HDD program för lägrevarv?

Permalänk
Medlem

HDD program för lägrevarv?

I mitt, "tystprojekt" så har jag nu kommit så långt så jag insett att det är hårddiskarna som låter som faen...

tills jag nu har klätt lådan med isolering så funderade jag på detta
med att det kanske finns program som sänker ner varvtalen när de inte används helt eller tungt...

att stänga ner diskarna helt skapar ju en sekunds paus när de ska starta upp... pluss att den ena med windowset stängs ju inte ner nu när man små-surfar å så... vore om man kunde bara få den att gå på lågvarv istället....

-eller finns de andra knep? westerndigital sägs ju ska vara tysta... så vet inte om mina är påväg att rasa eller vad det är, men jobbigt klassiskt motorljud är det iaf.... ack ack

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Hedersmedlem

Det går i allmänhet inte att sänka varvtalet på hårddiskarna. Vissa Hitachi-diskar har en feature för detta, men det är ett specialfall.

WDs diskar är väl inte direkt kända för att vara tysta vad jag vet, även om deras nyare diskar med vätskelager säkert inte låter mer än andra diskar i allmänhet.

Samsung P120 är tyst iaf, Seagate har en enskivig 160GB-modell som kanske kan vara intressant. Annars är 2,5"-diskar populära då låg ljudnivå är viktigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Fick mina 2 Samsung Spinpoint 120 i tisdags och nu kör jag dom i en raid 0 Konfiguration och är mycket förvånad över hur tysta do är,Jag hör dom inte med lådan stängd!!!Högt över förväntan!!!

Permalänk
Medlem

okej, nu känner ju jag inte för att gå och köpa andra diskar för byta ut mina nuvarande, men var ju bra att få tips om det också såsett.. hehe

aja, då är det bara isolering som behövs då.. hopp hopp..

EDIT:

Funderar på om det låter mindre ifall jag vänder dem så elektroniken är uppåt... ?... har byggt så besvärligt så vill inte pröva ifall nån redan vet svaret

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Fick mina 2 Samsung Spinpoint 120 i tisdags och nu kör jag dom i en raid 0 Konfiguration och är mycket förvånad över hur tysta do är,Jag hör dom inte med lådan stängd!!!Högt över förväntan!!!

Instämmer till fullo!
Hörs inte ens ett knyst från min heller, och då har jag även köpt Nexus DiskTwin :D.
Passar som handen i handsken.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

En metod att få tyst på datorn är att placera datorlådan i rummet bredvid det du sitter i och sedan stänga dörren. Det funkar utmärkt för mig. Det är nog inte så många som har möjlighet att göra det iofs.

Permalänk
Medlem

Finns program som kan ställ Akustiken i dem, påverkar hastighet osv men de blir faen tysta.
Minns ej vad det heter men googla på det !

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har läst mig fram så har WD:s hårddiskar två akustiklägen men WD har inte släppt deras programvara för att ändra denna och jag har själv inte funnit någon Acoustics Management-programvara som fungerar under Windows 2000/XP och mot WD:s SATA-hårddiskar. Har dock samma problem, det enda som hörs i min dator är vinandet från mina WD-hårddiskar :/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
En metod att få tyst på datorn är att placera datorlådan i rummet bredvid det du sitter i och sedan stänga dörren. Det funkar utmärkt för mig. Det är nog inte så många som har möjlighet att göra det iofs.

Iofs, ska man fuska sådär så har jag allt en serverlåda jag kan ställa datorn i... målet
är dock att göra den tyst nog för att slippa ha den i den ljuddämparlådan...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Det finns program som ungefär dubblerar söktiden och därmed ger mindre ljud när hårddisken används. Rotationshastigheten påverkas inte så därför låter hårddisken fortfarande lika mycket vid tomgång. Prestandan blir mycket sämre med hög söktid.