det får man fixa själv...

http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981&Si=22&Sa=NÄTAGGR...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En ide är att också skaffa ett bättre bilbatteri för att få "tillräkligt" med ström till allt !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
Men just nu så vill jag ha respons på delarna till datorn så ös på om jag ska ta bort något eller lägga till något för sakerna är inte IVÄGSKICKADE än!

Tänkte kolla med er vad ni har för tankar om delarna innan allt skickas iväg så är detta bra val för dator? Man vet ju hur känslig en CPU är så kan någon rekommendera en kylare till CPU:n som inte väger mycket men kyler hyffsat bra?

I det läget är det nog viktigt att ha en ganska låg kylare. Har du möjlighet att använda shim (om det inte redan sitter på) så är det nog en bra ide.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
Här är pärlan som systemet ska in i
Volvo S40 -00 2.0T

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/PICT1090.jpg

kommer mer bilder på bilen senare idag om det är fint väder ute.
Och imon startar allt förhopningsvis!

oooh... Likadana fälgar dom min polare har på sin VR6:a!
Om ja inte minns fel så är de Dino fälgar va?
eller nått sånt? Kommer fan inte ihåg va dom heter!
Ska bli skoj att se detta! Blir ännu ett lager av bilder på bil dator!
Planerar att göra de själv när ja byter bil och letar just nu inspiration!

EDIT: Ace Dino hette dom! Visste de var nått med Dino iallafall!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

vet ju inte riktigt vad du ska ha burken till, men jag tycker 20 GB känns väl litet. Men du kanske bara ska spela musik och då är det ju inga probz

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
Bilder på bilen och skisser kommer såfort jag fått hem delarna och dom skickas iväg imorgon förmodligen eftersom omvandlarn inte finns på lager just nu.

Glemmy:
ok nice, jag har hört grymt mycket bra om lilliputen men cartft:n verkar inte dålig, hur mycket gick allt på sammanlagt med frakt och alla omkostnader?

Jag tror det gick på 3000kr för skärmen, gps-dosan, bluetooth-mottagare och frakt från Tyskland.
Gjorde en tråd för ett tag sen jag varit lite dålig på att uppdatera. Men projektet är i princip klart.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42618...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Off topic: Men har ni ryckt laddtrycksslangen i eran s40 ? blir en helt annan bil då

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det där har jag oxo letat efter.. jag har tvingats använda mini-itx därflr att 80wattarn är det enda jag hittat... men det skulle vara kul och kunna spela lite bilspel oxo, så en mATX med AMD prolle skulle inte vara helt fel

edit:
det finns ett 200 watts DC-DC. men den har inte inbyggd regulator så det får man fixa själv...

http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981&Si=22&Sa=NÄTAGGR...

Trevlig pryl. Var kan man hitta ett vettigt schema på 12V stabilisering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
Off topic: Men har ni ryckt laddtrycksslangen i eran s40 ? blir en helt annan bil då

Off topic: Mer info om det, tack

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
Off topic: Men har ni ryckt laddtrycksslangen i eran s40 ? blir en helt annan bil då

Off topic: Inte så smart att bara rycka ur slangen eftersom man inte får kontroll på laddtrycket samt att risken för spikningar ökar eftersom tändningen inte ställs om eller att soppatillförseln ökar vid laddtrycksökningen. Skall man öka effekten så skall man chippa så man får en kontrollerad laddtrycksökning samt en justerad tändnings & bränslekurva som motsvarar laddtrycket.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Ser lovande ut... jag vet att det finns företag som säljer färdiga spänningsomvandlare till just datorer i bilar, de har inbygd fördrljning av start och stop med mera... jäkligt mycket smidigare än en som gör om det till 220V...

LinITX säljer bland anat carnetix som många tycker är riktigt bra... kolla länkt på min sida om datorbygge i bilar http://janet.naesstrom.net (nystartat forum, alla välkomna som medlemmar)

eller gå dit direkt

http://linitx.com/index.php?cPath=88_58&osCsid=d1d6c98f536e3c...

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Nå? Hur går det?
Vore intressant se lite mer bilder.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

http://www.mini-itx.com/store/?c=10#p1813

Inte under 1000 kr, men ändå...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
http://www.mini-itx.com/store/?c=10#p1813

Inte under 1000 kr, men ändå...

Lin-ITX säljer denna http://linitx.com/product_info.php?cPath=88_58_85&products_id... för halva priset ungefär... carnetix har billigare men med samma funktioner...

Bara ett tips...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Off topic: Inte så smart att bara rycka ur slangen eftersom man inte får kontroll på laddtrycket samt att risken för spikningar ökar eftersom tändningen inte ställs om eller att soppatillförseln ökar vid laddtrycksökningen. Skall man öka effekten så skall man chippa så man får en kontrollerad laddtrycksökning samt en justerad tändnings & bränslekurva som motsvarar laddtrycket.

Men du, har du ens testat?. Jag har kört så från och till i lite över ett år nu. Har en polare som har gjort likadant, men han kör med slangen ur alltid. Utan problem, det ända vi har märkt är att lambdasonden tar stryck.

Den slang man ska dra ur, sitter i en "3-vägs" kontakt vid luftburken ( filtret ) i era s40 2.0T, den är markerad med en gul ring, dom andra färgerna är grön och blå/röd ( olika från modell till modell )
Alla volvosar från 98:a ( har inte tittat på äldre kan finnas där med ) och uppåt. Det funkar inte på V70 04:a och uppåt, då jag testade på våran utan ressultat.

Men som sakt, lambdasondslampan kommer att tändas ( fel i motorn står det att den heter i instr.boken ), och släks oftast av sig själv igen när man har satt i slangen. Annars får man den släckt genom att döda strömmen i bilen genom att plugga ur batteriet.
Tänk även på att vila turbon efter körning i ett parminuter genom att låta bilen ståigång, du sparar då på den.

Jag kan säga såhär, att s40 orginal hästar på 160, spöade heltplötsligt skiten ur v70:ns 2,5t på 210 hästar...
Ska försöka fixa bild på var den är, men jag har ingen digitalkamera

Men OBS, detta sker på egen risk....

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
Men du, har du ens testat?. Jag har kört så från och till i lite över ett år nu. Har en polare som har gjort likadant, men han kör med slangen ur alltid. Utan problem, det ända vi har märkt är att lambdasonden tar stryck.

Den slang man ska dra ur, sitter i en "3-vägs" kontakt vid luftburken ( filtret ) i era s40 2.0T, den är markerad med en gul ring, dom andra färgerna är grön och blå/röd ( olika från modell till modell )
Alla volvosar från 98:a ( har inte tittat på äldre kan finnas där med ) och uppåt. Det funkar inte på V70 04:a och uppåt, då jag testade på våran utan ressultat.

Men som sakt, lambdasondslampan kommer att tändas ( fel i motorn står det att den heter i instr.boken ), och släks oftast av sig själv igen när man har satt i slangen. Annars får man den släckt genom att döda strömmen i bilen genom att plugga ur batteriet.
Tänk även på att vila turbon efter körning i ett parminuter genom att låta bilen ståigång, du sparar då på den.

Jag kan säga såhär, att s40 orginal hästar på 160, spöade heltplötsligt skiten ur v70:ns 2,5t på 210 hästar...
Ska försöka fixa bild på var den är, men jag har ingen digitalkamera

Men OBS, detta sker på egen risk....

Nej, jag har inte testat på en S40 men på 945or som är samma princip och har själv byggt en BMW turbo samt haft andra turbobilar så jag är inte helt borta på det. Tar lamdasonden stryk på bilen så är det absolut inte bra för motorn eftersom förbränningen inte är helt 100% då och jag skulle inte rekommendera att göra det. Vad har ni för laddtryck på bilarna när slangen är ute och har ni kollat så att bilen får tillräckligt med soppa med en bredbandslambda inkopplad så ni har förbränningen under kontroll? Kommer inte ihåg på dessa motorer om man kan ha en progressiv bränsletrycksregulator på dem men det är ju också en bra idé så ni får kontroll på bränsletrycket och kan höja det när det laddas på. Kolla även på tändstiften när ni kört hårt så de inte är vita för då är det problem. Anledningen att man chippar istället för att dra ut en slang är ju för att man skall få en kontrollerad laddtrycksökning samt få en optimerad tänd och bränslekurva för det ökade laddtrycket. Fast ni får ju gör som ni vill med era bilar men var försiktiga eftersom ni inte får någon kontroll över vad som händer.

Dessutom så är ju en S40 lättare än en V70 2.5T som också är en lågtrycksturbo med en helt annan vridmomentskurva, höjer du också laddtrycket på en sådan motor som du gjort med s40n så är det en helt annan sak och den 5-cylindriga motorn är betydligt vridstarkare än motorn i S40n. Att du skulle spöa skiten ur en V70 2.5t med S40 är ju lite överdrift för så mkt bättre går den inte även om laddtrycket är höjt.

Man behöver endast stå och låta bilen gå på tomgång ett par minuter om man kört hårt med den så turbon blivit extremt varm eftersom oljan i turbon koxar igen kanalerna & lagren om man inte kyler ner den innan man stänger av.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
Off topic: Men har ni ryckt laddtrycksslangen i eran s40 ? blir en helt annan bil då

Bra att du rekomenderar sånna saker, betalar du räkningen för motorhaveriet också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Bra att du rekomenderar sånna saker, betalar du räkningen för motorhaveriet också?

Ärligt talat, risken är inte överdrivet stor, den finns där, den finns där även vid "riktig" trimmning

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

Oh en -00:a! Min är också en -00. den bästa årsmodellen för trimning

P4 2.8Ghz 533 front side bus, 512Mb 120jigg.... och folk vill ha Xbox i bilen LOL....

Grabbs, angångende trimmning, ryck inga slangar... bilen får för lite soppa för det laddet och går varmt, och du kommer sabba motorn. Har själv 300 bromsade hästar i min, trimmad på rätt sätt så håller det! www.x40nordic.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svan
Ärligt talat, risken är inte överdrivet stor, den finns där, den finns där även vid "riktig" trimmning

Risken vid vanlig chipstrimmning är minimal eftersom man samtidigt ändrar bränsle & tändningskurvorna så bilen får mera soppa vid det kontrollerade, ökade laddtrycket vilket du inte får genom "slangrycket" därför är detta otroligt riskabelt. Ni får ingen kontroll alls då på förbränningen eller laddtrycket och precis som henke2 säger så får motorn för lite soppa, bilen spikar av för hög värme och man pajjar motorn eller orsakar extrem förslitning.

Tipsa helst inte om sådant som gör att man tappar kontrollen över motorns förbränning och riskerar kraftiga haverier och sedan påstå att det knappt är någon risk. Bättre snacka med de på X40-klubben som henke2 tipsade som kan ge beprövade råd och tips.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W