Permalänk
Medlem

Säkerhet i router?

Hur ställer jag in så att bara dom jag vill ska få surfa får surfa? Vill köra fasta IPs i nätverket, annars kanske man hade kunnat spärra DHCP att bara dela ut 3 IP-adresser.

Jag har en Netgear MR814v2.

Äre nån som har nån aning hur jag gör?

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

logga in på 192.168.0.1, gå in på Wireless Settings och aktivera WEP...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Finns inte så många varianter att göra säkerhet i en sådan här burk.
Om jag förstår dig rätt så vill du kunna styra så att vissa datorer kan surfa och andra inte.

Om man då förutsätter att de personer personer som använder datorerna inte är allt för avancerade användare så kan man ju av-aktivera DHCPservern i Netgear-burken. I datorerna ger man sedan varje burk en unik IP-adress, och rätt nätmask. (Adresser typ 192.168.0.xxx med nätmask 255.255.255.0)

För att kunna surfa måste man ange "default gateway", som i ditt fall blir 192.168.0.1, dvs routerns adress. DNS-server behövs också för surfningen, så det hoppar du också över om det INTE ska gå och surfa, eller ange 127.0.0.1, som då kommer att hänvisa till det egna nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Sen kan du ge enbart dom 3 datorerna tillgång till routern genom att sätta ett MAC-filter

Permalänk
Medlem

jag kör med en WPA.. sedan låser jag fast 5 IP till de MAC adresser som mina burkar har.. låst routern så att den bara delar ut 5 IP.. sedan har jag även ställt in att routern enbart kan loggas in med MAC adresser från två av mina datorer..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

okej, perfekt. Löser det nog genom WEP då, låter säkrast.

Visa signatur

Mattias