Permalänk
Medlem

Göra DVD-film?

Jag har cirka 15 minuters film på en miniDV som jag vill ha ut på en dvd-skiva. Samt cirka en timma inspelat på min parabol-box med hårddisk som jag vill ha på en annan skiva.

Hur gör jag för att utnyttja storleken maximalt på skivorna och vilka program bör jag använda.

Har tittat runt lite några andra gånger, men jag har aldrig hittat något riktigt svar förutom massa program för att komprimera i divx och sånt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

Adobe Encore, Sony DVD Architect eller TMPGenc DVD. Du kommer inte kunna utnyttja hela utrymmet på en DVD, pga att bitraten då hamnar "way out of spec".

Permalänk
Medlem

Är det tre olika alternativ eller använder jag dem tillsammans? Försöker läsa på aws.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Är det tre olika alternativ eller använder jag dem tillsammans? Försöker läsa på aws.

Det räcker med ett av dem.
Det finns många andra alternativ också, t ex att med något program enbart konvertera till MPEG2 och sen bränna som DVD med t ex Nero, eller direkt konvertera och bränna i Nero.

Permalänk
Medlem

doom9.org

avisynth+quenc+gratis brännprogram. Om man vill slippa betal program. Blir inga menyer men annars så är både snabbhet/kvalite på topp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kör trial:en av Adobe Encore. Måste bara hitta mitt MiniDV-band först
Men det verkar som jag inte kan spela in i programmet, få rladda ner Premiere trial isåfall.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Kör trial:en av Adobe Encore. Måste bara hitta mitt MiniDV-band först
Men det verkar som jag inte kan spela in i programmet, få rladda ner Premiere trial isåfall.

Eller använd WinDV (freeware)