Varför svajar ljudet?

Permalänk

Varför svajar ljudet?

Hej!

Jag är en i det närmaste datorokunnig som har en barebonedator (ABit Digidice) med Cubase installerat. Jag har ett Audiophile Delta 2496-ljudkort för att kunna köra hemstudio. Det har länge funkat problemfritt, men på sistone har allt ljud, såväl wav som mp3 börjat svaja volymmässigt. Det är precis som om någon står och vrider på en volymknapp, helt oberäkneligt.

Jag har uppdaterat drivrutinerna för ljudkortet utan resultat. Jag undrar om felet kan ha något att göra med att fläkten låter fördjävligt (om det möjligtvis inte kyler ordentligt alltså, men temperaturmätaren visar inget särskilt).

ÄR det fel på ljudkortet? Inställningarna? Jag står helt rådvill, och all hjälp mottages tacksamt.

Mvh / Göran

Visa signatur

Göran

Permalänk
Medlem

Använder du windows mediaplayer? Jag har iaf erfarenhet av att det svajar... e inte så roligt:(

Vet dock inte hur man löser det, tyvärr!

Hm.. tror inte att kylningen påverkar den svaga förstärkaren på ljukortet.. blir ju liksom inte märkbart mindre motstånd i förstärkaren för att du sätter en fläkt på:D

Permalänk
Medlem

Hur kan digitalt ljud svaja?

Funkar andra program, t ex Winamp, Foobar2000 osv?

Prova att ändra "accelereringen" i Windows. Det finns i kontrollpanelen->
ljudenheter, sen tredje fliken, och tryck på knappen "avancerat" under
uppspelning.

Efter det, fliken "prestanda" (tror den heter det, kör själv engelsk Windows).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.