NES 8-bitars handkontroller

Permalänk

NES 8-bitars handkontroller

Då har jag en liten fråga här då ang kontrollerna, skruvade isär dem nu och försökte kika efter smuts å dylikt, men fann inget, men kontrollerna funkar fortfarande inte.. Vad kan det tänkas vara? Inga kabel brott eller sånt..

Men jag tänkte på att det kanske kan vara gummi ytorna som trycks ner mot kretskortet? Kan dem bli såpass slitna att dem inte ger något utslag mot kretskortet ?

Finns det någon "tillfällig" lösning på det problemet isf? för att kunna testa, vill gärna spela Mario 3 igen

Permalänk
Medlem

har du använt kemisk ren sprit på kontaktytorna eller liknande?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Antar att du prövat med flera olika kontroller så det inte är portarna som är trasiga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Antar att du prövat med flera olika kontroller så det inte är portarna som är trasiga.

ehum, pistolen funkar i bägge portarna.. Så jag anser att dem borde funka då..

Njae, jag hade tänkt testa aceton på kontaktytorna nu.. ska bara hitta en minimal stjärnmejsel..

Permalänk

Pistolen har inte samma sak som kontrollerna.

Pistolen skickar 2 signaler till portarna medans en handkontroll skickar för styrkors, A+B och start, select.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Pistolen har inte samma sak som kontrollerna.

Pistolen skickar 2 signaler till portarna medans en handkontroll skickar för styrkors, A+B och start, select.

Men då borde ngn av signalerna ifrån kontrollerna funka?
och ingenting funkar när jag kopplar in kontrollerna.. =/

Permalänk

Förstår att det kan vara svårt att testa också.
Ifall någon av A och B knapparna fungerar så kan det vara svårt att testa eftersom många spel startas endast av start t.ex.
Likadan kan höger-vänster vara svårt att testa då menyerna oftast går uppåt eller neråt.

Uppstod det här problemet plötsligt eller har det varit dåligt en längre tid?
Slutade båda kontrollerna att fungera samtidigt?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Förstår att det kan vara svårt att testa också.
Ifall någon av A och B knapparna fungerar så kan det vara svårt att testa eftersom många spel startas endast av start t.ex.
Likadan kan höger-vänster vara svårt att testa då menyerna oftast går uppåt eller neråt.

Uppstod det här problemet plötsligt eller har det varit dåligt en längre tid?
Slutade båda kontrollerna att fungera samtidigt?

Alla 3 kontrollerna slutade funka när jag skullle ta upp det ur källarn för att spela lite Mario hade jag tänkt..

sen vart jag lite irriterad när kontrolllen vägrade att funka.. =/

Men jag öppnade det nu och fann att en kabel va av, det är en flatkabel som går mellan själva "moderkortet" till strömförsörjnings kortet... men det bord ejue inte ha något med kontrollerna att göra.. ?

fock nu startar d inte ens, får fixa den flatkabeln innan jag gör något mer nu!

Permalänk

Du har ingen kamera så du kan ta en bild av det?

Går det flera kablar emellan?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du har ingen kamera så du kan ta en bild av det?

Går det flera kablar emellan?

Ber om ursäkt för att bilderna är så stora!

http://www.zappnet.org/~zapduden/bilder/nes/DSC00043.JPG

Själva moderkortet

http://www.zappnet.org/~zapduden/bilder/nes/DSC00044.JPG

Hela lådan

http://www.zappnet.org/~zapduden/bilder/nes/DSC00045.JPG

Bytte ut denna gråa som gick mellan "moderkortet" och nätaggs delen, till dem svarta kablarna som syns på första sidan!

Permalänk

Blev det bättre av att byta ut den trasiga kabeln?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

=/ det där kan inte va en äkta Nes Har du riktiga original kontroller eller är det kloner med?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
=/ det där kan inte va en äkta Nes Har du riktiga original kontroller eller är det kloner med?

Varför kan det inte vara ett äkta nes?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför kan det inte vara ett äkta nes?

För sådär ser då i alla fall inte mitt ut

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Ehum... Strömmen funkade igen!

Men inte kontrollerna!

Hela systemet är en kopia! Men jag har så jäkla roliga spel till det så jag hade nästna hoppats på att det skulle funka!

Men jag får la se om jag inte kan få tag i han som importerade skiten till mig om inte han kan få tag i ett par fräscha kontroller!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
För sådär ser då i alla fall inte mitt ut

NES tillverkades mellan 87 och en bit in på 90-talet vad gäller europa
Det släpptes flera versioner under den tiden för att bekämpa piratmarknaden.

Lite som att säga att ett PStwo inte är ett riktigt PS2 eftersom det inte ser ut som det man har hemma.

Enligt det jag sett på internet så ser det ut så fast på bilderna verkar han ha tagit bort kontrollportarnas kretskort.

EDIT: my bad. Ser nu att han skriver att det är en kopia.
Fast jag står kvar vid det jag sa. Eftersom det påminner starkt om bilder jag sett innan på nätet gällandes öppnade nes-enheter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Kontaktspray is the shiet för Nes Måste alltid spruta i lite för att spela.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
NES tillverkades mellan 87 och en bit in på 90-talet vad gäller europa
Det släpptes flera versioner under den tiden för att bekämpa piratmarknaden.

Lite som att säga att ett PStwo inte är ett riktigt PS2 eftersom det inte ser ut som det man har hemma.

Enligt det jag sett på internet så ser det ut så fast på bilderna verkar han ha tagit bort kontrollportarnas kretskort.

EDIT: my bad. Ser nu att han skriver att det är en kopia.
Fast jag står kvar vid det jag sa. Eftersom det påminner starkt om bilder jag sett innan på nätet gällandes öppnade nes-enheter.

Länk? =P.. Det jag vet är att det finns den vanliga gråa nesen samt att det släpptes en "top-loader" precis innan snes (?) i alla fall väldigt sent. Den vanliga gråa nesen har sett nästan likadan ut oavsett årsmodell vad jag vet. Och vad man ser på bilderna är det inte en top-loader. Jag säger inte att jag har 100% rätt, kan mycket möjligt ha fel men jag skulle bli väldigt häpnad om det fans en nintendo original nes med den kretskort layouten. Och det där med PStwo och PS2 var en underlig jämförelse =P

Edit: kontrollportana är inbyggda i moderkortet ser det ut som på första bilden så han har inte tatt bort kretskortet till portarna

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Nej en 3klossig legobit, tryck ner spelet så långt det går och sen tryck in legobiten så de trycker ner spelet sen kan du i stort sett stå och hoppa vid Nintendot utan att den börjar blinka eller få grafikfel.

_zapduden: Kolla tradera, vet också att det ska finnas en länk i någon tråd någonstanns på forumet till en affär som säljer nya gummin osv men kanske lite drygt att söka efter en länk man inte har en aning om vad den heter men någon annan kanske vet vilken jag menar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Nej en 3klossig legobit, tryck ner spelet så långt det går och sen tryck in legobiten så de trycker ner spelet sen kan du i stort sett stå och hoppa vid Nintendot utan att den börjar blinka eller få grafikfel.

Vad jag förstått så är det kontrollerna det är fel på?
Men själv blåste man så man trodde lungorna skulle kollapsa när man var liten

Edit: Kan posta en länk till en websida som säljer nya gummin (:D) när jag kommer hem från praktiken

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Länk? =P.. Det jag vet är att det finns den vanliga gråa nesen samt att det släpptes en "top-loader" precis innan snes (?) i alla fall väldigt sent. Den vanliga gråa nesen har sett nästan likadan ut oavsett årsmodell vad jag vet. Och vad man ser på bilderna är det inte en top-loader. Jag säger inte att jag har 100% rätt, kan mycket möjligt ha fel men jag skulle bli väldigt häpnad om det fans en nintendo original nes med den kretskort layouten. Och det där med PStwo och PS2 var en underlig jämförelse =P

Edit: kontrollportana är inbyggda i moderkortet ser det ut som på första bilden så han har inte tatt bort kretskortet till portarna

Jo, efter noggrannare studier av sidor så har du rätt. Det lilla jag sett av de öppnade nesen sa mig att det var korrekt.
Sen när jag läste på en lite udda sida så stod det att nintendo gjorde om upplägget med 10nes chippet m.m. och jag tog felaktigt för givet att de gjort om den tidigare rent hårdvarumässigt.

Den topladdade som kom innan snes kom inte till europa om jag minns rätt.

Jag är medveten om att jämförelsen var lite dålig, jag underskattade din kompetens och jag såg att risken var stor att en jämförelse mellan 2 olika versionsnummer skulle gå förbi.

Du har rätt även i det sista. Jag är bara van vid att portarna sitter till höger men där finns ju inget annat än ström och resetknapp.
Får anta att portarna sitter till vänster om strömknappen.

EDIT: Ingen ska komma och påstå att jag inte erkänner mina fel iallafall

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det där med 10nes chippet fatta jag inte ett dugg om =P Så så mycket kompetens har jag inte men har pillat mycket med lite olika nes konsoller det senaste så jag vet allt hur det ska se ut om det är original grejer. Men den finaste konsollen måste nog endå vara PSone Måste säga att det är trevligt med folk som inte bara argumenterar emot hela tiden och inte kan erskänna att personen har fel. Så ett stort + till dig. Näe nog med offtopic. Hoppas killen får ordning på kontroll problemet. Mvh Micke

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Vad jag förstått så är det kontrollerna det är fel på?
Men själv blåste man så man trodde lungorna skulle kollapsa när man var liten

Edit: Kan posta en länk till en websida som säljer nya gummin (:D) när jag kommer hem från praktiken

Det hade varit kalas om du kunde göra det!

Ehhh för att döda alla spekulationer så detta är en piratkopia, vad jag vet (minns) så är detta spelet importerat ifrån Japan då jag kan spela japanska spel, och har en dosa som är ett halv nes spel stort som jag sen sätter i ett halvstort nes spel i som jag sen kan spela med.. Jag har försökt söka som en took om detta på Google, men hittar inte ett skvatt!

Men vad jag kan förstå med det jag har gjort med spelet så måste det jue nästan vara inne i spelet det är trasigt då alla 3 kontrollerna inte funkar.. jag finner det högst osannolikt att alla 3 kontrollerna ska gå sönder med en gång.

Men jag får försöka leta reda på ngn skiss eller fundera ut själv hur detta kort är uppbyggt så jag kan fortsätta felsöka och söka om signalerna går hela vägen fram dit dem ska, eller om ngn länk är trasig... =/

Någon som har sett någon liknande uppbyggnad som har lust å dela med sig om dem sidorna?

Kontrollportarna sitter till vänster om POWER knappen. och dem sitter med pinnar upp i "moderkortet" fastlödda, och jag har undersökt dem och dem ser ut att sitta fint där dessutom! har kollat efter kall lödningar osv... jag vet inte om man egentligen skulle försöka byta ut dem kontakterna, så dem är fina å fräscha...

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr inte kvar länken vilket inte va bra då jag även tänkte beställa en ny connector till mit snes(!) därifrån. Så även jag efterlyser den sidan nu. men förresten; du sa väll att zappern fungerade? i vilket fall om jag hade varit du så hade jag tatt fram multimetern och kollat lödpunkter och sladdar som har kontakt med kontrollkontakterna. Men har du inte nån kompis som du kan få låna en nes kontroll och testa med? lycka till iaf, och om nån vet adressen till den där webbsidan så vore det toppen.. Mvh Micke

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860