Licensfunderingar. Gratis för privatanvändning, annars inte

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte Övriga Ämnen, tråden handlar inte om huruvida s.c.s.i. är girig eller inte. Do NOT feed the troll. Tillbaks till topic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freakie
Om vi säger att en fotograf plåtar ett par bilder som han lägger ut på sin sida och säger att de får användas för icke kommersiellt bruk och så är det någon som vill använda bilden i ett reklamsammanhang där företaget skulle tjäna stålar. Är det inte mer än rätt att fotografen får sin lilla del av kakan för de jobb han har gjort då andra tjänar pengar på hans jobb?

Jämför :
Fotografen har en sida (eller något medium, i varje fall) där han gratis lägger ut bilderna och säger "Använd som ni vill, jag bryr mig inte", men sen frågar företaget han jobbar på snällt om de får använda bilderna. Helt plötsligt är den diviga fotografens arbete så jävla genialiskt och ska pumpas på pengar, bara för att företaget uppskattar hans arbete så mycket att de skulle vilja använda det officiellt.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RikkiAnderzoni
Jämför :
Fotografen har en sida (eller något medium, i varje fall) där han gratis lägger ut bilderna och säger "Använd som ni vill, jag bryr mig inte", men sen frågar företaget han jobbar på snällt om de får använda bilderna. Helt plötsligt är den diviga fotografens arbete så jävla genialiskt och ska pumpas på pengar, bara för att företaget uppskattar hans arbete så mycket att de skulle vilja använda det officiellt.

Så ditt argument i den här lilla historien bygger altså på att fotografen tog ett par bilder som han helt enkelt inte brydde sig om?

Edit: Teetow, tråden har ju tjänat sitt syfte, och jag har fått mina svar, så jag hoppat vi kan låta den nuvarande diskussionen hållas ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oj, är Teetow moderator nu för tiden? Sköj, fan vad bra!

Jag var helt övertygad om att RikkiAnderzoni skojjade först, då han uttryckte sig något extremt illa, men han menade alltså allvar.

Ehm, jag tycker inte att det är något konstigt att jag får beltalt då folk tjänar pengar på mitt arbete. Det tycker nog ingen annan heller, och om vi pratar anställning och arbetstid eller om vi pratar att man har gjort ett program på fritiden gör ingen skillnad om man frågar mig. Jag skulle störa mig på om jag gjorde något gratis, för att det var kul, och sedan började RikkiAnderzoni tjäna pengar på det, klart att det skulle sticka i mina ögon. Nej, s.c.s.i for the win!

Permalänk
Medlem

Tack, totoo, jag började nästan acceptera det 'faktum' att jag var ett svin och en fifflare. Inte varje dag man blir kallad för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s.c.s.i.
Jag håller med totoo. Klart att du ska ha pröjs för ditt program om det är folk som vill använda det kommersiellt!

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/