Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Beställa från the US of A

Permalänk

Beställa från the US of A

Tjo!

Jag och en polare ska beställa från en sida i usa, närmare bestämt thinkgeek.com

Frakten till sverige blir runt 200 spänn och grejerna kostar runt 500 för allt.

Men när jag frågade min far om det var något att tänka på så nämnde han tull.
Självklart hade jag inte tänkt på det, och undrar om det blir någon tullavgift, och hur mycket blir den på isf?

Är det något annat att tänka på om man ska beställa från www.thinkgeek.com ?

Jag tror att jag läste något om "gift" på sidan, kan dom skicka det som present då? Och slippa tull?

Har för mig att jag har läst om det någonstans.

Tack på förhand.

EDIT: Glömde söka, gjorde det nu, hittade lite info.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att om man skickar grejjerna som gift eller gåva så behöver man inte betala tull

Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

En gåva får max överskrida ett visst värde, som är ganska lågt. Värdet beräknas både på varans kostnad och fraktens kostnad. Gå in på tullverkets hemsida och fråga Sandra, eller vad hon heter.

Har du otur åker du på moms, skatt + tullavgift. Om det finns möjlighet så be dem skicka med USPS, eftersom de har svenska posten som samarbetpartners. Svenska posten är ganska dåliga på att tullklarera paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duke3d
Jag tror att om man skickar grejjerna som gift eller gåva så behöver man inte betala tull

Rätta mig gärna om jag har fel

Gåva funkar inte längre, tullverket insåg hur detta "fuskades" runt och slutade bry sig om markeringe.

Om man ringer tullverket, så får man där höra vad dom har för pålägg. För en tshirt ifrån usa (land utanför eu) så blir kostnaden följande:
(Varans värde+Frakt) + 12% tull + ev. avgift för att dom arbetar med paketet (runt en hundrig ca)
Därefter summan man får ut plus 25% för moms.

Kort sagt, lägg på 40% på vara+frakt, så har ni slutkostnaden.

Jag har kollat upp detta noggrant med flera personer på tullverket iom att jag har skickat efter en skräddarsydd rock för 5600:- Ville vara väl förberedd på alla tillkommande avgifter.

Notera även att innofficiellt så verkar tullverket låta bli att förtulla parket med ett varuvärde som understiger ca 300 kronor.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Och hur i helvette ska dom veta att det är en t-shirt som menas? Jag tror nog att dom sätter 25% på allt, oberoende av innehåll. Inte fan är det 3% moms på böcker om man skickar efter från t.e.x amazon...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Och hur i helvette ska dom veta att det är en t-shirt som menas? Jag tror nog att dom sätter 25% på allt, oberoende av innehåll. Inte fan är det 3% moms på böcker om man skickar efter från t.e.x amazon...

De öppnar paketet.
Momsen varierar och tull finns i många olika procentsatser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
De öppnar paketet.
Momsen varierar och tull finns i många olika procentsatser.

Exakt, för kläder är momssattsen 25% och tullen 12%.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")