Permalänk
Melding Plague

802.11n på G

<font style="font-size: 10pt"><b>802.11n på G</b></font> <small class="small">fredag 20 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
IEEE har precis godkänt det första utkastet till en 802.11n-standard för Wi-Fi. Till skillnad från 802.11g som stödjer 54 Mbit/s så stödjer 802.11n runt 300 Mbit/s. Detta är bland annat möjligt då standarden tillåter att hårdvara använder flera antenner.
<br />
<br />Trots att standarden inte är färdig än har Broadcom börjat tillverka kretsar som stödjer 802.11n. Om det visar sig att standarden ändras i framtiden så kan Broadcom uppgradera sin hårdvara med nya firmware.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.com.com/Faster Wi-Fi standard gets draft approval/2100-7351_3-6029029.html?tag=nefd.top" target="_blank">CNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snabbt = bra

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

När väntas denna standard nå oss konsumenter?

Permalänk
Medlem

Vore bra om dom stasade på range också.

Skulle då dominera allt inom bredband

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Bra att det utvecklas för som det är nu är trådlöst helt oanvändbart om man har riktigt snabb uppkoppling (lan/fiber) eller om man vill föra över filer inom ett LAN.

Det här oroar: "The company claimed the new chips could provide data rates up to 300M bps (bits per second), although real-world speeds are generally lower."

Låter som om man får vara glad om man kommer up i 100Mb/s i praktiken så jag kör nog med kabel i ett decenium till

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Äntligen, det här har man verkligen väntat på.:)

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Låter som om man får vara glad om man kommer up i 100Mb/s i praktiken så jag kör nog med kabel i ett decenium till

Tvivlar på att man kommer komma upp i ens 100 Mb/s.

Och sen är det inte så kul att bli nerkopplad när signalen försvinner. Nej, för stationära finns inget alternativ till kabel i min värld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tvivlar på att man kommer komma upp i ens 100 Mb/s.

Och sen är det inte så kul att bli nerkopplad när signalen försvinner. Nej, för stationära finns inget alternativ till kabel i min värld.

Vi har kört med enbart trådlöst till husets tre datorer sedan i somras och än har inte det trådlösa nätverket lagt ner en enda gång. Däremot har det sunkiga D-Link-modemet kopplat ner cirka tre gånger, men det har ju inte med det trådlösa att göra. Är personligen jäkligt nöjd med hur det fungerar. Däremot varierar säkerligen kvalitén en del mellan olika trådlösa routers, så har man otur kan man nog få en del problem. Jag kör med Linksys-router och det har som sagt fungerat helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Hastigheten i praktiken ligger ju på ca 100Mbit/s, så alltså runt en tredje del av den teoretiska hastigheten. Någon nämde "range" och detta kommer också ökas, även om det är endast en ökning på 50%.

Permalänk
Medlem

Happ, ännu fler idioter som ska ha hjälp med det trådlösa... Inte en lugn stund asså

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

håller med echo, känner många som har trådlöst - som det krånglar för med oförklarliga frånkopplingar regelbundet osv
Cable is the shit!

dem med trådlöst har även mycket sämre ping

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlöst och har faktiskt bättre ping än min broders dator. Det är nog delade meningar angående detta... ;=)

Dock ett rejält steg i utvecklingen. Mer trådlösa-prylar åt folket!

Permalänk
Medlem

jag tycker att det är konstigt att trådlöst inte är snabbare än så, ljus är väl det snabbaste som finns men ändå får man högre hastighet i en kabel. Kan någon förklara lite kort varför det är så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
jag tycker att det är konstigt att trådlöst inte är snabbare än så, ljus är väl det snabbaste som finns men ändå får man högre hastighet i en kabel. Kan någon förklara lite kort varför det är så?

?!
I kablarna är det väl optik (= ljus). Med wlan är det väl radiovågor. Därför är kabel snabbare

Men vad vet jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
?!
I kablarna är det väl optik (= ljus). Med wlan är det väl radiovågor. Därför är kabel snabbare

Men vad vet jag

radiovågor går väl i ljusets hastighet lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
?!
I kablarna är det väl optik (= ljus). Med wlan är det väl radiovågor. Därför är kabel snabbare

Men vad vet jag

Radiovågor färdas också med ljusets hastighet.

Permalänk
Medlem

Ljus och radiovågor är båda samma sak, nämligen elektromagnetiska vågor

Så båda går i ljusets hastighet.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Wireless går väl alltid i ljusets hastighet (300Mm/s)..?
Hastigheten i en kabel varierar väl rätt mycket beroende på kabel?
I en fiberkabel går ljuset väl långsammare beroende på denciteten på glaset? Har för mig att det går 1,5ggr långsammare i glas (200Mm/s) än i luft/vakum? Så en kabel kan aldrig slå hastigheten i wireless-signaler.
Hur snabbt går det i "vanliga" kablar (inte optiska)?

Och som sagt, radiovågor = ljus, fast med en våglängd som ligger utanför området som vi kan se med ögat.

Permalänk
Medlem

ja precis, jag har även hört det med att glaset stoppar ljuset något (kan det vara med brytningsindex kanske?). Men det förklarar fortfarande inte varför trådlöst är långsammare än utan.

Permalänk

Det är ju så pass korta avstånd så det är inget som spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Själva hastigheten på signalen är väl ganska irrelevant. Jag kan sitta med en ficklampa och skicka ettor och nollor till grannen på morse-manér, men det lär ju ta ett tag att få över en film på det viset även om signalen i sig går i ljusets hastighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
jag tycker att det är konstigt att trådlöst inte är snabbare än så, ljus är väl det snabbaste som finns men ändå får man högre hastighet i en kabel. Kan någon förklara lite kort varför det är så?

Hehe detta var veckans bästa. Du kommer att bli idol på forumet med frågor som denna.:D
Förresten, varför blandade du in ljus i diskussionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
jag tycker att det är konstigt att trådlöst inte är snabbare än så, ljus är väl det snabbaste som finns men ändå får man högre hastighet i en kabel. Kan någon förklara lite kort varför det är så?

Herregud... kan bara säga att fysik A i gymnasiet är en jäkligt lärorik kurs. Teknik-programmet rocks hell f.ö;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Själva hastigheten på signalen är väl ganska irrelevant. Jag kan sitta med en ficklampa och skicka ettor och nollor till grannen på morse-manér, men det lär ju ta ett tag att få över en film på det viset även om signalen i sig går i ljusets hastighet

hmm kul sak att göra på experiment, iaf en gif-bild lr nått..

Hjälpte senast en idag med trådläst, ett himla krångel. alla borde nöjt sig med 11mbit! ( som väl är typ 5 Mb/s IRL)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hehe detta var veckans bästa. Du kommer att bli idol på forumet med frågor som denna.:D
Förresten, varför blandade du in ljus i diskussionen?

För att radiovågorna rör sig med ljusets hastighet? Du kanske kan ta min plats som idol nu?

"Själva hastigheten på signalen är väl ganska irrelevant. Jag kan sitta med en ficklampa och skicka ettor och nollor till grannen på morse-manér, men det lär ju ta ett tag att få över en film på det viset även om signalen i sig går i ljusets hastighet ;-)"

Varför är det irrelevant? Försöker inte vara dryg bara undrar.

BTW så ingår inte ljus i Fysik A kursen utan den väntar man med till B, men men....

Permalänk
Medlem

Enligt en datorbok/datorlärare (dvs. jag kan inte garantera att informationen är från detta millenium eller särskilt korrekt i övrigt helller men men ) så räknar man med att informationen går i 60% av ljusets hastighet när man räknar på nätverk.
Och skulle jag gissa så är den siffran tagen med marginal i åtanke.

Detta plus att alla enheter i nätverk (switchar, nätverkskort m.m.) självklart innebär en fördröjning som man *behöver* räkna på när man ritar upp ett nätverk.

Varför är trådlösa långsammare?
Skulle gissa att det har med störningar att göra. Med Wifi uppnår man ju aldrig den teoretiska gränsen utan man får vara glad om man får hälften (vilket säger ganska mycket om tillförlitligheten för varje paket).

Sen finns det ju trådlös optik. Dvs. lasrar. Det är ju driftsäkert och snabbt (så länge man kan hålla sikten fri, men drar man "kablarna" i taket så borde ju inte det vara några större besvär. Dock kan ju någon lustigkurre kanske få för sig bryta strålen mitt i ett spel för egen vinning vilket förstås inte vore särskilt lyckat eller om man har en server i hemmet).

Men det skulle jag kunna tänka mig (men i mitt fall är nog kablar fortfarande bättre). Men värt besväret? Troligen inte i de allra flesta fall.
Sen lär det väl kosta mer än det smakar också.

Och om jag minns rätt så innebär omvandlingen mellan optisk och vanliga nät en del fördröjningar (obs. tror jag läste om detta på gigasunet eller nåt sånt så det är möjligt att dessa fördröjningar är försumbara i vanliga nätverk ).

Permalänk
Medlem

Hastigheten på signalutbredningen är väll knappast det största problemet. Inte ifall vi biffinner oss på jorden i alla fall.

Varför inte hela 300mbit/s kommer utnytjas är för att trådlös överföring kräver mycket mycket mer kollitionskydd än vanligt kabelöverföring. Sen så blir det ju inte mindre krockar när alla grannar sitter på samma frekvens, då blir det MYCKET kollitionsdata.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Discokungen

Jag tycker verkligen att rubriken för denna nyhet är klockrent All hail SweC!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
Herregud... kan bara säga att fysik A i gymnasiet är en jäkligt lärorik kurs. Teknik-programmet rocks hell f.ö;)

Teknister är bara misslyckade naturvetare och det vet du:p

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Teknister är bara misslyckade naturvetare och det vet du:p

Blow me! *smått onykter*

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid