Geforce 7900 specifikationer

Permalänk
Medlem

6800GT räcker nog i ett elr två år till kan jag nog gissa

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

Om något låter för bra för att vara sant så är det säkert det. Att spekulera i att 7900GT skulle ha samma prestanda som 7800GTX och kosta $50 mindre än 7800GT låter som hittepå tycker jag. Hoppas att jag har fel. Tror att det som är fel är priset, som säkert bara är gripet ur luften.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ner uppgraderings racet nu for ett tag framover. Ska satsa pa en ny skarm istallet en najs 24" Acer widescreen. Delvis gibbar jag inte sa mycket nufortiden, jobb tenderar att ge en mindre tid over till sadant, del kollar jag mer pa fil och jobbar i spreadsheets och andra nytto prog. Mitt 6800 gt far halla till i host.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Jag som nyss köpte ett 7800GT. Hehe.. nej men det får bli ett 7900GTX nästa sommar.

Men nästa sommar kommer ju 8800GTX att vara hetast
Sen precis när du köppt ditt 8800GTX så kommer 8900GTXT och äger allt.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Men nästa sommar kommer ju 8800GTX att vara hetast
Sen precis när du köppt ditt 8800GTX så kommer 8900GTXT och äger allt.

Mjo, det brukar vara så

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Undrar hur många shaderpipes 7900GTX kommer att ha? Ska bli intressant att se hur det står sig mot X1900XTX och XT.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

7900GT ser ut att bli intressant om det landar i 2500kr klassen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

Detta ska bli sååå nice

Permalänk
Hedersmedlem

Visst släpps det oftare nya kort, men skillnaderna är ju också mindre mellan varje generation. Kom ihåg när ATI lanserade 9700, snacka om giganstisk steg mot 8500 ... osv.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Visst släpps det oftare nya kort, men skillnaderna är ju också mindre mellan varje generation. Kom ihåg när ATI lanserade 9700, snacka om giganstisk steg mot 8500 ... osv.

Då kan du ju tänka voodo 1 och 2

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

kommer helt klart att bli ett 7900Gt. Ca 3000kr är ett jäkla bra pris.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Avstängd

OJ OJ OJ!! GO GO, NVIDIA =D Står det nått om att 7900GT/GTX kommer att stödja Direct X10?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
OJ OJ OJ!! GO GO, NVIDIA =D Står det nått om att 7900GT/GTX kommer att stödja Direct X10?

'

svar nej. G80 däremot kmr att stödja direct X 10

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elsmurfo
Då kan du ju tänka voodo 1 och 2

Voodoo2 var ju i princip bara snabbare. Ca dubbelt så snabbt som Voodoo1. 9700pro var mer än dubbelt så snabbt som TI4600 och hade dessutom fler funktioner.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Voodoo2 var ju i princip bara snabbare. Ca dubbelt så snabbt som Voodoo1. 9700pro var mer än dubbelt så snabbt som TI4600 och hade dessutom fler funktioner.

långt ifrån:
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_021124_12_grafi...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Läste precis detta: http://www.theinquirer.net/?article=29795
Låter lite osäkert prestandamässigt. Det jag hoppas mest på iofs är att det blir strömsnålt och lättkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
långt ifrån:
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_021124_12_grafi...

Det Monster skriver stämmer faktiskt. Hade de testat kortet med AA + AF så had det sett helt anorlunda ut. Här är ett exempel: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=7&skrivelse=19...
http://www.tomshardware.com/2003/12/29/vga_charts_iii/page14....

Radeon 9700Pro var ett ruskigt bra kort för sin tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Det Monster skriver stämmer faktiskt. Hade de testat kortet med AA + AF så had det sett helt anorlunda ut. Här är ett exempel: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=7&skrivelse=19...
http://www.tomshardware.com/2003/12/29/vga_charts_iii/page14....

9700Pro var ett ruskigt bra kort för sin tid.

k my bad

aa fast det vet ja ati var bäst på den tiden.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Läste precis detta: http://www.theinquirer.net/?article=29795
Låter lite osäkert prestandamässigt. Det jag hoppas mest på iofs är att det blir strömsnålt och lättkylt.

Okeeej detta är ju inte så bra nyheter... nu finns det helt motstridiga uppgifter som vanligt.
Enligt theinquirer så är 7900GTX inget annat än en krympt 7800GTX... dvs fortfarande 24pipelines och "bara" 650Mhz på kärnan, får verkligen hoppas att detta inte stämmer... det är inte bra för konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Ja då är rykteskarusellen igång igen.

Fär väl bara flika in att blir det bara 24pipes och så blir det definitivt ingen ATI-dödare av det hela iaf.

Bara att vänta och se vad som händer, kan bli en mellangeneration av detta utan några större förbättringar att tala om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Okeeej detta är ju inte så bra nyheter... nu finns det helt motstridiga uppgifter som vanligt.
Enligt theinquirer så är 7900GTX inget annat än en krympt 7800GTX... dvs fortfarande 24pipelines och "bara" 650Mhz på kärnan, får verkligen hoppas att detta inte stämmer... det är inte bra för konkurrensen.

titta på dom länkarna som jag länkade på sida 1 ist, lite mer trovärdiga då det är ca 10 som skriver samma sak, theinquirer har nästan alltid fel när degäller Gkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Okeeej detta är ju inte så bra nyheter... nu finns det helt motstridiga uppgifter som vanligt.
Enligt theinquirer så är 7900GTX inget annat än en krympt 7800GTX... dvs fortfarande 24pipelines och "bara" 650Mhz på kärnan, får verkligen hoppas att detta inte stämmer... det är inte bra för konkurrensen.

Tja, det beror ju på hur man ser på det.
Ett 24-pipeline-kort och med klockhastighet på 650Mhz lär räcka för att prestera bättre än ATI:s X1900XTX i mer eller mindre alla spel, iaf de som finns för tillfället. Det lär dessutom innebära att NVIDIA kan pressa kostnaderna ganska så rejält, dels då kretsen lär vara mindre än ATI:s R580, dels så man antagligen får ut fler kretsar per kiselplatta som går att använda till de högpresterande grafikkorten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Tja, det beror ju på hur man ser på det.
Ett 24-pipeline-kort och med klockhastighet på 650Mhz lär räcka för att prestera bättre än ATI:s X1900XTX i mer eller mindre alla spel, iaf de som finns för tillfället. Det lär dessutom innebära att NVIDIA kan pressa kostnaderna ganska så rejält, dels då kretsen lär vara mindre än ATI:s R580, dels så man antagligen får ut fler kretsar per kiselplatta som går att använda till de högpresterande grafikkorten.

knappast, 7900 GTX behöver sina 32 PL. ingen chans att 7900 utan 32 Pl ska ta XTX kortet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Tja, det beror ju på hur man ser på det.
Ett 24-pipeline-kort och med kockhastighet på 650Mhz lär räcka för att prestera bättre än ATI:s X1900XTX i mer eller mindre alla spel, iaf de som finns för tillfället. Det lär dessutom innebära att NVIDIA kan pressa kostnaderna ganska så rejält, dels då kretsen lär vara mindre än ATI:s R580, dels så man antagligen får ut fler kretsar per kiselplatta som går att använda till de högpresterande grafikkorten.

Jag vågar inte uttala mig om det ännu men enligt artikeln räcker det inte till för att klå x1900xtx men priset har du helt rätt i! Är det samma exakt samma krets som 7800GTX så borde de kunna tillverka den riktigt billigt om de går ner till 90nm och har bra yields, vilket tilltalar mig mer än att den är snabbare än x1900xtx.

A.N'doja:
I mitt förra inlägg konstaterade jag mest att "cirkusen" var igång. Tidigare har jag litat rätt mycket på vr-zone tex. Men efter x1800 skriverierna rent allmänt och där vr-zone tex fick tag i "engineering sample" på x1800 kretsen med 24pipelines, så kan man ju inte ens lita på folk som har "kort" i händerna =). Nu tittar jag bara allmänt på hur många rykten det finns och hur gamla de är. Om det är 10 som skriver exakt samma sak är risken stor att de använder samma källa. Sååå jag gör nog så att jag helt enkelt väntar och hoppas att jag får se kortet på Cebit i år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jag vågar inte uttala mig om det ännu men enligt artikeln räcker det inte till för att klå x1900xtx men priset har du helt rätt i! Är det samma exakt samma krets som 7800GTX så borde de kunna tillverka den riktigt billigt om de går ner till 90nm och har bra yields, vilket tilltalar mig mer än att den är snabbare än x1900xtx.

A.N'doja:
I mitt förra inlägg konstaterade jag mest att "cirkusen" var igång. Tidigare har jag litat rätt mycket på vr-zone tex. Men efter x1800 skriverierna rent allmänt och där vr-zone tex fick tag i "engineering sample" på x1800 kretsen med 24pipelines, så kan man ju inte ens lita på folk som har "kort" i händerna =). Nu tittar jag bara allmänt på hur många rykten det finns och hur gamla de är. Om det är 10 som skriver exakt samma sak är risken stor att de använder samma källa. Sååå jag gör nog så att jag helt enkelt väntar och hoppas att jag får se kortet på Cebit i år.

i c.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
långt ifrån:
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_021124_12_grafi...

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=9&skrivelse=19...

Upp mot 10ggr snabbare i riktigt krävande situationer.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
titta på dom länkarna som jag länkade på sida 1 ist, lite mer trovärdiga då det är ca 10 som skriver samma sak, theinquirer har nästan alltid fel när degäller Gkort.

När det gäller rykten av detta slag är det viktigaste datumet då artikeln publicerades och alla som du länkade till är 1 månad gamla och därför är denna aritkel från the inq mer trovärdig.

Mawwen: Va? Inget du skriver berör min komentar på något sätt.

Mycket överaskande om The inq's artikel stämmer. Det skulle vara ett stort misslyckande om 7900GTX inte presterar bättre än X1900XTX, inte sedan FX-tiden har något av företagen lanserat ett flaggskepps-kort som är sämre än konkurentens. Bra att priset blir så pass lågt men frågan är om inte X1900XT kommer sjunka i pris för att konkurera ännu bättre med 7900GTX.

7900-serien verkar vara nära, the inq skriver att korttillverkarna har lagt sina sista beställningar på 7800GT och GTX.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Verkar ju lovande. Ett 7900 GT pipemoddat? med grym potential till höga klocks iallafall på kärnan. Släpps ett sådant i AGP-smak så vill jag ha.

Permalänk
Medlem

Hmm, vet inte riktigt vad jag skall tro. Känns märkligt ifall nVidia inte skulle ha lyckats göra mer än en krypning av kretsen på den tiden de har haft på sig att förbättra G70 arkitekturen. Och om det nu i så fall bara är en krympning så borde de ha fått upp hastigheten mer än 650MHz tycker man ju när de lyckades optimera G70 så väl för 512:an.

Samtidigt så har man ju R520 färskt i minnet med rytena om 32 pipes, vi vet ju alla vart det slutade. Och det är ju också som Curly säger, ryktena brukar komma allt närmare sanningen ju närmare releasen man kommer. Om det skulle stämma så skulle det ju vara en förklaring till det konkurrenskraftiga priset det snackas om eftersom det då precis som milohenke säger lär bli klart billigare för nVidia att tillverka kretsarna.

Jaja, borde inte dröja alltför länge innan vi får reda på hur det verkligen ligger till.

Permalänk

Fråga vilket kort orkar en Northwood 3GHZ cpu driva fullt ut

1 inte X1K serien

2 inte 7XXX serien
så vad göra????

svar vet inte

vet ni så är jag tacksam för svar för jag vill ju få ut det mesta ur systemet

har ej råd med ny dator

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|