Permalänk
Medlem

dell inspiron 8500

Jag har en bärbar dator som jag ska öppna för att kolla om det finns någon ide kontakt. Hur ska man öppna den? Det är väl riskfritt att öppna den? Om man öppnar den lugnt så bör det väl inte finnas några delar som flyger ut lr liknande?

Jag vet att det kanske är en löjlig tråd...men jag har aldrig öppnat en bärbar och det är inte min dator!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk

det kan finnas vissa lösa delar men om du itne vänder de uppochner så ska det fixa sej.. det finns ju inga spända fjädrar mm som ba plopp iväg..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Fjäskarn: Okaj! Låter ju bra! Va ju sånt som ja va rädd för! Men var skulle idekontakten kunna finnas? Verkar inte som det finns till cd-spelaren då det är nån sorts plug&play så att man ska kunna byta den även om datorn är igång. Och hårddisken vet ja inte.. men får också känslan av att den är plug&play! Fast ja kommer inte kunna ta hårddisken ändå då ja bara har en. Men jag öppnar den och ser va jag hittar! Återkommer snart!

Edit: Jag har skruvat loss lite luckor på datorn nu och har kommit underfund med att det finns en liten lucka för hdd. När jag drog ut hårddisken så märkte jag att den också var nån sorts plug&play. Sen finns det en lucka för minnen. osv..så att användaren lätt ska kunna byta såna saker. Men var skulle det annars kunna finnas nån ide kontakt?

I enhetshanteraren under IDE ATA/ATAPI-styrenheter hittar jag det här:

Intel(r) 82801DB Ultra ATA storage Controller-24CA
Primär IDE-kanal
Sekundär IDE-kanal

Borde inte det betyda att det finns ide kontakter någonstans?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Nej, inte den sorts IDE-kontakter du tänker på iaf. De IDE-kontakter som finns är de som används till CD-romen och hårddisken, de är speciella för just bärbara datorer. I den går förutom datan även strömen till enheterna som på bärbara datorer drivs med 5 volt. Att koppla in en vanlig stationär enhet (som går på 12 volt) i en bärbar är därför bara att glömma, såvida man inte vill koppla in den via USB med extern strömförsörjning. Däremot finns det adaptrar att köpa så att man kan använda enheter gjorda för bärbara datorer i en stationär dator.