Permalänk
Avstängd

Räknade lite. En Intel Dualcore på 3GHz ligger på ungefär 85% av prestandan hos en 3800+ i genomsnitt på spel. Då räcker det med mindre än 1.8GHz X2 för att matcha en 3GHz Intel dualcore.
Sen drar vi ner frekvensen till 88% på intelsystemet till 2666Mhz. Då drar vi även ner till 88% på AMD systemet. Då räcker det med en 1.5GHz X2.
Sen räknar vi med att P4 har förlorat massa bandbredd. P4 är busshungriga och tjänar mycket på höga bussar. Och förlorar mycket på lägre bussar. Dra bort 10% prestanda vad har vi då? 1.35GHz.
Sen kan vi räkna med en opteron som är det klara valet om man väljer A64. Då har vi en hel del cache. Ojojoj... En opteron i 1.3GHz är nog till och med snabbare än den där.

Nu vet jag att man inte kan hålla på med siffror för att få en exakt siffra. Men 1.6GHz Opteron Dualcore är betydligt snabbare än den där. Den ligger antagligen på ungefär samma prestanda som 3GHzaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt hypen kring dessa "billiga" processorer. Även om Intel med en rejäl prissänkning rättar till det oproportionellt höga priset på processorerna så kvarstår de andra två problemen. Nämligen prestandan och strömförbrukningen.

Tidigare har A64an varit bättre på de tre viktiga punktera; prestanda, pris, strömförbrukning (värme). Med en prissänkning kanske Prescott kan ha ett hyfsat pris, men jag vill ändå hävda att man får en bättre processor för pengarna ifall man väljer en A64.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag förstår inte riktigt hypen kring dessa "billiga" processorer. Även om Intel med en rejäl prissänkning rättar till det oproportionellt höga priset på processorerna så kvarstår de andra två problemen. Nämligen prestandan och strömförbrukningen.

Att du faktiskt får en dual-core billigt som kan ge hyffsad prestanda på din enkla videoredigeringsmaskin i jämförelse med en single-core för personer som inte vill betala mycket pengar för en dual-core maskin.. finns faktiskt folk som vill det.. har pratat med ett par styckna... dom ska ha Intel, dom ska ha dual-core, & framförallt ska det vara billigt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Dual core är imho bara intressant när det inte finns något annat sätt att få mer prestanda. Som med SLI ungefär. Det är enklare och smidigare att köra en processor i 2 GHz än att köra två likadana fast på 1 GHz styck i dual.

Fast buzzwords ska inte underskattas iofs. Som nån sa tidigare i tråden: "1500kr för dualcore, 64bit, de kallar jag ett kap!". Mest hype för pengarna, utan tvekan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dom som uttalat intresse för denna "billiga" dual-core sitter i dag & redigerar på willamette/ Celeron datorer.. typ då alltså... det blir rena prestandabomben med denna billiga dual-core i jämförelse med deras gamla datorer... det är det enda som räknas för dom.. dom är svenssons & Intel vet exakt vad dom sysslar med tror jag...

Själv kan den kanske vara intressant att skaffa för min fru då eller min dotter skull... mest då för att jag skulle lägga rabarber på den först bara för att kunna testa en sådan själv då utan att behöva behålla den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

supercoolakillen som jag citerade i inlägget ovan sitter enligt sin sign. på en Winchester 3200+.

Visst kan processorn vara intressant för de som redan i övrigt har grejor som passar, men så är det alltid. Men jag tror nog en och annan kommer att lockas att bygga ett helt nytt system från grunden med denna processor. Jag tvivlar inte på att Intel vet vad de sysslar med, de har ju fått Prescott att sälja bra t.ex. Ingen liten bedrift.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ser ruggigt billigt ut....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
supercoolakillen som jag citerade i inlägget ovan sitter enligt sin sign. på en Winchester 3200+.

Visst kan processorn vara intressant för de som redan i övrigt har grejor som passar, men så är det alltid. Men jag tror nog en och annan kommer att lockas att bygga ett helt nytt system från grunden med denna processor. Jag tvivlar inte på att Intel vet vad de sysslar med, de har ju fått Prescott att sälja bra t.ex. Ingen liten bedrift.

då jag inte vet hur den presterar då den är ny och jag inte sett tester, så verkar de intressant med så mycket för de priset. alla har sagt att den är jätte dålig, och presterar som en 1.3Ghz amd med mera. då vill jag veta, vad är källan?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
då jag inte vet hur den presterar då den är ny och jag inte sett tester, så verkar de intressant med så mycket för de priset. alla har sagt att den är jätte dålig, och presterar som en 1.3Ghz amd med mera. då vill jag veta, vad är källan?

Källan är alla benchmarks som finns på alla andra modeller.

Om du har en Celeron på 2GHz som suger. Vad får dig då att tro att en Celeron av samma modell på 1.5GHz skulle prestera bra liksom?
Intels 8xx serie är inte känd för sin höga IPC direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
då jag inte vet hur den presterar då den är ny och jag inte sett tester, så verkar de intressant med så mycket för de priset. alla har sagt att den är jätte dålig, och presterar som en 1.3Ghz amd med mera. då vill jag veta, vad är källan?

-Boris- har ju förklarat hur tankegången är bakom denna ungefärliga siffra.

Baserat på vad vi redan vet om Prescott kan man anta ungefär hur denna processor kommer att prestera, även om det inte ännu finns några tester på den. När testerna dyker upp kommer man mer exakt kunna se hur den presterar. Om det visar sig att den överklockar väldigt väl kan den vara intressant även ur prestandasynpunkt, men problemet med värmeutvecklingen kvarstår nog oavsett.

edit: För sent.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Om den är som sina föregångare i överklockning (Prescott 533Mhz Bus) så kan den bli en billig och bra överklockare för dom gillar de och inte vill lägga ut en massa pengar på systemet i övrigt.
Vi får väl se om någon kommer testa dessa möjligheter på den här processorn!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

De är bara att inse att de är bara att vänta till AM2 kommer på marknaden... Kommer nog inte hända något intressant på CPU marknaden innan dess tror inte jag. På tiden att de blir övergång till S-ATA även på CD och DVD.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Dual core är imho bara intressant när det inte finns något annat sätt att få mer prestanda. Som med SLI ungefär. Det är enklare och smidigare att köra en processor i 2 GHz än att köra två likadana fast på 1 GHz styck i dual.

Fast buzzwords ska inte underskattas iofs. Som nån sa tidigare i tråden: "1500kr för dualcore, 64bit, de kallar jag ett kap!". Mest hype för pengarna, utan tvekan.

Se det så här:
Pentium 506, 2.66 GHz, 533 MHz, 32 bitar, 1 MB 1.195 kr hos komplett. För 300 kronor får man detta:
Pentium D 805, 2.66 GHz, 533 MHz, 64 bitar, 2 x 1 MB.

Ganska mycket för 300 kr tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Se det så här:
Pentium 506, 2.66 GHz, 533 MHz, 32 bitar, 1 MB 1.195 kr hos komplett. För 300 kronor får man detta:
Pentium D 805, 2.66 GHz, 533 MHz, 64 bitar, 2 x 1 MB.

Ganska mycket för 300 kr tycker jag.

Jämför hellre med A64an. Nu är det tyvärr svårare än tidigare att få tag på billiga A64or (om man inte köper begagnat) men min poäng är att trots att Pentium D 805 är relativt billig så är en A64 troligen ett bättre köp för de flesta.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

den var ännu billigare på jme
http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=27453

vilket modekort ska man ha till en sån här prolle då? sli är ett krav

Permalänk
Medlem

Ännu billigare här http://www.tdjdata.se/product_info.php?products_id=108210 Men för mig en okänd butik, någon som vet något om den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Dual core är imho bara intressant när det inte finns något annat sätt att få mer prestanda. Som med SLI ungefär. Det är enklare och smidigare att köra en processor i 2 GHz än att köra två likadana fast på 1 GHz styck i dual.

Fast buzzwords ska inte underskattas iofs. Som nån sa tidigare i tråden: "1500kr för dualcore, 64bit, de kallar jag ett kap!". Mest hype för pengarna, utan tvekan.

Antar att det var mig du menade? Anledningen till att jag vill ha 64-bit är framtidssäkerhet, och jag vill ha en DualCore eftersom jag alltid velat ha en SMP-maskin. Det är inte pga råprestanda som jag letar efter en CPU med dessa finesser.
Nu känns ju inte denna så het endå, dels pga värmeutveckling men främst för att den skulle vara långsammare än min nuvarande CPU i singeltrådade applikationer.

Permalänk
Medlem

Men alltså, rätta mig om jag har fel, en Pentium D 805 kostar ju halva priset av en X2 3800+, men klockar ruskigt bra, och är då uppe i prestandanivåer över D 820.

Det är lite "ojuste" att jämföra det rakt av mot en processor som kostar det dubbla. Man får vad man betalar för helt enkelt, inget konstigt.

Att få prestanda som är i närheten av en X2 3800+ för halva priset tycker jag låter lockande, någon mer?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur högt den klockar?

Om man nu skulle få upp den i D820 hastigheter så skulle den med all säkerhet bli jäkligt varm. Det känns som man ska sitta redo med vatten/vapo om det ska bli värt köpet. Annars köper man ju en D820 för den går föörmodligen svalare i stock hastigheter fast med 800 bus.

Nää.. Om jag skulle köpt den skulle det varit i rent klocknings syfte men då jag inte redan äger vatten kylning så kommer jag nog aldrig köpa en.

Men som sagt, ett bra val för de som sitter o redigerar video/ljud 3dSmax fast med tunn plånbok.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Ingen som sett ett test av just denna variant?
Denna cpu tycker jag verkar riktigt prisvärd för folk med el uppvärmning
Frågan är hur mycket man kan klocka den utan att höja volten eller hur mycket man kan sänka volten i standard hastihet.

Sen tycker jag att prisutvecklingen på amd64 ju gått bakåt, det är exakt lika dyrt nu som för ett bra tag sen för samma cpu.
Jag menar 2000+ kr för en 3500+ är ju inte precis någon större pris minskning jämfört med ca 1 år sen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag håller med fog, att ens jämföra med 3800+, den kostar ju för bövelen dubblet så mycket...

Permalänk
Medlem

Vi väntar på jämförande tester mellan Pentium D 8xx och AMD X2 /Dual Opteron och då i överklockat tillstånd.

Skall mycket till innan jag avbryter min bojkott mot Intel.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kanske är lite gammalmodig, har faktiskt redan fyllt 40. Måste säga att jag inte riktigt förstår all överklockningshysteri som förekommer på dom flesta forum. Verkar som om att det är viktigare att skryta över highscorepoäng samt att racka ner på alla som inte har det allra västa alternativt "fel fabrikat på antingen CPU'n eller GPU'n.

Själv sitter jag framför en P4 1.8 samt ett 9600XT och känner inte att jag på något sätt håller på att dö. Mina 2 döttrar har "fräckare" datorer än vad jag själv har, men det är ganska naturligt eftersom det inte finns P4 1.8 att köpa längre.

Jag har dom senaste 15 åren alltid haft Intel i mina burkar, men är inte på något sätt motståndare till AMD.

På sikt känns det som om jag kanske skulle byta till något fräschare än det jag har just nu. För att ha en något framtidssäker burk lutar det åt dual-core. Sedan om det blir AMD eller INTEL är inte det viktigaste. Det viktigaste är att mitt system är robust och tillförlitligt eftersom jag även utnyttjar det i mitt jobb. BSOD hatar jag över allt annat även "hängningar" när man håller på med ett viktigt job.

Tillbringar en hel del tid med att läsa olika forum samt tester, är även datatekninker deltid på mitt jobb och vet att det är fel att vara principfast. Man måste vara flexibel och kunna förstå vad man vill ha.

Hittade förresten en artikel på THG som jag tycker belyser CPU frågen ganska väl.

http://www.tomshardware.com/2006/01/10/amd_athlon_fx_60_dual_...

Artikeln handlar främst om FX60, med om man läser alla 24 sidorna tyker jag att man täcker in många onödiga forumkommentarer.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Avstängd

Det många missar (bortsett från ovanstående) är att denna processor nu erbjuder en helt intel-baserad plattform med dual core till ett löjligt lågt pris. Jämför det med det billigaste fullständigt AMD-baserade system som går att sätta ihop och man inser att intel agerar helt rätt.

För mig är även stabilitet viktigt och jag tänkter aldrig någonsin sätta min tillit till en grafikkortstillverkare när mina komponenter ska kopplas ihop. Intel med intel chipset eller Amd med Amd chipset. Inget jävla hopkop av tveksama lösningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Ursäkta att jag kanske är lite gammalmodig, har faktiskt redan fyllt 40. Måste säga att jag inte riktigt förstår all överklockningshysteri som förekommer på dom flesta forum. Verkar som om att det är viktigare att skryta över highscorepoäng samt att racka ner på alla som inte har det allra västa alternativt "fel fabrikat på antingen CPU'n eller GPU'n.

Själv sitter jag framför en P4 1.8 samt ett 9600XT och känner inte att jag på något sätt håller på att dö. Mina 2 döttrar har "fräckare" datorer än vad jag själv har, men det är ganska naturligt eftersom det inte finns P4 1.8 att köpa längre.

Jag har dom senaste 15 åren alltid haft Intel i mina burkar, men är inte på något sätt motståndare till AMD.

På sikt känns det som om jag kanske skulle byta till något fräschare än det jag har just nu. För att ha en något framtidssäker burk lutar det åt dual-core. Sedan om det blir AMD eller INTEL är inte det viktigaste. Det viktigaste är att mitt system är robust och tillförlitligt eftersom jag även utnyttjar det i mitt jobb. BSOD hatar jag över allt annat även "hängningar" när man håller på med ett viktigt job.

Tillbringar en hel del tid med att läsa olika forum samt tester, är även datatekninker deltid på mitt jobb och vet att det är fel att vara principfast. Man måste vara flexibel och kunna förstå vad man vill ha.

Hittade förresten en artikel på THG som jag tycker belyser CPU frågen ganska väl.

http://www.tomshardware.com/2006/01/10/amd_athlon_fx_60_dual_...

Artikeln handlar främst om FX60, med om man läser alla 24 sidorna tyker jag att man täcker in många onödiga forumkommentarer.

Även jag har tröttnat ordenligt på överklockningshysterin, speciellt då man idag ändå har prestanda så det räcker i vilket fall. In the good old days överklockade man för att det verkligen gav något, visst fanns det "poäng-jagare" även då men inte som idag..

Därför är det mer intressant med ett tyst och pålitligt system, gärna dynamiskt underklockat så att man får maximal tystnad vid surfning, ordbehandling och liknande och samtidigt har kapacitet så det räcker när det verkligen behövs, t.ex. vid spelande.

Därför är A64an väldigt intressant för mig och P4an då givetvis extremt ointressant pga den extrema värmeutvecklingen och de väldigt begränsade möjligheterna till underklockning.

Dual core är inget "framtidssäkert" egenligen, det är den enda vägen att gå för att hålla uppe prestandaökningen eftersom det börjar bli mer och mer besvärligt att bara krympa och dra upp frekvenserna. Mycket är det elecromigration som ställer till det, speciellt för Intel. Multi core är ett nödvändigt ont, eller kommer att vara det iaf.

Klarar man sig med prestandan hos en vanlig A64 som är sval, single core (enklare, mindre strul), varför snegla på alternativen som inte ser speciellt intressanta ut i dagsläget ur den synvinkeln. Förutom Dothan då, som kan vara intressant men är lite "stelare" (det är en Intel, remember), dyrare och inte lika jämn vad gäller prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
För mig är även stabilitet viktigt och jag tänkter aldrig någonsin sätta min tillit till en grafikkortstillverkare när mina komponenter ska kopplas ihop. Intel med intel chipset eller Amd med Amd chipset. Inget jävla hopkop av tveksama lösningar.

Dessa fördommar..

Är inte Intel ledande vad gäller produktion av grafikkretsar dessutom?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnic: Om jag inte minns helt fel så hade de 41% av marknaden eller vad man nu ska säga. Stod om det på swec.
jag kan ha fel dock.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Vi väntar på jämförande tester mellan Pentium D 8xx och AMD X2 /Dual Opteron och då i överklockat tillstånd.

Då tar vi till den gamla slitna AMD klichén då.. inom samma prissegment då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Suck, alltid lika skoj detta, intel-fanatikerna tjatar om att intel-processorn är så bra, amd-folket tjatar om det motsatta.

Är det bara jag som funderat på en sak? Varför är det INGEN här som har köpt processorn, var inte det intressant?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då tar vi till den gamla slitna AMD klichén då.. inom samma prissegment då.

Precis. Finns inget som slår den till det priset måste jag säga. Men personligen så vill inte jag köpa en sån plattform. Plus att värmen inte är något jag ser fram emot. Men orkar man med värmen så är den det enda rätta i sin prisklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Precis. Finns inget som slår den till det priset måste jag säga. Men personligen så vill inte jag köpa en sån plattform. Plus att värmen inte är något jag ser fram emot. Men orkar man med värmen så är den det enda rätta i sin prisklass.

Redigera din film & stek 1 ägg samtidigt?

Undrar om det är en trend från Intel nu, "kan vi inte slå dom prestandamässigt, så slår vi dom prismässigt"??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless