Ny till Linux - Fler-fårgs-tråd :)

Permalänk

Ett svar på 5:

Kör gconf-editor och traversera till katalogen /apps/nautilus/desktop

här kan du välja bort vilka ikoner som kan vara synliga på skrivbordet (och en hiskeligens massa andra inställningar)

Ett svar på nr 6:

Du kan ändra default Zoom level på ikonerna om du går in på "View"->"Preferences" i ett nautilusfönster (öppnar en mapp på skrivbordet)

That's all folks!

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Mastah J
Ett svar på 5:

Kör gconf-editor och traversera till katalogen /apps/nautilus/desktop

här kan du välja bort vilka ikoner som kan vara synliga på skrivbordet (och en hiskeligens massa andra inställningar)

Ett svar på nr 6:

Du kan ändra default Zoom level på ikonerna om du går in på "View"->"Preferences" i ett nautilusfönster (öppnar en mapp på skrivbordet)

That's all folks!

Sexan fick jag till. Men femman, traversera? gconf-editor?

EDIT:
Har försökt lägga in Guild Wars nu så att jag sedan kan köra det i Wine, men den vill ha DirectX. Givetvis har Microsoft inte gjort en DirectX version till Linux, men finns det någon DirectX-simulator elelr liknande? Elelr går det kanske tom. att köra DirectX i Wine?

Kom på att jag behöver kunan logga ut ur X och få in gfx-drivsarna innan jag kan tänka på DirectX, hur gör jag?

Vill passa på att tacka för att ni svarar på alal frågor, väntade mig inte så här bra feedback på mina frågor.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Uj, ursäkta för kryptiskt terminologi

gconf-editor är gnome's svar på regedit i windows... ganska bra dock, man märker ändringar direkt Välj Kör och skriv in gconf-editor

Med traversera menade jag att du skulle bläddra i katalogerna i gconf-editor till platsen där nyckelposten finns.

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Uj, ursäkta för kryptiskt terminologi

gconf-editor är gnome's svar på regedit i windows... ganska bra dock, man märker ändringar direkt Välj Kör och skriv in gconf-editor

Med traversera menade jag att du skulle bläddra i katalogerna i gconf-editor till platsen där nyckelposten finns.

Wow, nu fick jag massa saker jag itne förstod här.
Vart ska jag gå för att få bort dom där skivorna från mitt skrivbord?

Visa signatur

Permalänk

Eventuellt kanske detta inte funkar överhuvudtaget då jag är Ubuntu-knarkare och du har Fedora men det ska finnas en lista på olika xxxxx_icon_visible

där xxxxx är något av följande
volumes = diskar på skrivbordet
computer = den här datorn
trash = papperskorg
documents = mina dokument

klicka därför ur volumes_icon_visible för att slippa diskar på skrivbordet

det är ganska säkert att pilla på inställningar i gconf-editor
markerar du någon "nyckel" i gconf-editor så får du oftast en utförlig hjälp.

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Eventuellt kanske detta inte funkar överhuvudtaget då jag är Ubuntu-knarkare och du har Fedora men det ska finnas en lista på olika xxxxx_icon_visible

där xxxxx är något av följande
volumes = diskar på skrivbordet
computer = den här datorn
trash = papperskorg
documents = mina dokument

klicka därför ur volumes_icon_visible för att slippa diskar på skrivbordet

det är ganska säkert att pilla på inställningar i gconf-editor
markerar du någon "nyckel" i gconf-editor så får du oftast en utförlig hjälp.

Använde sökfunktionen för att söka efter volumes_icon, inget hittades. =/

Visa signatur

Permalänk

Har du gått in i /apps/nautilus/desktop ? - obs! du måste expandera katalogerna med "triangeln"

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du gått in i /apps/nautilus/desktop ? - obs! du måste expandera katalogerna med "triangeln"

Ahhh, såg den nu, missade den förrut. Sorry.

Tack så mycket.

Visa signatur

Permalänk

vaschågo

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur loggar jag ur X?

EDIT: Där fick jag ntfs-disken att synas, men jag förstår inte vilken del i http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#4.10 som skriver i fstab.

Minns inte, men det är i samma meny där du väljer att stänga av. (Du kommer återkomma till GDM där du loggar in).

/dev/<din hårddisk/partition> <monterings punkt, t.ex. /windows/C> ntfs ro,uid=<användare som ska ha tillgång till disken> 0 0

Borde det vara. Har inte kvar min linuxinstallation, men någon annan kan säkert rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

det här med lmx drivisen... Jag har aldrig installerat drivrutiner utan apt-get... hur gör man? det finns ingen read me, vad jag såg... jag vet att man ska ändra i xorg.conf sen, men var ska man lägga drivisen osv.?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
det här med lmx drivisen... Jag har aldrig installerat drivrutiner utan apt-get... hur gör man? det finns ingen read me, vad jag såg... jag vet att man ska ändra i xorg.conf sen, men var ska man lägga drivisen osv.?

Är apt-get ett program, format eller kommando?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Är apt-get ett program, format eller kommando?

det är väl ett program... eller rättare sagt en pakethanterare, till debian-baserade distributioner som till exempel ubuntu. För att installera ett paket/program skriver man "sudo apt-get paket" i en terminal så fixas det automatiskt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
det är väl ett program... eller rättare sagt en pakethanterare, till debian-baserade distributioner som till exempel ubuntu. För att installera ett paket/program skriver man "sudo apt-get paket" i en terminal så fixas det automatiskt.

Najs, håller på att installera ubuntu nu. Vart hittar man detta?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Najs, håller på att installera ubuntu nu. Vart hittar man detta?

Det följer med, det är inlkuderat i ubuntu. Kolla in på www.ubuntuguide.org under "How to add extra repositories". det är en sak du kommer behöva.

Visa signatur