Permalänk
Medlem

Elförsörjning av fläkt!

HEJ!
Jag undrar hur man kopplar in fler än 1 chassifläkt till ett moderkort som bara har en kontakt för det.
Har kollat i FAQ men hittar inget har även sökt hittar inget.
Det finns 2 ställen för montering av 80mm fläktar men bara 1 ställe att koppla dem till.
Sen är det så att jag tog en fläkt från ett nätagg (inköpt år 1991) men det var inte kopplat med en såndär liten vit kopplingsgrejj (vad heter det?)

Tacksam för seriösa svar!
Tack i förhand.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Du köper en så'n här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=24569
så är en del av problemet löst.

En så'n hylskontakt kan bli lite lurig att hitta.
Elfa har säkert men då kostar det, sen skall den termineras med tång eller lödas.

Ev kanske du kan löda sladdarna direkt på?

PM:a mig så kan vi säkert hitta en billigare/enklare lösning. Har tillgång till en liknande kontakt som man bara trycker ner sladdarna i med liten skruvmejsel. Lite fippligt men det går bra.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

kolla också om uttaget klarar det....hur många Watt den klarar att ge ut....kolla sedan fläktarna hur många watt dom drar tillsammans....

om du inte gör det kan du förstöra din 3-pin kontakt vilket inte är så kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Du köper en så'n här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=24569
så är en del av problemet löst.

En så'n hylskontakt kan bli lite lurig att hitta.
Elfa har säkert men då kostar det, sen skall den termineras med tång eller lödas.

Ev kanske du kan löda sladdarna direkt på?

PM:a mig så kan vi säkert hitta en billigare/enklare lösning. Har tillgång till en liknande kontakt som man bara trycker ner sladdarna i med liten skruvmejsel. Lite fippligt men det går bra.

måste väl vara bättre med en 4pins-->3pins adapter.. onödigt att ta mer ström från moderkortet än nödvändigt..

Permalänk
Medlem

Tackar! För länken.
Ni får lite bilder på hur den ena fläkten ser ut, den är förövrigt på 12v och 0.13a.

Hehe nu dog kameran precis när ja skulle föra över. Men det kommer.

EDIT: Fixxade den biffen.

Tack för [] tipset är van att skriva med <> när ja skriver taggar.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

gör sånna här [] ist för <> så¨funkar det..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
måste väl vara bättre med en 4pins-->3pins adapter.. onödigt att ta mer ström från moderkortet än nödvändigt..

Bra tillägg grabbar, både Red-nuth och guru. Visst, exakt, använd antingen molex->fläkt (4-pin till 3-pin) eller den jag föreslog beroende på om fläktuttaget pallar av strömmen.
Min erfarenhet är att dom minst pallar 0.3A eller 3W. 3W= 0.25A på 12V.
I 3W fallet så är man ju teoretiskt över gränsen.
DOCK så brukar aldrig fläktarna dra märkt ström utan lägger sig en bra bit under.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Köp hellre denna

Totalt 4 fläktkontakter (+ den i moderkortet) därav två är 5 volt (alltså, fläktarna körs mycket saktare och därmed tystare).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
kolla också om uttaget klarar det....hur många Watt den klarar att ge ut....kolla sedan fläktarna hur många watt dom drar tillsammans....

om du inte gör det kan du förstöra din 3-pin kontakt vilket inte är så kul

Hur menar du att kontakten skulle kunna gå sönder. Fläktarna kan väl inte gärna "dra ut" mer ström än vad kontakten ger. Det som möjligen skulle kunna hända är att fläktarna snurrar långsammare.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Hur menar du att kontakten skulle kunna gå sönder. Fläktarna kan väl inte gärna "dra ut" mer ström än vad kontakten ger. Det som möjligen skulle kunna hända är att fläktarna snurrar långsammare.

det går för mycke ström genom kontakten, den blir varm och går sönder (antar jag att han menade)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, ska nog köpa en http://www.webhallen.com/prod.php?id=21417
Sådan, blir nog bra.
Tänkte placera en 120mm fläkt där fram och en 80 flkt därbak, sen tänkte ja sätta in 2 st vid senare tillfälle.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Tack för all hjälp, ska nog köpa en http://www.webhallen.com/prod.php?id=21417
Sådan, blir nog bra.
Tänkte placera en 120mm fläkt där fram och en 80 flkt därbak, sen tänkte ja sätta in 2 st vid senare tillfälle.

Varsågod.:)