Världens sämsta program - enligt SweC

Permalänk

realplayer
internet explorer
norton anitvirus
adblock plus (inte ett program, men whatever )
windows egna bildvisare

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
1. Microsoft Windows (alla versioner hittills)
2. Internet Explorer

De igenom tiderna sämsta programmen som någonsin skrivits.

HUH? Hur stor erfarenhet har du av windows egentligen?... 2k3 server är grymt kraftfullt.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
HUH? Hur stor erfarenhet har du av windows egentligen?... 2k3 server är grymt kraftfullt.

Ja du... Jag använde det på heltid från ungefär 94 till 2003-2004 någon stans. Därefter bytte jag till Debian, och efter det så bytte jag till Mac OS X.

Och jag syftar inte på hur kraftfullt det är, jag syftar på det idiotiska och ointuitiva gränssnittet som plågar såväl windows som nästan alla program som är skrivna till windows.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

1. MSN Messenger - Dåligt gränssnitt. Går inte att konfigurera tillräckligt. Kräver en hotmail. Icke användarvänligt. Tacka vet jag ICQ!
2. WMP - Resurskrävande och har aldeles för många onödiga funktioner.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
1. MSN Messenger - Dåligt gränssnitt. Går inte att konfigurera tillräckligt. Kräver en hotmail. Icke användarvänligt. Tacka vet jag ICQ!

Icke. Det fungerar utmärkt utan att man har en hotmailadress.
Dock tycker jag att MSN är nere alldeles för ofta, och att det suger att det inte finns "offline messages" - men det har egentligen inget att göra med klientmjukvaran.

Permalänk

Ok, trodde att det var en nödvändighet.
Tack för fler anledningar att inte använda MSN.
Vad ser folk hos det programmet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, trodde att det var en nödvändighet.
Tack för fler anledningar att inte använda MSN.
Vad ser folk hos det programmet?

det är lätt att använda och typ alla polare kör med det och inte ICQ eller liknande.
jälv har jag letat alternativ till msn (typ miranda och trillian) men de har fungerat lika dåligt, om inte sämre, så i bris på annat får man ju köra med msn.

absolut sämsta programmet som jag vet är: AVI Preview (vet inget program som krashar så ofta! förutom möjligen winamp)

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

tja lätt att använda är ju ev för det kommer förinstallerat i burkfan såsom IE

Att det skulle va mer praktiskt än icq miranda etc är ju löjligt ok den har ett mycket gulligare utsende så alla teknikfientliga personer tor de är i "carebear-land" men praktiskt njaa... ingen offline, måste ha en mail knuten till kontot, å med tanke på hur måga "msn-funkar-inte-trådar det finns här så verkar inte msn vara så där jätte användarvänligt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

1.Real player främst på grund av att den ändrar tillbaka mediafiler att bara vilja öppnas med det trots att man kryssat bort det.

2.Kazaa på grund av allt spyware som installeras i bakgrunden.

Förstår inte varför alla rackar ner på Norton , är det när den drar igång den där virusscanningen 1 gång /vecka ni upplever att den käkar cpu-kraft ?

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

2. WMP - Resurskrävande och har aldeles för många onödiga funktioner.

Dåligt gränssnit? Vad är då ett sönderbloatat ICQ då med en massa skräp bara?

Blir ett program dåligt för att det har enligt dig onödiga funktioner? Det räcker väl att inte använda dom?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Blir ett program dåligt för att det har enligt dig onödiga funktioner? Det räcker väl att inte använda dom?

Jo precis, det är därför man bör integrera så många onödiga funktioner som möjligt i ett program. Det räcker ju med att inte använda dem om man inte behöver dem, och det finns säkert någon som behöver en miniräknare i sitt bildredigeringsprogram.

Har du hört talas om ordet bloat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jo precis, det är därför man bör integrera så många onödiga funktioner som möjligt i ett program. Det räcker ju med att inte använda dem om man inte behöver dem, och det finns säkert någon som behöver en miniräknare i sitt bildredigeringsprogram.

Har du hört talas om ordet bloat?

Japp, men då får han väl skriva att det är bloatat då. Extra funktioner innebär inte att det blir bloatat, det beror ju på hur man integrerar dessa funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Det är helt fullsmockat med skit! Ska man hitta en funktion eller inställning tar det 10 min att leta efter den.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
tja lätt att använda är ju ev för det kommer förinstallerat i burkfan såsom IE

Att det skulle va mer praktiskt än icq miranda etc är ju löjligt ok den har ett mycket gulligare utsende så alla teknikfientliga personer tor de är i "carebear-land" men praktiskt njaa... ingen offline, måste ha en mail knuten till kontot, å med tanke på hur måga "msn-funkar-inte-trådar det finns här så verkar inte msn vara så där jätte användarvänligt

trodde att det var windows messenger som kom förinstallerat och inte msn messenger... lr är jag fel ute?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Citat:

trodde att det var windows messenger som kom förinstallerat och inte msn messenger... lr är jag fel ute?

Är inte det samma sak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är inte det samma sak?

samma protokoll och vissa funktioner är likadana, men det är mest sådana som tycker att ett cleant interface ska se ut som windows 95 som använder windows messenger o_O msn messenger är lite mer bloatat, men med en omgång av apatch så är det lugna puckar där

windows messenger kommer förinstallerat, men det åker ut ur burken snabbare än det kom in till förmån för msn messenger.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Kör just nu Windows Messenger 8.

Det går att skriva offline-medelande.
Jag kan själv tvinga på en kontakt ett nick som jag vill ha.
Jag kan resuma en sänding av en fil.
a-patch fungerar till det så man slipper all reklam, flikar och bloatat.
mm mm

Här är bild på hur det ser ut hemma hoss mig:

För alla som inte vet vad a-patch är:

http://apatch.tk/

Testa det, en helt underbar gåva för alla med MSN 7.0 och uppåt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är helt fullsmockat med skit! Ska man hitta en funktion eller inställning tar det 10 min att leta efter den.

Ungefär som ICQ då mao.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Real Player, herregud säger jag bara. VLC for the win.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
TomKe: Skulle det vara okay om jag bifogade ditt inlägg till några Mac- fanatiker? Tycker det är helt lysande

hehe, tackar å bockar. Tja, så länge du inte skickar det till den gren av Hells Angels som har trocca-brillor och mittbena, så är det nog okej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
TomKe; Hur får du in VLC, Real Alternative etc in till att vara olämpligt för Svensson? Små, enkla mediaspelare som spelar alla filer utan krångel? VLC behöver inga isntällningar, codecs etc, utan bara öppna filen och köra... den spelar allt. Real alternative är ju samtidigt bra mycket snabbare / enklare än originalet.
I övrigt tycker jag du har rätt i mycket av det du säger.

VLC och Real, tja .. de finns väldigt sällan på datorer - förutom på alla sweclockers medlemmars datorer förstås
Vi drar ett exempel med VLC eller Real alt:
Tänk dig en tjej som fått tag på en videosnutt på nån minut. Hon dubbelklickar men WMP säger att det inte kan hämta källfiltret för denna mediafil. Hon provar igen - samma resultat. Då provar hon att öppna den i VLC och där funkar den och det är en inspelning av en stå-upp komiker som är as-rolig. Hon garvar på sig och vill skicka till sina vänner - men ack, dom kan inte se den (dom har bara WMP). Ingen av dom förstår varför det är så och ger datorvärlden skulden. Tjejen kommer på den briljanta idén att kanske dom inte har samma mediaspelare som henne och skickar dem VLC via sin MSN. MSN filtrerar ut exe-filer. Hon provar att maila exe-filen men mailet kommer tillbaka, spärrat av ISPn för att mailet är för stort och dels för att det innehåller filtyper sm ofta sprider virus. Då tänker hon skicka dom till den shareware-sida där hon fick tag i VLC. Men hon har inte kvar adressen. Hon går till google .. söker och får upp en helt annan sharewaresida där man kan hämta VLC. Hon lämnar ut adressen till sina vänner, som vid det här laget liksom nästan glömt att dom fick en filmsnutt av henne. Kompisarna går till sidan, klickar på "ladda hem" men IE eller FF blockerar ett pop-up fönster. Efter en del tvekande tillåter dom pop-upen och får ett registreringsformulär i fejset - man måste regga sig på sajten (med giltig mailadress) för att få hämta shareware därifrån. Vid det här laget gör kompisarna mest vad hon säger på ren autopilot och dom har näst intill glömt vad det var dom ursprungligen skulle göra. Kompisarna börjar knorra och säga att det är sent. Tjejen kastar iväg ny sökning på google, får upp en annan sida där man kan ladda hem VLC, och blåser över länken via MSN. Kompisarna frågar henne på MSN hur jäkla bra den där filmsnutten egentligen är, som hon håller på(?) Hon svarar inte direkt utan schasar iväg dem till nya länken. Där kan tjejerna hämta direkt utan att regga sig. De klickar på download och får hem en RAR-fil. Ingen av dom vet riktigt vad det är för nåt dom har fått hem. En av dom dubbelklickar och får upp rutan där man kan använda Microsofts internettjänst för att se vilka program man kan öppna .RAR filer med, men hon möts bara av felmeddelandet att "tjänsten inte är illgänglig på hennes språk ännu." Hon rycker på axlarna och stänger fönstret. Tjejen slänger sig ut på google för att söka efter info om RAR-file och om det kan vara virus eller Adware i såna??? ... and the story goes on and on and on ... and on ...

Så drar vi samma exempel på WMP:
Tänk dig en tjej som fått tag på en videosnutt på nån minut. Hon dubbelklickar men WMP säger att det inte kan hämta källfiltret för denna mediafil. Hon provar igen - samma resultat. Hon rycker på axlarna och slänger filen. End of story.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

Därför ska VLC spridas så att alla har det och enkelt kan få tag på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe

VLC och Real, tja .. de finns väldigt sällan på datorer - förutom på alla sweclockers medlemmars datorer förstås
Tänk dig en tjej som fått tag på en videosnutt på nån minut. Hon dubbelklickar men WMP säger att det inte kan hämta källfiltret för denna mediafil. Hon provar igen - samma resultat. Då provar hon att öppna den i VLC och där funkar den och det är en inspelning av en stå-upp komiker som är as-rolig. Hon garvar på sig och vill skicka till sina vänner - men ack, dom kan inte se den (dom har bara WMP). Ingen av dom förstår varför det är så och ger datorvärlden skulden. Tjejen kommer på den briljanta idén att kanske dom inte har samma mediaspelare som henne och skickar dem VLC via sin MSN. MSN filtrerar ut exe-filer. Hon provar att maila exe-filen men mailet kommer tillbaka, spärrat av ISPn för att mailet är för stort och dels för att det innehåller filtyper sm ofta sprider virus. Då tänker hon skicka dom till den shareware-sida där hon fick tag i VLC. Men hon har inte kvar adressen. Hon går till google .. söker och får upp en helt annan sharewaresida där man kan hämta VLC. Hon lämnar ut adressen till sina vänner, som vid det här laget liksom nästan glömt att dom fick en filmsnutt av henne. Kompisarna går till sidan, klickar på "ladda hem" men IE eller FF blockerar ett pop-up fönster. Efter en del tvekande tillåter dom pop-upen och får ett registreringsformulär i fejset - man måste regga sig på sajten (med giltig mailadress) för att få hämta shareware därifrån. Vid det här laget gör kompisarna mest vad hon säger på ren autopilot och dom har näst intill glömt vad det var dom ursprungligen skulle göra. Kompisarna börjar knorra och säga att det är sent. Tjejen kastar iväg ny sökning på google, får upp en annan sida där man kan ladda hem VLC, och blåser över länken via MSN. Kompisarna frågar henne på MSN hur jäkla bra den där filmsnutten egentligen är, som hon håller på(?) Hon svarar inte direkt utan schasar iväg dem till nya länken. Där kan tjejerna hämta direkt utan att regga sig. De klickar på download och får hem en RAR-fil. Ingen av dom vet riktigt vad det är för nåt dom har fått hem. En av dom dubbelklickar och får upp rutan där man kan använda Microsofts internettjänst för att se vilka program man kan öppna .RAR filer med, men hon möts bara av felmeddelandet att "tjänsten inte är illgänglig på hennes språk ännu." Hon rycker på axlarna och stänger fönstret. Tjejen slänger sig ut på google för att söka efter info om RAR-file och om det kan vara virus eller Adware i såna??? ... and the story goes on and on and on ... and on ...

Tänk dig en tjej som fått tag på en videosnutt på nån minut. Hon dubbelklickar men WMP säger att det inte kan hämta källfiltret för denna mediafil. Hon provar igen - samma resultat. Hon rycker på axlarna och slänger filen. End of story.

Det där var tja ..dåligt

Alla är inte helt handikappade på att klura ut hur man skall göra, och att använda vlc som ett ex i din diskutionsuppbygnad är ju inte så smart då först länken på google som dycker upp på söket vlc är http://www.videolan.org/vlc/ vilket är direktlänk till sidan och med gratis download ingen registrering etc.

Sedan sitter dessa mindre vetande människor som du beskriver tjejen och hennes kommpisa rofta med minst ett p2p-share progz typ kazza dc. så lyckas de inte trixa ner playern från nätet så kan de nog få tag i den på så vis.

Sedan låter det ju i din argumetation att det som inte är installerat och stöds av microsofts egna program inte ärt värt att ens använda, då det blir "en krånglig rundgång"

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Sedan låter det ju i din argumetation att det som inte är installerat och stöds av microsofts egna program inte ärt värt att ens använda, då det blir "en krånglig rundgång" [/B]

Precis så är det käre vän. Har du inga föräldrar som använder dator etc? Eller vilken värld lever du i?

Inte är de intresserade av att sitta och ladda hem VLC och krångla.
Bara för att du finner det lätt som en plätt gör inte alla det

Permalänk
Medlem

Det är en skillnad på att tvingas använda nått och samtidigt vara teknikfientlig och använda teknik men ha intresse för nått nytt.

Har stött på de flesta former av folk ägande en dator i mina år som support och servicetekniker, allt från nöbörjaren Agda 75 som installera grejer själv genom att "kors i taket" läsa manualen, till små haxxor-fjortisar som inte ens fixar att installera office-paketet.

summa summarum är att de flesta jag har haft kontakt med har mer än windows installerat och begriper på sig på de mest allmäna baskunskaper för att hantera datorn. Om din utopi skulle vara real så skulle vi alla sitta å spela harpan å ms-röj tills ögonen blöder vilket inte är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
hehe, tackar å bockar. Tja, så länge du inte skickar det till den gren av Hells Angels som har trocca-brillor och mittbena, så är det nog okej.

Eller så frågar tjejen bara sin pojkvän/bror som fixar det på 5 minuter...(eller så är hon smart nog att söka efter programmets namn, och klicka på det första resultatet på google)
Ska man kolla på DivX osv i WMP så får man sitta och trixa med codecs och codecpacks iaf, så WMP är bara användarvänligt nog med .wmv-filer, enligt ditt sätt att se saken. Trots detta så finns det en massa människor som sitter och laddar ner filmer på löpande band, och många av dessa är rätt dåliga på datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det må vara kraftfullt, men jag skulle inte vilja ha det på en server. En server ska inte ha nåt grafiskt användargränssnitt. En server ska bara stå i ett hörn och bli fjärrstyrd från en annan dator.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Ingen här har sagt att IE inte duger för den vanlige hemanvändaren som inte har en susning om vad som sker på datorn och vad för skit som installeras när han glider runt på nätet.
IE gör sitt jobb, om än lite halvhjärtat, men när du väl provat något annat så kommer du aldrig byta tillbaka till IE, då märker du hur efter det är.

Vad gäller virusprogram litar jag mer på professionella tester som visar att Norton AV ligger i botten, mendan NOD32 ligger på topp vad gäller att hitta virus, än vad jag litar på dina erfarenheter.

Skicka en länk om dom testerna att NOD32 sopar ren mattan mot NAV Symantec
Det jag har läst är ju att NIS 2006 är det bästa skyddet någonsin, finns inget bättre!
Om man tycker det trögt så har man nog för slö dator till annat oxå. Jag har testat många virusprogram och inte känner jag när jag kör Norton att det slöar ner datorn mer...Det kan ju hända att jag har rätt så snabba datorer i hushållet. Kör NOD32 på den en av mina datorer. måste säga vilket dynga det är, har beställt ett packet NIS 2006 till den så det blir nån ordning på datorn!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Skulle inte det här bli någon sorts omröstning? Verkar som vi flyter iväg lite åt att en viss grupp, kodnamn nördar, försvarar territorium nu bara

Kan trådskaparen inte dra i gång röstningen så vi får veta vilken som är den sämsta mjukvaran, innan någon stygging till moderator låser tråden eller så.

Vi kanske kan sätta en slant på att ett antal produkter från MS blir nominerade?

Permalänk
Medlem

Ja IE kommer ju lätt bland topp 3 i sånna fall

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Skicka en länk om dom testerna att NOD32 sopar ren mattan mot NAV Symantec
Det jag har läst är ju att NIS 2006 är det bästa skyddet någonsin, finns inget bättre!
Om man tycker det trögt så har man nog för slö dator till annat oxå. Jag har testat många virusprogram och inte känner jag när jag kör Norton att det slöar ner datorn mer...Det kan ju hända att jag har rätt så snabba datorer i hushållet. Kör NOD32 på den en av mina datorer. måste säga vilket dynga det är, har beställt ett packet NIS 2006 till den så det blir nån ordning på datorn!

skulle vilja säga att jag använder Kaspersky Antivirus, mycket smidigt och märker inte av att det jobbar. Nu vet jag inte vart det ligger i "fånga virus" skalan. Men jag tänker aldrig mer installera nått som kommer från symantec, de må göra ett bra jobb. Men maken på prestanda slukare är svårt att hitta. En sist jag testade det(1-2år sen visserligen) så kunde jag knappt använda datorn behagligt under en scan. Med flera andra antivirusmjukvaror kan jag ladda ner i acceptabel fart, surfa med opera(4-6 tabbar),msn+foobar och lite diverse program uppe. Detta utan att datorn är märkbart slöare än innan scan:en satte igån. Detta gäller även den sk Diskdeframenteraren i win, ersätta den med Diskeeper måste va det bästa jag gjort på länge.

Världens sämsta program

Diskfragmenteraren som finns som standard i winXP

Internet Explorer

två program som jag ogärna använder.

edit: msn messenger kommer inte långt ifrån, samma fenomen som IE... man kollar på konkurrenterna och inser att man blivit omsprungen för ett par ÅR sedan... synd att just msn messenger inte utnyttjar protkollet till sin fulla styrka.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot