Permalänk
Medlem

Vattnet ändrar färg

Hej, har ett litet problem... efter ca ett halvår med vattenkylning så ändrar slangarna och vattnet färg till en svagt brun nyans, varför?

Kör nu med destillerat vatten och ett uv-aktivt ämne http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302348&cks=PRL.

slangarna är dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303126&cks=PRL

ska bygga om datorn nu i helgen med tygonslang från overclockers istället.

Får ni också problem med detta eller finns det speciella tillsatser för detta bekymmer?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Fått samma problem, men mitt vatten har tappat uv färgen, börjar väl kanske ta en lite bunare nyans också.

Det är nog så att man måste byta ibland tror jag.

Annars kan det ju kanske vara visa saker som ärjar eller oxiderar eller något sådant...

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Du måste ha nått som förhindrar oxidering mm..

Körde med 20-30% vanlig kylarglykol som ska vara till bil, i vattnet, i ett par år, funkade fint.

(gillar man färg så är det ofta dessutom grönt eller blått)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

hur funkar de antikorisionsmedlena som är framtagna till vattenkylning då? missfärgar de slangarna... har hört att waterwetter gör det

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med det som är för bilar ? Funkar garanterat bra och kostar en tiondel så mycket som massa hypade supermedel som säljs till överpris för alla som tror de är skitbra..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag köre glykol också, funkade super och gav vattnet en litet blåaktig ton

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Jo jag har kikat på olika typer av glykoler bla propylenglykol och etylenglykol men saken är det att det mer eller mindre ska bli "utställningsskick" eler vad man nu ska kalla det... ska lägga upp projektlogg så fort den är klar... neurolab heter datorn.... jag har grön sleeving på alla kablar och vill få en uv-aktiv blå färg på vattnet alt. en sådan färg som slangen på en av de länkarna jag postade i första inlägget.

Ni kanske kan rekomendera nån glykol med schysst färg? Kanske nån som har en bild?

Hur blir det med ev. läckage med glykol... tar komponenterna mer skada av det jämfört med dest. vatten eller ska det bara vara att torka av? vattnet förblir väl inte avjoniserat om man tillsätter ca 30% glykol

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Destilerat vatten förblir inte heller avjoniserat om du har ett system som består av något annat än 100% plast, vilket knappast är troligt ?

För att se glykolfärg så gå bara till macken o kolla på flaskorna, de kostar inte många spänn för en liter heller.. Kanske kan du t o m få en skvätt på bilverkstan ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.