Uppdaterade prestandatester av Yonah

Permalänk
Melding Plague

Uppdaterade prestandatester av Yonah

<font style="font-size: 10pt"><b>Uppdaterade prestandatester av Yonah</b></font> <small class="small">tisdag 20 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har gjort en uppföljning av deras <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627" target="_blank">tidigare test</a> av Yonah, eller Core Duo som dual-core versionen kommer att marknadsföras som. De har nu jämfört den med en AMD Athlon X2 med 1MB cache på vardera kärna i samma klockfrekvens som Yonah för att göra jämförelsen mer rättvis. Dessutom har modernare testapplikationer och spel valts ut.
<br />
<br /><i>”With updated benchmarks and a more level playing field comparison to the Pentium M and Athlon 64 X2, we’re truly able to see the potential of Intel’s Core Duo processor. Our initial analysis still holds true, that for a notebook processor, the Core Duo will be nothing short of amazing for professionals. ”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2648" target="_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Denna gång var inte resultaten direkt lika imponernade. Dock ska det beaktas att det är en mobile CPU och inte en desktop CPU.

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Avstängd

tycker intel gjort en fin cpu...

Men amd 4 life

Permalänk
Medlem

Suget efter en ny laptop ökar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Fina resultat, men den knäcker inte en amd x2... kostnaden borde också räknas in här.. med tanke på vad en P-M kostar idag så vågar man knappt tänka på vad denna kommer kosta....

Vill man dessutom ha något mer prisvärt så fixar man en Opteron 165 Dual Core som du utan problem får upp till 2,4-2,6Ghz med redig kylning. Sen kan intel hälsa hem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Fina resultat, men den knäcker inte en amd x2... kostnaden borde också räknas in här.. med tanke på vad en P-M kostar idag så vågar man knappt tänka på vad denna kommer kosta....

Vill man dessutom ha något mer prisvärt så fixar man en Opteron 165 Dual Core som du utan problem får upp till 2,4-2,6Ghz med redig kylning. Sen kan intel hälsa hem

mjo fanboys har tydligen inte mycket till skam i kroppen när de snackar om att krossa en laptop prolle med en överklockad serverprolle..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

nidas, nu tror ja du är ute å cyklar lite, det är inte nå fanboyism, han skrev "Vill man dessutom ha något mer prisvärt så fixar man en Opteron 165 Dual Core som du utan problem får upp till 2,4-2,6Ghz med redig kylning." beakta ordet prisvärt.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
mjo fanboys har tydligen inte mycket till skam i kroppen när de snackar om att krossa en laptop prolle med en överklockad serverprolle..

Hade du dessutom hängt på mer än lunarstorm så hade du vetat att Opteron finns för s939 också sedan en tid tillbacka....

Permalänk
Medlem

Men Opteron är väl fortfarande inte en mobile processor?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Nope, men jag ser inget problem med att jämföra dem. Intel fanboys här på forumet har ju genom alla tider tyckt att de var kul att jämföra P-M med stationär cpuer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nope, men jag ser inget problem med att jämföra dem. Intel fanboys här på forumet har ju genom alla tider tyckt att de var kul att jämföra P-M med stationär cpuer

Fast eftersom vi inte vet hur Core dual klockar så kan man ju inte jämföra med en klockad opteron eller hur

Tycker personligen inte att strömförbrukningen på denna är såpass låg att den skulle passa i små bärbara så jag förstår inte riktigt conclution i artikeln.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nope, men jag ser inget problem med att jämföra dem. Intel fanboys här på forumet har ju genom alla tider tyckt att de var kul att jämföra P-M med stationär cpuer

Jag hejar på amd(brukar heja på de svaga ) Men att säga man istället skall ta en opteron och klocka den är ju bara pinsamt. Var kan jag köpa en laptop med bra batteritid som har en opteron som du hänvisar till i sig?

Självklart tar jag en amd om det skall sitta i en desktop men nu skall jag snart köpa en ny laptop och då blir man ju bara trött när man läser sådana här kommentarer om en processor anpassad för laptops. Precis alla förutsättningar för att göra en processor snabb är ju sämre i en laptop än en desktop. Och om de nu medvetet dragit ner på hastigheten tillförmån för att kunna göra en tunn laptop och bra batteritid så är det helt rätt gjort.

Jag är mycket imponerad av prestandan i denna processor avsedd för laptops.

Om man däremot vill jämföra mobil processor med dekstop processorer så tycker jag det är helt ok så länge man kan köra dem på desktops då de förutsättningsmässigt slår från underläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jag hejar på amd(brukar heja på de svaga ) Men att säga man istället skall ta en opteron och klocka den är ju bara pinsamt. Var kan jag köpa en laptop med bra batteritid som har en opteron som du hänvisar till i sig?

Självklart tar jag en amd om det skall sitta i en desktop men nu skall jag snart köpa en ny laptop och då blir man ju bara trött när man läser sådana här kommentarer om en processor anpassad för laptops. Precis alla förutsättningar för att göra en processor snabb är ju sämre i en laptop än en desktop. Och om de nu medvetet dragit ner på hastigheten tillförmån för att kunna göra en tunn laptop och bra batteritid så är det helt rätt gjort.

Jag är mycket imponerad av prestandan i denna processor avsedd för laptops.

Om man däremot vill jämföra mobil processor med dekstop processorer så tycker jag det är helt ok så länge man kan köra dem på desktops då de förutsättningsmässigt slår från underläge.

Och varför inte? Hur många jävlar miljoner diagram har tex inte Skruvis genom en jävla miljon trådar publicerat här på swec med överklockade P-M, där dom har gjort jämförelser med stationära datorer. Dessutom ska vi ha i åtanke att att en del entusiaster brukar anväda mobila cpu:er i sina stationär datorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hade du dessutom hängt på mer än lunarstorm så hade du vetat att Opteron finns för s939 också sedan en tid tillbacka....

Nja, att anklaga en av swecs gamla frontfigurer för lunarstormfjant är väl att ta i.
Han har en poäng. En mobileprocessor är inte alltid rättvisa att jämföra med. Och det med överklockning har han helt rätt med.
Nidas har hängt här ett jäkla tag och vet vad han snackar om skulle jag tro.

Permalänk
Hedersmedlem

Oh det står i testet, kanske värt att nämna. Anledningen till att de testar mot AMD's stationära processorer (ni fattar) och inte Turion är att Intels kommande desktop processorer kommer vara byggda kring denna arkitektur. Därför är Yonah särskilt intressant, imo.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Och därför är inte min jämförelse helt fyskam iheller, Boris o Sin0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, att anklaga en av swecs gamla frontfigurer för lunarstormfjant är väl att ta i.
Han har en poäng. En mobileprocessor är inte alltid rättvisa att jämföra med. Och det med överklockning har han helt rätt med.

Man kan dock fråga sig hur mycket prestanda Intel offrat för att få ner effektförbrukningen. Det finns gott om effektbesparingsknep som inte innebär prestandaförluster. Nu kan det ju naturligtvis vara så att Intel gjorde stora kompromisser med prestanda för att få ner effektförbrukningen, men personligen tvivlar jag på det.

Däremot kan det ju mycket väl vara så att frekvenstaket ligger lägre på grund av designmässiga beslut rörande effektförbrukningen. Vad jag talar om är dock prestanda i förhållande till frekvens. Blir lite tröttsamt när folk hela tiden tar det för en självklarhet att prestanda hade varit mycket bättre om det varit en desktop-processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Oh det står i testet, kanske värt att nämna. Anledningen till att de testar mot AMD's stationära processorer (ni fattar) och inte Turion är att Intels kommande desktop processorer kommer vara byggda kring denna arkitektur. Därför är Yonah särskilt intressant, imo.

En annan anledning att X2:an bör finnas med är att den kommande dualcore Turion lär prestera väldigt likt nuvarande X2.

Permalänk
Medlem

BESVIKEN VAR ORDET

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och varför inte? Hur många jävlar miljoner diagram har tex inte Skruvis genom en jävla miljon trådar publicerat här på swec med överklockade P-M, där dom har gjort jämförelser med stationära datorer. Dessutom ska vi ha i åtanke att att en del entusiaster brukar anväda mobila cpu:er i sina stationär datorer.

Jag kan inte tala för skruvis men om pentium M kan/används som en dektop processor så är det väl inte fel att jämföra med andra dektop processorer. Men om man inte kan använda en överklockad opteron i en laptop så tycker inte jag det är rätt.

Att anandtech tar med dektopprocessorer i sin jämförelse ser jag som en fingervisning kring hur effektiv arkitekturen är och prestandan i allmänhet då det inte finns andra konkurrenter till yonah på laptop än, amd är väl på gång och jag hoppas verkligen att dessa turion 64 med dualcore anammas av laptoptillverkare som tex DELL.

Är det någon som vet när den ny turion historian skall lanseras?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jag kan inte tala för skruvis men om pentium M kan/används som en dektop processor så är det väl inte fel att jämföra med andra dektop processorer. Men om man inte kan använda en överklockad opteron i en laptop så tycker inte jag det är rätt.

Att anandtech tar med dektopprocessorer i sin jämförelse ser jag som en fingervisning kring hur effektiv arkitekturen är och prestandan i allmänhet då det inte finns andra konkurrenter till yonah på laptop än, amd är väl på gång och jag hoppas verkligen att dessa turion 64 med dualcore anammas av laptoptillverkare som tex DELL.

Är det någon som vet när den ny turion historian skall lanseras?

Ska vi vara så gnällig så kan man ju påpeka att både Eurocom och Alienware har X2 cpu:er i sina laptopar.. inte för att batteritiden är den bästa.. men visst fan finns det...

Turion ska komma i januari/februari av vad jag har sett/läst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazat
nidas, nu tror ja du är ute å cyklar lite, det är inte nå fanboyism, han skrev "Vill man dessutom ha något mer prisvärt så fixar man en Opteron 165 Dual Core som du utan problem får upp till 2,4-2,6Ghz med redig kylning." beakta ordet prisvärt.

Prisvärt på vilket sätt? är ju två cpus designade för två helt olika marknader. opeteronen är säkert ett prisvärt alternativ för arbetsstationer och entusiaster nu för tiden men det är inte ens i närheten av mobilemarknaden och därav helt ovidkommande som ett "prisvärt" alternativ för denna marknad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Hade du dessutom hängt på mer än lunarstorm så hade du vetat att Opteron finns för s939 också sedan en tid tillbacka....

mjo det vet vi väl alla att den gör. Men det gör inte ditt uttalande mindre klumpigt för det. Yonah är en mobileprolle, opteron är det inte. Yonah är intressant att se nya färska siffror från vad den presterar för framtidens laptops. opteron vet vi alla vad den går för. Och jämföra prestanda rakt av mot en överklockad opteron är idiotiskt, speciellt med uttalandet att det är mer prisvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Nja, att anklaga en av swecs gamla frontfigurer för lunarstormfjant är väl att ta i.
Han har en poäng. En mobileprocessor är inte alltid rättvisa att jämföra med. Och det med överklockning har han helt rätt med.
Nidas har hängt här ett jäkla tag och vet vad han snackar om skulle jag tro.

se på fan någon försvarar mig med det var det jävligaste

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jo tjo hopp vad fantasktiskt det är med en bärbar som väger 5kg och har batteri tid på 5minuter

Seriöst man kan inte ha en X2 i en bärbar för den drar alldeles för mycket ström.

Är det någon som igenligen sett ett prestanda test med någon turion cpu överhuvudtaget när den inte sitter i en färdig bärbar dator?
Skulle vara intressant att jämföra turion med amd64 rent prestanda mässigt.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Najs, jag skulle gärna ha en laptop med Yonah och 7800GTX
Har AMD något liknande på gång?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut! Tråkigt dock att inget verkar hända på SMP-fronten när det gäller mjukvara. Tycker man borde tänkt på det för länge sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Är det någon som igenligen sett ett prestanda test med någon turion cpu överhuvudtaget när den inte sitter i en färdig bärbar dator?
Skulle vara intressant att jämföra turion med amd64 rent prestanda mässigt.

Turion presterar näst intill identiskt med de gamla Athlon64 för Socket754. Varför? Eftersom det är samma processor, men med ett annat namn. I och för sig används en nyare revision för Turion (samma revision som nuvarande Athlon64-processorer), så prestanda är några procent bättre än de gamla Athlon64orna.

Vad jag vill säga är att det alltså är lätt att få tag på prestandatester på sagda processor!

Permalänk
Medlem
Citat:

]Prisvärt på vilket sätt? är ju två cpus designade för två helt olika marknader. opeteronen är säkert ett prisvärt alternativ för arbetsstationer och entusiaster nu för tiden men det är inte ens i närheten av mobilemarknaden och därav helt ovidkommande som ett "prisvärt" alternativ för denna marknad

Eftersom du inte bryt dig om att varken läsa testet eller vad jag skrev så ska du få ett trevligt inlägg här... Vi börjar med att haxxa från testet..

"While we can’t tell you who makes the motherboard we’re testing with, the important thing to note is that it is a DESKTOP motherboard made specifically for Yonah. It’s got a single PCIe x16 slot, meaning you don’t have to rely on integrated graphics, and all of the bells and whistles you’d expect from a DESKTOP motherboard; this could very well be the heart of your next system."

Amen vad kul... Det betyder att en tillverkare åtminstonde verkar tro att det är en mycket stabil cpu för desktop marknaden. Vilket många entusiaster redan tycker med nuvarande P-M cpu:n. Enda skillnaden med mobile varianten och desktop kommer vara så vit jag vet följande:

- Mer strömsnål
- Lägre frekvenser
- Lägre FBS

Vilket man mer eller mindre förväntar sig av en mobil cpu, eller hur? Sen kommer de ha samma intruktionsuppsättningar i övrigt.

Nu angående mitt inlägg om Opteron cpu:erna. Visst fan är opteron ett mycket prisvärt alternativ. Med tanke på att nuvarande P-M + desktop moderkort kostar en mindre förmögenhet, så betvivlar jag att Yonah och nya moderkort kommer vara billigare.

Citat:

mjo det vet vi väl alla att den gör. Men det gör inte ditt uttalande mindre klumpigt för det. Yonah är en mobileprolle, opteron är det inte. Yonah är intressant att se nya färska siffror från vad den presterar för framtidens laptops. opteron vet vi alla vad den går för. Och jämföra prestanda rakt av mot en överklockad opteron är idiotiskt, speciellt med uttalandet att det är mer prisvärt.

Jo, alla i hela världen vet att Yonah är en mobile cpu vid detta laget
Vad vi däremot också vet (vilket jonasy också nämner) är desktop varianten kommer likna denna
och därför kan man på ett ungefär uppskatta vad prestandan blir. Därför är inte "idiotiskt" att jämföra mot en opteron.

Permalänk
Medlem

Nu får alla AMD-fans ta och ge sig och bittert erkänna att detta kommer bli en bra processor...!

Permalänk

Vad har ATI-fans med det här att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trädgårdssmurfen
Vad har ATI-fans med det här att göra?

Ops, skrev fel. Ändrat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och varför inte? Hur många jävlar miljoner diagram har tex inte Skruvis genom en jävla miljon trådar publicerat här på swec med överklockade P-M, där dom har gjort jämförelser med stationära datorer. Dessutom ska vi ha i åtanke att att en del entusiaster brukar anväda mobila cpu:er i sina stationär datorer.

nu råkar det ju finnas moderkort för stationära datorer som tar pentium M, men hur vanligt är det med bärbara som har opteron?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive