En liten Samsung 970P recension

Permalänk

En liten Samsung 970P recension

Har sedan 3-4 veckor tillbaka har jag letat efter en skärm som som ska kunna allt, och då menar jag ge ifrån sig mycket bra färger, ha lättläst text och klara snabba spel galant.

Hade innan en CRT 19" av märket Eclipse (!?) som ja visserligen var nöjd med, men jag fick väldigt ont i huvet och fick kisa för att se texter.
Först tänkte ja köpa ny CRT skärm, för ja visste inte mycket om TFT.

Sen blev ja medlem på Sweclockers och min tanke ändrades...
Har varit medlem här på Sweclockers i cirka 2 veckor nu och kikat runt en hel del.

Fick först upp ögonen för Viewsonic VX924, som visserligen hade 4ms, men också endel negativa saker som färgen, kostrast, och att man inte kunde höja och sänka den.
Har även kikat mycket på Samsung 193P+ och Hyundai Q90U, men efter flera trådar, recensioner och snack med personer så blev det:
Samsung SyncMaster 970P

Features:
# Viewable Image Size: 19”
# Brightness (Typical): 250 cd/m2
# Contrast Ratio (Typical): 1000:1
# Viewing Angle (H/V, Typical): 178° / 178°
# Interface: Analog / Digital
# Max/Native Resolution: 1280 x 1024
# Emissions Standard: TCO ’ 03
# Available Color(s): White
# Special Features: MagicTune™ w/ Asset Management, MagicBrightII™, MagicRotation™, MagicStand™, MagicColor™ w/ MagicZone™

Första intrycket:

Så fort jag såg kartongen till monitorn blev ja glad.
Jäklar vad liten i jämförelse med CRT, men efter att ha plockat upp den och kopplat in den så var bildstorleken mycket större än min CRT 19".
Höll på o bli arg i början för ja fick inte igång monitorn, efter några minuter såg ja att en sladd inte satt i ordentligt

Färg/Kontrast:

Detta är som sagt min första TFT och ja har egentligen inget och jämföra med förutom skärmar man sett på onoff, siba osv.
Men min första reaktion när skärmen slogs på var: WOW!
Färger, text, ja allting var helt underbart vackert, och min gamla CRT har inget o säga till om längre.

Ska påpekas att när datorn sattes på va den i 1024x768 vilket inte är skärmens "riktiga" upplösning.
Efter jag ändrat till 1280x1024 fick ja samma reaktion IGEN!
Nu blev de ännu finare, och ja som tyckte de va underbart i 1024

Jag använder mig av digital bild (DVI)

Spel/Film:

Har inte hunnit med att spela mycket alls hittills, men ja började iaf med att kika på lite musikvideos och konserter, allt var precis som de ska (och ännu bättre).
Har spelat COD2 i 15 minuter för att testa "ghosting", och ja blev extremt glad när spelet drog igång.
Är de så här spelet ser ut? var faktiskt min första tanke.
Så otroligt vacker bild och absolut ingen "ghosting" alls!!

Uppdaterar denna recension efter jag spelat BF2, Q4 och liknande.

Allt som allt en underbar skärm hittills, som även kan böjas nästan hur man vill vilket är stort plus.

Vill tacka Wolf_Return som fick mig att köpa skärmen
Även tack till Nordic IT som skickade den på 24 timmar

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Hehe, ja fan ta Wolf_Return

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk

Re: En liten Samsung 970P recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Fick först upp ögonen för Viewsonic VX924, som visserligen hade 4ms, men också endel negativa saker som färgen, kostrast

Hmmm, den äger ju i färgåtergivning ju! Och kontrasten är det inga problem med.

Permalänk
Medlem

Bloodfeast>
Jadu, hur blev det med den där uppdateringen av denna skärm?

Skulle väldigt gärna vilja veta hur väl den funkar till film och spel nu när du haft den ett bra tag.
(eller om någon annan kan ge deras tycke på skärmen om inte bloodfeast ser detta)

Permalänk
Medlem

Finns 970P i svart?

Såg i en annan tråd att det va vissa problem med armen när den ska hållas uppe i högt läge. Märkt av detta?