Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToTo
bilden funkade inte, men fall du inte brukar vara mera än 2 på samma lina är det mycket simplare att bara ha 2 nätverkskort i den ena burken...:)

Öhms, att ha en router är väl simplare än att trixa med internet connection sharing och vara tvungen att ha båda datorerna igång om man vill surfa på den andra?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jo det gjorde den...ser inte ut som för mig så jag vet inte riktigt...Mitt förslag är att när du ska lana så ha 2 nätverkskort i den ena burken...:)

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToTo
jo det gjorde den...ser inte ut som för mig så jag vet inte riktigt...Mitt förslag är att när du ska lana så ha 2 nätverkskort i den ena burken...:)

Det är jobbigt.. vill ha router.. är fler ibland

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

kan tyvärr inte netgear...

bogg köp en dator som du kan stå för ist...

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToTo
kan tyvärr inte netgear...

ok

NÅN ANNAN SOM VET HUR MAN GÖR?

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk

toby88 - Vidarebefodrar du någon port?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
toby88 - Vidarebefodrar du någon port?

Hmmm? vad är det.. har precis börjat med router så jag vet inte så mycket....

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Hmmm? vad är det.. har precis börjat med router så jag vet inte så mycket....

Jag tar det som ett nej och då spelar det ingen som hellst roll vad du har för ipn på datorerna i lanet. Kör på med DHCPn som det är nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Jag tar det som ett nej och då spelar det ingen som hellst roll vad du har för ipn på datorerna i lanet. Kör på med DHCPn som det är nu.

Jo men ibland byts ju typ 192.168.0.2 till 192.168.0.3 och det är lite jobbigt när man har öppnat portar i routern....

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Du kan inte låsa en viss port i routern till en viss IP-adress. däremot kan du låsa din dators MAC-adress till en viss IP-adress. Det gör du under adress reservation.

Permalänk
Avstängd

routern är på engelska...

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk

Öppen port = vidarebefodrad port.

På bilden du la upp klicka på "Add" och fyll i vilket ip datorn ska få och vilken mac-adress den har.

Permalänk
Medlem

Okej jag ska förklara hur du gör:

1. Tryck på Add under Adress Reservation (Nu kommer det fram en lista på alla anslutna datorer)

2. Kryssa för den datorn du vill reservera en IP till. (Nu kommer det automagiskt att fyllas i lite info i rutorna under)

3. Ändra IP:n i rutan längst ner till den du vill att datorn ska ha (Ibland behöver du inte ändra, beror på om du vill ge den en annan IP än den du har just nu).

4. Tryck på Add längst ner under rutorna.

5. Klart (kan hända att du måste köra en reboot på din dator så att IP:t refreshas (enkel lösning, utgår från att du inte vill gå in i cmd och skriva ett kommando då detta kanske är lite utanför din kunskapsram. Inget illa menat med det)

Jag har baserat allt detta på hur det går till i min Netgear DG834GT så jag hoppas att det är likadant i din router. Det ser i varje fall likadant ut på bilden så.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

så avancerat kommando för att uppdatera ipt är det väl inte (ipconfig /renew)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
så avancerat kommando för att uppdatera ipt är det väl inte (ipconfig /renew)

Så sant så sant... Men jag säger alltid åt folk att köra en reboot eftersom många medelsvensson anser att cmd eller annan CLI alltid är svåra. Fråga mig inte varför men många människor hyser en djup avsky och fruktan för allting där man måste SKRIVA in ett kommando istället för att KLICKA på en knapp.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToTo

bogg köp en dator som du kan stå för ist...

Vadå köp en dator du kan stå för? Det var väl för bövelen du som sa att han skulle ha 2 nätverkskort i en dator för att göra det lättare...köp en åt han själv.. själv anser jag att hans netgear-router säkert fungerar skitbra...ö

Och om du mot förmodan menar nått att så är det bara säga till...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Okej jag ska förklara hur du gör:

1. Tryck på Add under Adress Reservation (Nu kommer det fram en lista på alla anslutna datorer)

2. Kryssa för den datorn du vill reservera en IP till. (Nu kommer det automagiskt att fyllas i lite info i rutorna under)

3. Ändra IP:n i rutan längst ner till den du vill att datorn ska ha (Ibland behöver du inte ändra, beror på om du vill ge den en annan IP än den du har just nu).

4. Tryck på Add längst ner under rutorna.

5. Klart (kan hända att du måste köra en reboot på din dator så att IP:t refreshas (enkel lösning, utgår från att du inte vill gå in i cmd och skriva ett kommando då detta kanske är lite utanför din kunskapsram. Inget illa menat med det)

Jag har baserat allt detta på hur det går till i min Netgear DG834GT så jag hoppas att det är likadant i din router. Det ser i varje fall likadant ut på bilden så.

TACK SÅ MYCKET!

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk

Eller så sätter du fast ip i winodws bara?
Och vem fan är ToTo egentligen?
Svarar på helt fel saker och säger helt obefogade lösningar på saker som ingen har problem med.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Eller så sätter du fast ip i winodws bara?
Och vem fan är ToTo egentligen?
Svarar på helt fel saker och säger helt obefogade lösningar på saker som ingen har problem med.

??? hur??? eller e du ironisk?

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------