Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Biltema ljuddämpningsmattor

Jag vet att det finns ett antal trådar redan, men faktum är att länkarna till Biltemas hemsida inte fungerar. Så jag undrar kan någon länka den bästa dämpningmattan på Biltema till en Antec Sonata.

Permalänk

jag tog vanlig högtalar dämpling o la i 2 lager .. funkar fint.. dock så hörs en av mina 3 hdds fortfarande .. gammal 5400 varvare på 4 gb annars så funkar de rätt fint för ett bra pris.. men de finns nog bättre med högre pris

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
jag tog vanlig högtalar dämpling o la i 2 lager .. funkar fint.. dock så hörs en av mina 3 hdds fortfarande .. gammal 5400 varvare på 4 gb annars så funkar de rätt fint för ett bra pris.. men de finns nog bättre med högre pris

Om vi säger så här jag skall dämpa min Sonata så mycket som det går och lägger max 150 på Biltema:)

Permalänk

de kostar 80-90 kr tror ja de va.. finns under ljud eller något i katalogen finns även en som kan vara lite bättre jag tog svart iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
de kostar 80-90 kr tror ja de va.. finns under ljud eller något i katalogen finns även en som kan vara lite bättre jag tog svart iaf

Vilken av dessa mattor är bäst

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5...
Dämpmaterial till högtalare
Dämpmaterial "wave" för dämpning av högtalarlådor. Mått 40 x 60 x 2 cm. Levereras i förpackning om 5 st.

Eller

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5...
Ljuddämpningsplattor
Effektiva och beprövade mattor som minskar ljudvolymen med cirka 40 dB. Tillverkade av skumplast. Kan limmas fast. Mycket användbara för att t.ex. sänka motorljud. Produkterna uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. Testade och godkända enligt ISO 3795.

Permalänk

jag har den du länkade först till... men den andra är nog bättre.. men den jag har är mer vänlig mot luften.. stoppar det inte helt dock inte ljudet häller?.. men varför inte byta ut fläktar o skaffa gummiupphägning till diskarna så blir du av med det värsta ljudet?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Vilken av dessa mattor är bäst

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5...
Dämpmaterial till högtalare
Dämpmaterial "wave" för dämpning av högtalarlådor. Mått 40 x 60 x 2 cm. Levereras i förpackning om 5 st.

Eller

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5...
Ljuddämpningsplattor
Effektiva och beprövade mattor som minskar ljudvolymen med cirka 40 dB. Tillverkade av skumplast. Kan limmas fast. Mycket användbara för att t.ex. sänka motorljud. Produkterna uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. Testade och godkända enligt ISO 3795.

Jag blev också väldig nyfiken, jag har sett att dom använder en med folie på sidorna i någon tråd...

EDIT: Modell, denna -> http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-9214...

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag har en från Mekonomen, den är typ likadan som den från biltema (men kanske lite dyrare...) och den funkar fint... dock köpte jag 3cm'ers varianten

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

jag skulle nog köpt

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
jag skulle nog köpt

http://www.biltema.se/Archive%5CPro...5C36-9220_l.jpg

ett rött kryss? vad gör den för nytta?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

#1 - Nej! Absolut sämst av de tre.

#3 - Verkar vara den bästa.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Kan säga att 2:an är den som stoppar/minskar ljud bäst, MEN den är skit tung pga att ett lager är av asfalt (tunt på baksidan). 1:an skulle jag inte satsa på....

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

varför länkar ni bara till bilderna på mattorna och inte till sidan med produkten?

Permalänk
Medlem

Asfaltsmatta är kanonbra! Liten (tunn) och hyggligt smidig.

Visa signatur

//John

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
Jag blev också väldig nyfiken, jag har sett att dom använder en med folie på sidorna i någon tråd...

EDIT: Modell, denna -> http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-9214...

tja! har den med folie i min låda valde den som va 10mm kanske to för lite! du kommer ha folien inåt dvs att limmet är på andra sidan!

blev väl lite tystare bättre än förut! svårt o mäta utan decibel mätare!

men jag sänkte ljud nivån på dom fläktar som var invändigt i lådan men chassi fläktarna har samma ljud nivå!

bra matrial och arbeta med dvs att klippa osv.

kolla bild länken så ser nu hur det ser ut med biltemas grejor! klaga inte på kabel ordningen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
varför länkar ni bara till bilderna på mattorna och inte till sidan med produkten?

Eftersom det vill inte funka att länka hela sidan, vet inte varför:rolleyes:

Sedan varför säger alla att tvåan är asfalt så här står dte på biltemas egna hemsida om bild nr 2

Ljuddämpningsplattor
Effektiva och beprövade mattor som minskar ljudvolymen med cirka 40 dB. Tillverkade av skumplast. Kan limmas fast. Mycket användbara för att t.ex. sänka motorljud. Produkterna uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. Testade och godkända enligt ISO 3795

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1955&session=34572ad70d959dc376a50b0295795eb7

Någon som vet om denna är vär pengarna eller ska man sattsa på att isolera hal lådan? Det är ju hårriskarna som låter mäst så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En bra dämpmatta är inte bara skum utan innehåller bitumen eller asfalt så att du får lite tyngd på sidorna. Det är den ökade tyngden som står för det mesta av ljudminskningen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag kör på tvåan tror. jag men vilken storlek skall jag köpa till mina Sonata och hur mkt behövs?

Permalänk
Medlem

funderar på pröva 2:an.... ser rätt seriös ut... fast frågan
är om man ska ta den eller leta upp nån dyrare som är avsedd för
elektronikväsen... å inte bil....

-behöver iofs inte bli dyrare för de, gäller bara att man luskar ut nån affär för företag som säljer massa material till elektriker eller nåt, bord eju bli billigare än när man går till en datorbutik och kikar på "styla din låda med fräcka dyra dåliga saker"-hyllan...

hehe

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

2 an är skummgummi med ett mellanlager av någonting som verkar som syntetgummi. Tystade en dörr med sånna plattor och det dämpade rejält.

3 ans plattor är bra men inte lika bra som 2:an. Fördelen med 3:an är att den är självhäftande så den går att montera smidigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

1. wawe är den klart prisvärdaste/bästa, problemet i dagens datorer är ju att det är massor av ljud i chassit, dessa ljud kommer främst ut genom fläkthålen, vågformen släcker ut stora delar av ljudet i datorn och sänker därmed nivån i datorn.
Det hjälper inte mycket om dämpmattorna dämpar bra utåt då nästan allt ljud kommer genom fläkthålen så det är därför viktigast att släcka ut ljuden i lådan...vill man helt enkelt ha det bästa så är dock 3 att föredra då den både dämpar och släcker ut bra...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
1. wawe är den klart prisvärdaste/bästa, problemet i dagens datorer är ju att det är massor av ljud i chassit, dessa ljud kommer främst ut genom fläkthålen, vågformen släcker ut stora delar av ljudet i datorn och sänker därmed nivån i datorn.
Det hjälper inte mycket om dämpmattorna dämpar bra utåt då nästan allt ljud kommer genom fläkthålen så det är därför viktigast att släcka ut ljuden i lådan...vill man helt enkelt ha det bästa så är dock 3 att föredra då den både dämpar och släcker ut bra...

Men hur mkt måste jag köpa, orkar inte öppa och mäta nu. Någon som vet ungefärliga mått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0

jag har denna modell i min burk. Jag tog den tunnaste (finns 3 tjocklekar tror jag) Dessa var bra och billiga! typ 30 spänn har jag för mej

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

åh typiskt, så var dom inte självhäftande...
Undra om de blir seriöst ifall man tar dubbelhäftande tejp, man
borde väl inte förlora effekt för det... Känns så klumpigt att limma...

3cm hög är väl kanske lite väl att ta i.. hehe... undra om det är enkelt
att sära på skum och gummit, för att korta höjden något, sen sammanföra delarna igen med nåt kontaktlim eller så... eller om 3cm kanske blir bra...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

åh typiskt, så var dom inte självhäftande...
Undra om de blir seriöst ifall man tar dubbelhäftande tejp, man
borde väl inte förlora effekt för det... Känns så klumpigt att limma...

3cm hög är väl kanske lite väl att ta i.. hehe... undra om det är enkelt
att sära på skum och gummit, för att korta höjden något, sen sammanföra delarna igen med nåt kontaktlim eller så... eller om 3cm kanske blir bra...

Jag kommer nog köra på dubbelhäftande tejp. Verkar logiskt.

Permalänk
Medlem

Ja skynda dig och gör detta nudå... *hehe*
Du som bor så nära å allt, jag har en timme(7mil) till biltema härifrån å saknar bil...
-Sen får du rapportera hur "bra" det funkade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Ja skynda dig och gör detta nudå... *hehe*
Du som bor så nära å allt, jag har en timme(7mil) till biltema härifrån å saknar bil...
-Sen får du rapportera hur "bra" det funkade...

Ja, jag skall försöka få in bilder och text tills imorgon kväll. Håll till godo.

Permalänk
Avstängd

http://www.webhallen.com/prod.php?id=22879

har dessa både i min HTPC och vanliga chassi, de är riktigt tunga så de stoppar de flesta vibrationer, desutom är de välldigt tunna så det är inga problem att få in dem i trånga chassin

Visa signatur