AMD släpper M2 andra kvartalet 2006

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper M2 andra kvartalet 2006

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD släpper M2 andra kvartalet 2006</b></font> <small class="small">fredag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Företagets nya socket, M2, har tydligen blivit cirka en månad försenad till april nästa år. Massproduktionen ska gå av stapeln denna period och tre nya kärnor ska lanseras. Dessa är Winsor, Orleans och Manila. Winsor ser enligt AMD:s senaste roadmap ut att vara kärnan som FX-62:an och den kärna som vanliga dualcore kommer vara baserade på. Mellansegmentets processorer kommer vara baserade på Orleans-kärnan medan budgetalternativet Sempron kommer vara baserat på Manila.
<br />
<br />Dessvärre tycks det inte komma några nya processorer till socket 939, förutom möjligtvis en okänd FX-processor. Detta tillsammans med att AMD nu har slutat tillverka A64 3000 till 939 gör att uppgraderingsmöjligheterna för 939-användare blir färre.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2587" target="_blank" >Anandtech.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det några bilder pår hur M2 ser ut ?, samt CPU:er

Permalänk

Dags att byta upp sig inom socket 939 alltså..
Får en 3700+ på måndag, den håller väl förhoppningsvis en stund till

Permalänk

Det är bra att det kommer nya saker, men det får inte bli för mycket. Känns tråkigt att ens nya system ligger i botten redan efter en vecka, och inte nog med de, de går inte längre att uppgradera de nya systemet, för de finns ett ännu nyare än de nya.

Permalänk

Trodde 939an skulle vara aktiv mycket längre. Med det att X2 cpu:erna kom till.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Är de sponsrade av minnestillverkarna eller? I helvete heller att jag tänker uppgradera till M2 och slänga bort mitt dyra minne, bara för att köpa nytt dyrt DDR2 som ger minimalt med extra prestanda. När man kan köpa DDR2 2gb stickor för 500 kronor så kan jag kanske byta.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

En just lanserad CPU,där ska man vänta ca. 1 År ,sen få man redan en hyfsat Inköpspris........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Ska man köpa det värsta man har råd med innan M2 för att undgå drm?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Nu får vi hoppas att M2 är en värdig socket som tar över flaggan från socket A... 754/939/940 var ju i min mening ett snesteg med tanke på den stora mängd modeller och den korta livslängden.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Finns det några bilder pår hur M2 ser ut ?, samt CPU:er

Permalänk
Medlem

okej detta tycker jag är trist, äntligen nu har man råd med en amd64 och kanske snart även en X2 men då blir det ingen mening att uppgradera sig till en Dual core som det ser ut nu då utan man ska vänta 1-2 år innan man uppgrdaerar. TRIST!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.
Nu kanske det blir lönt att köpa ett nytt 939 system i april nästa år...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har skrivit det tidigare, kollar man deras roadmap så är det mer liv i 754an än i 939an.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Skulle vilja undra hur Intels system kommer att prestera mot m2 system

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

vadå dom måste ju vara bakot komplatibla med DDR ? ddr2 är ju faktiskt sämre.

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

är det någon som vet vilka minnen som kommer att användas? jag är lite orolig nu när ja har köpt dyra fina DDR 3200 minnen med kylfläns och hela kittet.. man kanske får efterslänga med 939 ett tag då bra med tanke på minnena...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
är det någon som vet vilka minnen som kommer att användas? jag är lite orolig nu när ja har köpt dyra fina DDR 3200 minnen med kylfläns och hela kittet.. man kanske får efterslänga med 939 ett tag då bra med tanke på minnena...

DDR2 667mhz, så alla DDR minnen blir skit vid nästa uppgradering. Jag kan verkligen inte förstå varför de ska ta död på S939, den kommer ju duga fint i några år till, för så dåligt är inte DDR.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
okej detta tycker jag är trist, äntligen nu har man råd med en amd64 och kanske snart även en X2 men då blir det ingen mening att uppgradera sig till en Dual core som det ser ut nu då utan man ska vänta 1-2 år innan man uppgrdaerar. TRIST!

Du får ju ingen integrerad TCPA med s939 iallafall.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte vara speciellt orolig ang socket939 tror jag. Det är väl tråkigt att man börjar avveckla den såpass fort för High-End/Mid market. Men samtidigt så finns X2 4800+ som kommer räcka så jäkla länge prestandamässigt, alltså prestanda motsvarande två stycken FX-53'or. Det är ruskigt mycket.

Sen tror jag att AMD släpper en 2.6Ghz variant av X2 till s939 och även en FX-59/FX-60 till s939.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

FAN... aja.. anledningen till DD2 är väl för att inte hänga efter intel så mkt i minneshastigheter och bandbredder även om man upptäckt att det är klockcykeln som spelar väldigt stor roll men de tycker väl att tekniken har kommit så långt att man får prestanda önkningar då..
men med Nforce 5 (antar ja väl då) och socket M2 med en finemang propp och DDR2 minnen av högsta fart och klass dual DDR så blir de väl lite kräm i nätet.. då ere bara hårddiskarna som sätter stopp då...

Permalänk

Men om jag köper 2 GB minne nu (vanliga DDR). Kommer man inte kunna använda dom till M2? Fungerar M2 bara med DDR2?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Jag trodde M2 var bakåtkompatibelt med vanliga DDR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
okej detta tycker jag är trist, äntligen nu har man råd med en amd64 och kanske snart även en X2 men då blir det ingen mening att uppgradera sig till en Dual core som det ser ut nu då utan man ska vänta 1-2 år innan man uppgrdaerar. TRIST!

Vänta 1-2 år?
Då är det väl rätt lägligt att köpa en X2 idag och så dröjjer det 1-2 år innan nästa grej blir intressant?
Är väl sällan som det inte kommer något bättre runt hörnet. 1-2 år är väldigt lång tid så då tycker jag nästan att det är lägligt att köpa idag. Förutsatt att du är i behov av en uppgradering idag.

Den största nackdelen med att köpa 939 idag i mina ögon är att man inte kommer att kunna använda minnena till nästa dator.

Vad gäller moderkortet kommer så kommer man nog vara lite småsugen på att köpa nytt moderkort om 1-2 år i alla fall, de kostar ju inte så mycket pengar heller.
Det är som sagt ramet som jag bekymrar mig lite över.

Men det lär ju inte stå där oanvänt. Jag har burkar som kör SDRAM fortfarande hemma och ska datorn agera server eller liknande så gör det inte direkt nåt att den har mycket ram.

Funderar själv på att köpa en X2a (med passande ram och moderkort) den här månaden.

Permalänk
Avstängd

Nu kommer ju förmodligen priset på 939 processorerna att gå ner och då ska jag hugga till på en 4000+ eller bättre

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

M2 är inte bakåtkompatibelt... man måste köra med DDR2...
M2 har två poänger, dels ska vara en standardsocket för att cpu:er som AMD släpper... det är alltså bara själva processorn och moderkortet som avgör vad det är man använder datorn till...

dels så ska även M2 öka på bandbredden genom ddr2, inte för att det behövs men men, samtidigt som den kommer med nya finesser som on-die pci-e och andra påhitt...

som vanligt kommer säkert hälften av alla chip som sitter på M2moderkorten vara totalt crap minst ett halvår efter lansering... cpuerna till 939 kommer inte bli så mycket bättre som sagt, men det kommer nog bli en riktigt rolig budgetplattform...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindFreaK^
Men om jag köper 2 GB minne nu (vanliga DDR). Kommer man inte kunna använda dom till M2? Fungerar M2 bara med DDR2?

Det verkar inte bättre. :/

Jag som har ont om pengar nu, skulle helst vilja köpa feting-S939-systemet så man har det ett tag. Har jag fattat det hela rätt så sitter det en bild på Storebror på socket M2.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Undrar när sempron blir dual-core. M2 är inget som får mig att hurra, kommer behålla mitt 939 system ett bra tag.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Byter dom socket ofta eller? Har inte haft koll före tiden med 939/754

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Avstängd

Typiskt att man ska köpa dator i februari då. Äh, åt helvete med DDR2 ändå.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
Byter dom socket ofta eller? Har inte haft koll före tiden med 939/754

Fanns Socket A innan, den sträckte sig mellan 600 och 2250MHz.
Inte särskillt ofta dom byter egentligen.