Nvidia och Dell med Quad SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicknet
Prisskilllnad?

dellen kommer säkerligen kosta runt 50 papp. dessutom lär det ju inte finnas något spel som kan utnyttja kraften.

Å andra sidan lär du ju ha en dator som håller i 10 år (y). Känns nog som en bra affär för han som köper dator varje år för 20 k kr

Permalänk

mmmmmmm Quad SLI Fyfasen det börjar nästan spåra ut:D

Verkar som det blir allt vanligare som folk hamnar ovanpå nyheten:p

Fredag då kanske krävs det nyare datorer och det;)

Dyr blir den nog...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag sitter fortfarande och funtar över varför jag har en cpu på X antal Ghz och en Gpu som snart är där med... men systembussen och minnena går inte ens i hälften av det än? Hur fett skulle det inte vara om de fick ut ett system med samma hastighet i cpu, fsb och ram... Att ha ett system som kan skyffla information lika snabbt som komponenterna kan bearbeta den skulle nog ge en betydligt bättre boost än vad dubbla (quad?) graffekort gör...

Det är sånt jag menar, det finns andra saker som skulle ge mer än multipla graffar... utveckla singlekort med mulicore, ordentligt med pipes och stöd för att utnytja kraftpotensialen de har, men att sitta och klippa och klista ihop flera av samma är ungefär som att säga att man kan cyckla snabbare om man trampar på två cycklar samtidigt istället för att se till att en enda cyckel kan färdas snabbare...

Man kan int öka bussarna så mycket då det är jävligt svårt att få upp frekvenser i vanliga ledningar mellan chippen. Dessutom så är det olika svårt att få upp frekvenser på olika sorters chip. Skulle du göra en nordbrygga kapabel till 3GHz skulle det ge obefintlig prestandaökning och kosta några tusen bara för nordbryggan. Och Ram är samma sak, man försöker få upp bandbredden men det går inte så bra. För man kan inte göra chippen i sig snabbare. Då får man använda olika tekniker som DDR, Dualchannel och DDR2.
Man utvecklar helt enkelt allt så snabbt man kan. Och att bussarna inte kan utvecklas lika lätt som processorerna betyder inte att processorena måste bromsas för det, Låt processorerna utvecklas i sin takt och så ökar man bussarna så gott man kan.

Förövrigt så har AMD effektivt 2GHz bussar. Vilket är mycket mer än vad som behövs. Kör du på halva bussen så påverkar inte det prestandan nämnvärt.

Och det där med multicore GPUer. Det är ju fullkomligt idiotiskt. Bara ett omständigare sätt att göra sånt man redan gör. Du vet att varje pipe i princip är en core va? Och att en 24 pipes GPU i princip är 24 cores.
Och anledningen till att man inte proppar i 96 pipes i ett och samma chip är att det inte finns marknad för så stora och dyra chip att det berättigar utvecklingskostnaden. Då är det billigare att sätta ihop 4 kort till det lilla marknadssegmentet.
Ju större chip desto större risk att dom krånglar också. Det kanske är extremt få chip som klarar av att tillverkas med 96 pipes utan någon defekt. Eftersom defekter kommer lika tätt så är det mycket mindre risk om man gör 4 24-pipes chip istället. För finns det en defekt slänger man bort chippet och stoppar i ett nytt istället.
Det är ju mer än 4 gånger så stor chans att ett chip är defekt med 96 pipes än 24. Och då måste man slänga 4 gånger så mycket per gång. Det ger bara en 16-del av effektiviteten där. Sen så kan man utnyttja mindre del av waffern procentuellt sett ju större chip man gör. Så då sjunker effektiviten ytterligare.
Så om det kostar 1000:- att tillverka ett 24pipes chip så kostar det kanske 20000:- att tillverka ett 96pipes chip. Och då har du massa extra onödiga utvecklingskostnader. Så om det kostar 10 miljarder att utveckla ett chip. Så blir det kanske bara 1000:- per GTX chip, Eftersom dom säljer så många. Medans det kanske bara säljs en tusendel så många 96pipes chip på grund av den höga tillverkningskostnaden. Då kostar det plötsligt 1000000:- per chip i utvecklingskostnader. Och då köper ingen. Så då är chippet onödigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Frågan är om RAM-minnet och systembussen som är flaskhalsen. Om inte CPUn kan skyffla data snabbare så är det ingen idé att öka systembussen eller RAM-minnets hastighet. Det finns ju snabbare minnen, Rambus tex.
Sen kan det vara så att arkitekturen i dagens datorer inte kan få ett sånt flöde med data.
Troligen måste man bygga datorn som en enda stor pipeline, fan vet.

Hur som helst så kommer man inte ifrån att två är bättre än en. För att en komponent ska vara lika snabb som två så måste den vara dubbelt så snabbt, därmed kommer den gå in i väggen dubbelt så snabbt. Troligen kommer den också kosta mångfalden mer att utveckla. Om du tänker efter så är det egentligen bara parallellt man jobbar med. CPUer får bara fler och fler transistorer och nu har de nått sin fysiska gräns. Nu fortsätter man med att öka transistorerna, men det går inte att göra dem mindre. Tillverkarna har då två val, göra större CPUer så att man måste skaffa nya maskiner eller helt enkelt koppla ihop två befintliga.

Men det finns alternativ, dem är bara för dyra och på experiment stadiet än så länge för att vara aktuella.

Ram-minnet är alltid en flaskhals. Men man utvecklar det så fort man kan. Och det finns en anledning till att man gick ifrån Rambus, den dåliga prestandan.
Bussar är bara ett problem för Intel där ramkommunikationen går över bussen. AMD har direktlänk så där har dom snabbare bussar än vad som behövs för närvarande.

Och processorerna har inte alls nått sin fysiska gräns, vi har 0.065µ kvar. Och 0.045µ kvar. Och efter det kommer 0.035µ tror jag det var. Och då får du plats med 5-6 gånger mer grejer än idag på samma yta. Och efter det vet jag inte om man kan fortsätta, men det ligger så långt i framtiden så det kan man säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Å andra sidan lär du ju ha en dator som håller i 10 år (y). Känns nog som en bra affär för han som köper dator varje år för 20 k kr

om man skulle köpa den här dell datorn skulle den bara vara bra i max 2 år sen är den bara skit
för då finns det nya grafikkort som är dubbelt så bra (hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Å andra sidan lär du ju ha en dator som håller i 10 år (y). Känns nog som en bra affär för han som köper dator varje år för 20 k kr

Nästa år kommer spel som kräver DX11 och den här riggen stödjer inte det så det är bara i drömmarna som en maskin håller i 10år...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
5.2 TFLOPS?!
Sony var ju och skryta med att PS3 hade 218 GFLOPS..

Om inte jag minns fel, klarar PS3 218 GFLOPS med CPUn - inte GPUn.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Om inte jag minns fel, klarar PS3 218 GFLOPS med CPUn - inte GPUn.

nej det är hela ps3 systemen som ligger på 218GFLOPS.....Där ser man Pc är alltid bättre hur mycket konsollerna anstränger sig så kommer Pc alltid vara bättre:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
nej det är hela ps3 systemen som ligger på 218GFLOPS.....Där ser man Pc är alltid bättre hur mycket konsollerna anstränger sig så kommer Pc alltid vara bättre:P

Nej, Sony säger att hela systemet klarar 2Tflops. 218Gflops är Cell med alla 8 SPE.er, PS3 har bara 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nej, Sony säger att hela systemet klarar 2Tflops. 218Gflops är Cell med alla 8 SPE.er, PS3 har bara 7.

Men även om systemet klarar 2TFlops så klarar PCn 5.2.. ^^

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk

Det vore ju ganska kul om en färdigbyggd dell blev det bästa man kunda köpa som gamer

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nästa år kommer spel som kräver DX11 och den här riggen stödjer inte det så det är bara i drömmarna som en maskin håller i 10år...

Är det inte DX10 som kommer nästa år, eller har jag missat något?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd dell kommer aldrig vara det bästa man kan köpa som gamer, kanske som korkad gamer som inte kan bygga egen dator isåfall.
En ultimat gamingdator har ju iaf Vapochill (eller dylikt), sånna där grafikkort, och sen ett par ramdisks (sånna där som sitter i pci-porten och kopplas till sata), sen ett par riktigt smaskiga minnen och voila, mer behöver man i princip inte, men det kostar ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Är det inte DX10 som kommer nästa år, eller har jag missat något?

Alltså... DX whatever... spelar ingen roll vilket nr det är... det kommer ju nya rätt ofta så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
Men även om systemet klarar 2TFlops så klarar PCn 5.2.. ^^

Mne så kostar ju den här datorn över 50k, en PS3 kostar mindre än 1/10 av det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
Det där är för grovt. Som morkiz sa, Penisförlängare endast.

Om man har ekonomin så ser jag inget hinder alls i att köpa en. Du får ju prestanda därefter.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainlessbob
Detta är bra men eftersom man säkert måste köpa dell dator samt den kommer kosta skjortan så är det säkert inget man vill spendera pengarna på.
Men quad sli är inget nytt då det redan finns ett quad sli moderkort på markaden.
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Products/Products_GA-8N-...

Vilket inte är ett quad SLI då du inte kan köra mer än 2 kort i SLI. Kortet ger bara möjlighet att stoppa i många PCI Express grafikkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

angående quad-grafik... http://www.tomshardware.se/grafikkort/20051215/forhandstitt_n...
Kanske redan har blivit postat.

Permalänk

Quantum3Ds Voodoo-kort, någon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Penisförlängare är inte till för att ragga på tjejer.
Utan för att bättra på sin status bland killarna. Har man hög status bland killarna så är det lättare att få killar.

Huh...jag vet inte vad du är ute efter men...

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Shooter
Huh...jag vet inte vad du är ute efter men...

Haha, menade att har man hög status bland killar är det lättare att få TJEJER.
Jaja, funkar fortfarande inte med sånna här prylar.

Permalänk
Avstängd

Ja ska lätt spara ihop till dessa monster=D (kvittar priset)

Permalänk

Man blir ju riktigt road av att läsa i denna tråd =D Säg att du sitter inne på en massa massa pengar, väljer man en bra/dyr speldator eller köper man Dells Värsting? Är folk avundsjuka för de inte kommer ha råd me denna eller varför klankar man ner på den?

Jag skulle då köpa den om jag hade så mycket pengar att lägga på en dator..

Sen till kampen om Intel Vs AMD.. Kan man inte jämföra den med ATI Vs Nvidia. För några år sedan så var det väl ATI man skulle ha om man satt här det var 9800Pro som gällde, använde man ett Nvidiakort ja då var man "utanför" Likadant nu.. alla bara klankar ner på Intel, tycker dock inte att det verkar vara några större fel på den processorn, den kommer nog räcka till alldeles utmärkt. Den är ju knappast dålig.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Intel är bra men amd är bättre, så varför köpa intel ?

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Intel är bra men amd är bättre, så varför köpa intel ?

Enligt tester till spel, svar JA. Men alla kanske inte enbart tänker spel när det rör sig om datorer. Sen när det gäller färdigbyggda datorer från HP, Dell och alla andra stora företag så beror det ju helt och hållet på hur bra avtal de får från leverantörerna.

Jag vet inte mycket om hur länge en processor håller, men Mina Intelprossecorer lever än, medans mina 2 AMD är ja stendöda. Nu var det ju längesen, men Intel lär ju inte ha försämrat kvalitén på de.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Discokungen

Nu är det ju bara lite synd att Intel inte är bättre på något i en dator som kostar 60 papp dessutom trycker Dell in en massa program som sölar ner windows så jämför du en sämre processor i ett rent operativsystem och en dell så får dellen pisk. Ganska korkat att man inte får med drivrutiner

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Enligt tester till spel, svar JA. Men alla kanske inte enbart tänker spel när det rör sig om datorer. Sen när det gäller färdigbyggda datorer från HP, Dell och alla andra stora företag så beror det ju helt och hållet på hur bra avtal de får från leverantörerna.

Jag vet inte mycket om hur länge en processor håller, men Mina Intelprossecorer lever än, medans mina 2 AMD är ja stendöda. Nu var det ju längesen, men Intel lär ju inte ha försämrat kvalitén på de.

jag har intel p4 prescott 3,0 GHz och jag tycker den var skit inte ett dugg nöjd med den och eftersom jag köpte den för 2000kr fast det var ju ca ett halvår sen jag köpte cpun så hadde ju amd 3200+ varit mycket smartare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nu är det ju bara lite synd att Intel inte är bättre på något i en dator som kostar 60 papp dessutom trycker Dell in en massa program som sölar ner windows så jämför du en sämre processor i ett rent operativsystem och en dell så får dellen pisk. Ganska korkat att man inte får med drivrutiner

Vad har prislappen på datorn med att göra hur processorn presterar i t.ex windows m.m? :/ Sen kan man ju formatera om datorn, det är inte det svåraste här i världen.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Får säga att jag är MYCKET nöjd med min Opteron 144... lite fin klockning så är man uppe i 2,6GHz stabilt och mossar de flesta intel baserad system utan problem

Permalänk

Stort å Fint Som Vanligt I Framtiden!

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Avstängd

Quad SLI? är inte det bullshit?

Quad vet ju alla att det betyder 4 men SLI är dubbla grafikkort, så med lite grundskolematematik är det 8st grafikkort (4x2=8)

Dual SLI ska den väl heta, som att kalla sitt Fiero kitcar för Ferrari

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.