Mer om ATI:s grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
De har ju lagt till 1000 till siffran på tidigare generation. 8500 -> 9700/9800 -> X800 (X= romersk 10:a alltså 10800) nästa logiska steg måste ju vara 11800 alltså XI800 om man skall forsätta på samma sätt med romerska siffror. Sen vilket namn som hade passat bäst av XI800 och X900 är ju en smaksak.

Snacka om att det blir tungt att uttala namnen i framtiden. "Jag har ett ATI MXXXIII98000" :/

T:
Blir trevligt att se lite prestandatester. Jag tror iofs att nVIDIA tar detta, men om det mot förmodan ändå skulle bli ATI så kommer jag skratta mig blodig.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

Nä nu blir jag besviken:( Hoppas verkligen inte det inte stämmer.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Avstängd

ATI har nya "features" rykten om HDr med AA samt annat cirkulerar, 16 pipes med extra kraft dvs 1,3 per pipe och annat, men bara spekulationer.

x1800 låter bra om de nu är 2X snabbare än en x850 xt PE...

Snart vet vi

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hur många pipelines man behöver måste väll bero på hur långa dom är.
Tex, har man pipeline som är fem steg lång, så bör det räcka enligt min mening med fem stycken pipelines för när femte har laddats så är första tom och kan återanvändas på de viset har man en output för varje clockslag så att säga.
Ilustrerat exempel:
__________________________________________________
1: # |1: ## |1: ### |1: #### |1: ##### |1: # ------- |1:##
2: ---|2: # --|2: ## --|2: ### --|2: #### --|2: ##### |2:#
3: ---|3: -----|3: # ----|3: ## ----|3: ### ----|3: #### --|3:#####
4: ---|4: -----|4: -------|4: # ------|4: ## ------|4: ### ----|4:####
5: ---|5: -----|5: -------|5: ---------|5: # --------|5: ## ------|5:### osv...

Längen på ATIs pipeline är kanske 16 och då räcker det med 16 st. pipelines, när nVIDIA har 20-24 steg i sina.

Nu är jag inte så insatt i det där och vet inte länden på atis och nvidias pipelines, men det skulle vara trevligt om någon kunde berätta det för mig

Jag vet inte heller fördelen med en lång pipeline. Och jag utgår från hur en processor fungerar så det kan vara så att jag är ute och cycklar.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Håller inte med om att X900 skulle vara det logiska namnet efter X800 serien, det bryter mot ATIs tidigare sätt att namnge korten.

De har ju lagt till 1000 till siffran på tidigare generation. 8500 -> 9700/9800 -> X800 (X= romersk 10:a alltså 10800) nästa logiska steg måste ju vara 11800 alltså XI800 om man skall forsätta på samma sätt med romerska siffror. Sen vilket namn som hade passat bäst av XI800 och X900 är ju en smaksak.

Kortet heter väl X1800 och inte XI800 alltså inget i utan 1 och då stämmer väl inte din uträkning:)

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yanky
Kortet heter väl X1800 och inte XI800 alltså inget i utan 1 och då stämmer väl inte din uträkning:)

Nä, det har du fan rätt i När jag tänker efter har jag bara sett namnet skrivas med en 1:a i dom senaste artiklarna som dykt upp . Om så är fallet så håller jag med om att namngivingen inte är det minsta logisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Hur många pipelines man behöver måste väll bero på hur långa dom är.
Tex, har man pipeline som är fem steg lång, så bör det räcka enligt min mening med fem stycken pipelines för när femte har laddats så är första tom och kan återanvändas på de viset har man en output för varje clockslag så att säga.
Ilustrerat exempel:
__________________________________________________
1: # |1: ## |1: ### |1: #### |1: ##### |1: # ------- |1:##
2: ---|2: # --|2: ## --|2: ### --|2: #### --|2: ##### |2:#
3: ---|3: -----|3: # ----|3: ## ----|3: ### ----|3: #### --|3:#####
4: ---|4: -----|4: -------|4: # ------|4: ## ------|4: ### ----|4:####
5: ---|5: -----|5: -------|5: ---------|5: # --------|5: ## ------|5:### osv...

Längen på ATIs pipeline är kanske 16 och då räcker det med 16 st. pipelines, när nVIDIA har 20-24 steg i sina.

Nu är jag inte så insatt i det där och vet inte länden på atis och nvidias pipelines, men det skulle vara trevligt om någon kunde berätta det för mig

Jag vet inte heller fördelen med en lång pipeline. Och jag utgår från hur en processor fungerar så det kan vara så att jag är ute och cycklar.

Nja, det är inte så GPUer funkar.. eller processorer. En processor har egentligen bara en pipeline som är lite uppdelad längre ner för att kunna mata flera olika exekveringsenheter (om det går) samtidigt. Vanlig programkod är ganska seriell så det går inte bara att slänga på en massa pipelines för du har inget att fylla dom med, du får ofta vänta på att en viss instruktion är klar innan du kan börja med en annan.

Det som en GPU får göra däremot går att köra parallellt extremt bra för att det handlar om att göra samma beräkningar (men med olika data) för varje pixel tills hela ytan är fylld. Då kan man ha flera pipelines som kör flera pixlar parallellt, samtidigt, oavsett hur långa dom är (inom rimliga gränser förstås) för du behöver inte vänta på resultatet av en pixel innan du börjar med en annan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nja, det är inte så GPUer funkar.. eller processorer. En processor har egentligen bara en pipeline som är lite uppdelad längre ner för att kunna mata flera olika exekveringsenheter (om det går) samtidigt. Vanlig programkod är ganska seriell så det går inte bara att slänga på en massa pipelines för du har inget att fylla dom med, du får ofta vänta på att en viss instruktion är klar innan du kan börja med en annan.

Det som en GPU får göra däremot går att köra parallellt extremt bra för att det handlar om att göra samma beräkningar (men med olika data) för varje pixel tills hela ytan är fylld. Då kan man ha flera pipelines som kör flera pixlar parallellt, samtidigt, oavsett hur långa dom är (inom rimliga gränser förstås) för du behöver inte vänta på resultatet av en pixel innan du börjar med en annan.

Intressant... så vad innebär det egentligen för prestandan med fler eller färre pipes förutsatt att allt annat är samma... minnen och gpu clock osv... Oftast är det ju mer än bara antalet pixelpipes som skiljer på olika kort av samma typ... som tex x800, x800pro och x800xt.

När det gäller pixelpipelines så låter det som att om man behåller allt annat än antalet pipelines samma men sedan tar bort fyra pipes så man går från 24 till 20 så tappar man prestanda linjärt med upplösningen... dvs i lägre upplösning(typ 1024 eller 1280) så kan man få en överkapasitet vilket leder till att det inte blir någon försämring mot att ha 24pipes alls?

Så om jag då vill ha ett kort idag som är så snabbt som möjligt i 1280x1024 så kanske det hade varit bättre att välja ett kort som är klockat högre med säg 20pipes än samma kort fast lägre klock och säg 24 pixelpipelines?

Ett verkligt exempel hade väl varit att man skulle vilja välja 7800GT framför 7800GTX pga att man vill ha så bra prestanda som möjligt i 1280x1024 och att 7800GT då kanske är lättare att klocka än 7800GTX. Nu är väl minnet säkert sämre på 7800Gt .. men ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
gillar inte namnet x1800 :/

x900 hade varit bättre imo

Håller faktist med. = ..::WIERD

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Nej inte riktigt så heller, anledningen till att det skiljer väldigt lite mellan hi-end kort i låga upplösningar är mest för att det inte är grafikkorten som är flaskhalsen då utan oftast istället processorn. processorn orkar inte skyffla fler bildrutor till grafikkortet att rendera.

Det som bestämmer prestandan för grafikkretsen är främst pixelprestandan, dvs hur många pixels/s som ett kort kan prestera.

en litet exempel på det här kan man ju se på jämförelsen gf6600GT vs gf6800, 6600GT har 8 pipes som går i 500Mhz och gf6800 har 12 pipes som går i 325Mhz (eller om det nu var 350?).

Räknar man ihop det här får man:
8*500 = 4000Mpixel/s
12*325 = 3900Mpixel/s

Korten har alltså ganska lika pixelprestanda trots att de har olika frekvenser och pipes (dock har de olika minnesbandbredd och blir därför olika snabba i realiteten).

Back on topic: Namngivningen är ologisk oavsett om det blir X900 eller X1800, det korrekta vore XI800 eller 11800

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

The Inquirer är väl en källa man bör ta med en nypa, eller skopa salt.

Men, jag tror inte att R520 kommer att bli så "grym" som en del tror, eftersom det har tagit
så lång tid från "wow titta vad vi ska göra" till "nu har vi gjort det" från Atis sida. ( )

Ati blev nog lite tagna på sängen av 7800-serien.

Bara en gissning, lika seriöst som The Inquirer

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nja, det är inte så GPUer funkar.. eller processorer. En processor har egentligen bara en pipeline som är lite uppdelad längre ner för att kunna mata flera olika exekveringsenheter (om det går) samtidigt. Vanlig programkod är ganska seriell så det går inte bara att slänga på en massa pipelines för du har inget att fylla dom med, du får ofta vänta på att en viss instruktion är klar innan du kan börja med en annan.

Vad du beskriver är superskalär pipeline, nog fins det cpuer med flera pipelines,
Det du säger är rätt att saker är oftast beroende av varandra som skapar problem men det löses av kompelatorn så gott det går genom att dela upp koden i oberoende segment och köra dom pararellt, en kod exekveras alltså inte seriellt i den mening. Sen har man ju branch prediction också för att lösa problem med branches.
Pentium 1 hadde tex 2st, 5 steg långa pipelines.

Citat:

Det som en GPU får göra däremot går att köra parallellt extremt bra för att det handlar om att göra samma beräkningar (men med olika data) för varje pixel tills hela ytan är fylld. Då kan man ha flera pipelines som kör flera pixlar parallellt, samtidigt, oavsett hur långa dom är (inom rimliga gränser förstås) för du behöver inte vänta på resultatet av en pixel innan du börjar med en annan.

Ok, men det låter ju logiskt. Mer pipelines åt folket!

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

tänk om man kunde göra sina egna pipelines å sätta på kortet!

Min polare e skitbäst på datorer (han jobbar på on-off). Han säger att han alltid gör några egna å sätter på. Han har egentligen typ rekord i 3dmark, men han vill inte skryta så därför skickar han inte in dom.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

GTX har 24pipes och GT har 20 pipes.

Frantic: FX serien var dåligt mest pågrund av dåligt stöd för DirectX9 bland annat. Men visst hade antalet pipes också en lite påverkan på hur det gick för FX serien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

Vad har pipes med FXseriens underlägsenhet att göra?

Självklart, stödet för DirectX9 var orsaken, måste haft hjärnsläpp igår (får skylla på hög feber, ont i huvet + lite andra otrevliga saker), jag hade för mig 5950Ultra hade 6 pipes.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

ATI kommer ju och släppa R580 sommutvecklas av ett annat team än dom som gjorde R520

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

mmmmm i april -06.

Nä, ATI har inga äss i leken. Det blir samma saga som med 6800 Ultra vs X800Xt PE. Dvs, nästan lika snabba beroende på vad man testar.

Snacket om att krossa nvidia föll när den första plåten med nygräddade r520 kärnor togs ut ur ugnen och man fann att nästan alla russinen var brända.

End of 2004 - Score - TIE
End of 2005 - Score - TIE
End of 2006 - Score - ???

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Självklart, stödet för DirectX9 var orsaken, måste haft hjärnsläpp igår (får skylla på hög feber, ont i huvet + lite andra otrevliga saker), jag hade för mig 5950Ultra hade 6 pipes.

Jaha, följdfråga:
vad har DirectX9 med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

När det gäller pixelpipelines så låter det som att om man behåller allt annat än antalet pipelines samma men sedan tar bort fyra pipes så man går från 24 till 20 så tappar man prestanda linjärt med upplösningen... dvs i lägre upplösning(typ 1024 eller 1280) så kan man få en överkapasitet vilket leder till att det inte blir någon försämring mot att ha 24pipes alls?

Så om jag då vill ha ett kort idag som är så snabbt som möjligt i 1280x1024 så kanske det hade varit bättre att välja ett kort som är klockat högre med säg 20pipes än samma kort fast lägre klock och säg 24 pixelpipelines?

Ett verkligt exempel hade väl varit att man skulle vilja välja 7800GT framför 7800GTX pga att man vill ha så bra prestanda som möjligt i 1280x1024 och att 7800GT då kanske är lättare att klocka än 7800GTX. Nu är väl minnet säkert sämre på 7800Gt .. men ändå...

Det resonemanget håller kanske med dagens spel, men spel som F.E.A.R och morgondagens spel kräver ju mer. Om ett år lär du behöva ett 7800GTX för att spela det värsta spelet med full details i 1280x1024 med massa AA och AF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Det resonemanget håller kanske med dagens spel, men spel som F.E.A.R och morgondagens spel kräver ju mer. Om ett år lär du behöva ett 7800GTX för att spela det värsta spelet med full details i 1280x1024 med massa AA och AF.

Ja visst kan det vara så... men det kan oxo vara en bättre idé i längden att upprätthålla en viss prestanda i 1280x1024 genom att köpa billigare kort och byta oftare... dock så spelar man då på en ganska tunn linje med grafikkort, det är lättare att applicera på hela datorer.

Det där med F.E.A.R fattar jag inte... Jag blir helt klar skrämd av det spelet, men jag blev besviken på grafiken... jag tycker farcry, Halflife2 och doom3 är rätt mycket snyggare än f.e.a.r

Permalänk

Känns meningslöst att köpa ett kort som bara har 16 pipes om detta nu är sant, då köper man hellre ett 7800GTX med 24 pipes. Det är väl teoretiskt omöjligt att ett kort på 16 pipes kan vara bättre, även om klockfrekvensen är högre än på 7800GTX ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Känns meningslöst att köpa ett kort som bara har 16 pipes om detta nu är sant, då köper man hellre ett 7800GTX med 24 pipes. Det är väl teoretiskt omöjligt att ett kort på 16 pipes kan vara bättre, även om klockfrekvensen är högre än på 7800GTX ?

Ja kan nån svara på det?

Själv trodde jag att 16 tal som kan räknas ut samtidigt i hastigheten av 800Mhz är exakt lika snabbt som 32tal som räknas ut samtidigt i en hastighet av 400Mhz! Men nu är det många fler saker än det som påverkar visserligen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
mmmmm i april -06.

Nä, ATI har inga äss i leken. Det blir samma saga som med 6800 Ultra vs X800Xt PE. Dvs, nästan lika snabba beroende på vad man testar.

Snacket om att krossa nvidia föll när den första plåten med nygräddade r520 kärnor togs ut ur ugnen och man fann att nästan alla russinen var brända.

End of 2004 - Score - TIE
End of 2005 - Score - TIE
End of 2006 - Score - ???

6800 ultra och x850xt pe är definitivt inte lika snabba med AA och ansio och köper man ett sånt dyrt kort är det väl för att köra i höga upplösningar med det påslaget.

Och x850xt pe krossar ett 6800 ultra ganska bra med det på.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Ja jag fick mitt 7800GTX idag så ATi får komma med vad dom vill.
Jag kör med mitt 7800GTX så fort webhallen skickar mig rätt moderkort *suck*

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
The Inquirer är väl en källa man bör ta med en nypa, eller skopa salt.

Men, jag tror inte att R520 kommer att bli så "grym" som en del tror, eftersom det har tagit
så lång tid från "wow titta vad vi ska göra" till "nu har vi gjort det" från Atis sida. ( )

Ati blev nog lite tagna på sängen av 7800-serien.

Bara en gissning, lika seriöst som The Inquirer

Jag har oxå haft liknande funderingar.

Jag blev oxå överaskad av att Nvidia släppte 7800Gtx 24 pipe. Känndes som att den tekniken låg en bra bit framöver och att dom skulle bygga på 16 pipe så som Ati gör nu eller gå till 20 pipe max.
En annan sak som överaskade mig jämte mot tidigare lanseringar och det va att det var nästan omöjligt att få tag i High-End kort, eller att butikshyllorna var tomma och efterfrågan var stor men den här gången så ändrade Nvidia på det och det känns skönt att produkten finns att köpa.
Kommer ihåg att det va väldigt svårt att få tag i Atis värstings kort nästan 6 mån efter lanseringen.

Nåja det känns bara kul när man blir positivt överaskad och att det är nån sida som driver framåt iaf.
Känns som att Nvidia har ett litet försprång just nu. Det ger dom lite mer andrum att planera nästa kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Känns meningslöst att köpa ett kort som bara har 16 pipes om detta nu är sant, då köper man hellre ett 7800GTX med 24 pipes. Det är väl teoretiskt omöjligt att ett kort på 16 pipes kan vara bättre, även om klockfrekvensen är högre än på 7800GTX ?

Antalet pipelines kommer inte säga så mycket om prestandan som tidigare om man skall tro de som skrivs av folk på hårdvarusidor. Citerade detta från Brent på HardOCP i en annan tråd men kan slänga upp den här med:

Citat:

We know many people get caught up in pipeline counts debate lately. The GeForce 7800 GTX does have 24 pixel pipelines and 16 ROPs, while the GeForce 7800 GT has 20 pixel pipelines. We are starting to move into a time now however where pipeline count really isn’t as important as a performance indicator as it used to be. In the past, you could simply look at the fillrate and guess the performance. With video cards today, I think we need to start moving beyond this kind of thinking and not get so caught up in the details that may sway our purchasing decisions. Definitions and architectures are changing; how a pipeline is defined is changing; and how performance is derived from fillrate is changing. We should simply look at the game play performance and image quality delivered by each card and make an informed purchase decision based on that criteria.

länk: http://www.hardocp.com/article.html?art=ODAzLDE0

Permalänk
Medlem

Rent logiskt sett verkar det inte som om dessa versioner av R520 kommer orka med att slå 7800GTX. Klockfrekvens i all ära, men om man tar X800XT och 6800 Ultra som exempel: X800XT: 500/1000, 16 pipes. 6800U: 400/1100 (har för mig att det var så), 16 pipes. Då ligger de relativt jämnt i prestanda överlag. Om nu 7800GTX har 8 pipes extra ser jag framför mig hur R520 sträcker en hjälpslös hand efter 7800GTX i dess kölvatten.

Men jag kanske har fel, framtiden får utvisa...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Rent logiskt sett verkar det inte som om dessa versioner av R520 kommer orka med att slå 7800GTX. Klockfrekvens i all ära, men om man tar X800XT och 6800 Ultra som exempel: X800XT: 500/1000, 16 pipes. 6800U: 400/1100 (har för mig att det var så), 16 pipes. Då ligger de relativt jämnt i prestanda överlag. Om nu 7800GTX har 8 pipes extra ser jag framför mig hur R520 sträcker en hjälpslös hand efter 7800GTX i dess kölvatten.

Men jag kanske har fel, framtiden får utvisa...

Jag hade för mig att det var ryktat att det här inte var samma gamla vanliga pipes, utan nån ny värsting version av dem. Men rykten är som vanligt bara rykten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ok, det visste jag faktiskt inte om.. Det kan ju ändra på saken.. Men vi lär väl få se!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ja just det. Det var antingen Nvidia eller ATI som tjatade om att det inte bara var antalet utan även bredden som räknades.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Frantic mycket bra. Själv funderar jag oxå på ett 7800Gt mest pga värmeutväcklingen och powerconsumtion. Sen att prestanda är i topen är ju bara ett plus i kanten.
Har du lyckats låsa upp dom sista 4 pipe.

Fick kortet idag och väntar nu på moderkortet, men vad jag vet så ska det inte gå att låsa upp dessa eller är jag fel ute ....

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤