Butiker i sverige borde ta in dessa fläktar!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Kan du hitta uppgifter som motbevisar det som står så visst, personliga åsikter känns rätt meningslösa i sammanhanget

Jag kan utan problem hitta uppgifter som motbevisar. Läs lite på SPCR så ser du att det inte finns några mirakelfläktar.

Nexus samt Scythe S-Flex är två riktigt bra fläktar som i princip helt saknar missljud. Det ljud som hörs är ljudet av mängden luft som flyttas. Du kan inte flytta luften utan att det låter.

Vill du ha en fläkt som låter lite, så kommer den därmed flytta lite luft. En helt ljudlös fläkt med orkanstyrka finns inte.

Varvtal och flyttad luftmängd går ganska mycket hand i hand. Nexus 120mm snurrar i 1000RPM, flyttar 42 CFM och låter 22-23dBA@1m. Det finns ingen chans att en fläkt kan snurra 500RPM snabbare, flytta 1,5ggr mer luft och dessutom vara så mycket tystare. 14dBA är så löjligt lite att ingenting som flyttar luft är i den klassen. Din blodcirkulation överröstar fläkten i så fall.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

nexus är grymt fina fläktar... har haft ett antal olika fläktar förut.. pabst, adda, mfl och inga av dom klår mina nexus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
nexus är grymt fina fläktar... har haft ett antal olika fläktar förut.. pabst, adda, mfl och inga av dom klår mina nexus.

Vad pratar du om? Du menar väl inte att ju tystare dom är desto bättre? Det är balans det handlar om, beroende på vilket system man har.

Permalänk
Medlem

Shit what a mess! Det enda sättet vi kan få reda på om SilenX fläktar är överlägset bäst är om swec. gör ett test med dom (ska pm:a OScar000) Eftersom det finns både folk som hyllar och kuggar SilenX totalt på olika websidor så är det ju jävligt svårt att veta.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Shit what a mess! Det enda sättet vi kan få reda på om SilenX fläktar är överlägset bäst är om swec. gör ett test med dom (ska pm:a OScar000) Eftersom det finns både folk som hyllar och kuggar SilenX totalt på olika websidor så är det ju jävligt svårt att veta.

Haha, vadå "enda sättet"? Du låter som du har panik samtidigt som du är sarkastisk.

Sweclockers är inte rätt sida att vända sig till för något sånt här, så fläktar är (till skillnad från de flesta andra "komponenter") mindre viktiga hårdvarumässigt (vikt, höjd) och mer viktiga rent ljudnivåmässigt. Om jag minns rätt så använde inte sig Swec av bra mätutrustning när dom testar fläktar, och ett fläkttest ska vara så vetenskaligt utfört som möjligt...

Men jag älskar att läsa om bland annat chassin och grafikkort här!

PS. Jag visste inte riktigt hur jag skulle förklara hur fläktar skiljde sig från övriga systemet ordentligt, men ett sätt är att med de flesta sakerna i en dator är det det fysika yttre som är viktigt, eller mjukvaran osv., medan fläktar alla har standarder för både höjd/bredd och djup, och därmed är det enda som skiljer design, material osv. Skillnaden i temperaturer kan vara tydlig, men det är viktigare att se just hur mycket bättre temperatur man får med så lite förändring i ljudnivå som möjligt. Alltså kan man få mer än 5 grader C i sänkning, men då få stå ut med mycket högre ljudnivå, och samtidigt kan man få en höjning med 5 grader C med en knäpptyst fläkt. Balans, helt enkelt.
Dessutom är det svårt att återge en bild av just vad man hör. Det räcker inte med att säga att "den här fläkten dånar verkligen", och "den här fläkten upplevde jag som tyst". Jaha? Och vad är tyst för dig?
Det är så mycket, helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Haha, vadå "enda sättet"? Du låter som du har panik samtidigt som du är sarkastisk.

Sweclockers är inte rätt sida att vända sig till för något sånt här, så fläktar är (till skillnad från de flesta andra "komponenter") mindre viktiga hårdvarumässigt (vikt, höjd) och mer viktiga rent ljudnivåmässigt. Om jag minns rätt så använde inte sig Swec av bra mätutrustning när dom testar fläktar, och ett fläkttest ska vara så vetenskaligt utfört som möjligt...

Men jag älskar att läsa om bland annat chassin och grafikkort här!

PS. Jag visste inte riktigt hur jag skulle förklara hur fläktar skiljde sig från övriga systemet ordentligt, men ett sätt är att med de flesta sakerna i en dator är det det fysika yttre som är viktigt, eller mjukvaran osv., medan fläktar alla har standarder för både höjd/bredd och djup, och därmed är det enda som skiljer design, material osv. Skillnaden i temperaturer kan vara tydlig, men det är viktigare att se just hur mycket bättre temperatur man får med så lite förändring i ljudnivå som möjligt. Alltså kan man få mer än 5 grader C i sänkning, men då få stå ut med mycket högre ljudnivå, och samtidigt kan man få en höjning med 5 grader C med en knäpptyst fläkt. Balans, helt enkelt.
Dessutom är det svårt att återge en bild av just vad man hör. Det räcker inte med att säga att "den här fläkten dånar verkligen", och "den här fläkten upplevde jag som tyst". Jaha? Och vad är tyst för dig?
Det är så mycket, helt enkelt...

Visst att testa fläktar är jäkligt svårt men på swec. är dom väl ändå seriösa? Om dom skulle komma fram till att SilenX är mkt bra så skulle jag inte tveka att köpa dom iaf Sen att jag skrev "det enda sättet" var väl lite överdrivet men en mkt bra lösning iaf. Sen har dom kanske inte den bästa mätutrustningen men va fan göra produkttester kan dom iaf! Var inte så pessimistisk!

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Visst att testa fläktar är jäkligt svårt men på swec. är dom väl ändå seriösa? Om dom skulle komma fram till att SilenX är mkt bra så skulle jag inte tveka att köpa dom iaf Sen att jag skrev "det enda sättet" var väl lite överdrivet men en mkt bra lösning iaf. Sen har dom kanske inte den bästa mätutrustningen men va fan göra produkttester kan dom iaf! Var inte så pessimistisk!

Nejdå, pessimistisk är jag inte. Jag tycker bara att dom kunde testa dom bättre. Iochförsig är det inte deras fel.. bra mätarutrustning kostar tiotusentals kronor, och "bättre" mätarutrustning kommer lätt upp i hundratusenkronorsklassen. En sida som lever på reklam som denna har helt enkelt inte råd att köpa sånt. Men det som dom gör uppskattas, självklart.

Permalänk
Medlem

Jag håller med zeroqp. Visst skulle det vara kul om swecs tester var mer vetenskapligt utförda. Att bara lyssna på fläktarna och mäta temperaturen med inbyggda sensorer eller billigare termometrar ger enligt mig inte en rättvis bild av fläktarna. Alla kan inte höra samma frekvenser vilket gör att ljud upplevs olika, min pappa kan t.ex inte höra vinandet från en fläkt i hans bärbara dator medans jag upplever det som väldigt störande. Omgivningstemperaturen varierar med några grader osv...

Om de visste att många av oss vill ha mer vetenskapligt utförda tester skulle de kanske lägga mer tid och pengar på det? Att köpa all utrustning är helt orimmligt, men har man kontakter så finns det att låna/hyra på t.ex universitet och liknande. Det kräver förstås mycket mer av testaren då han måste kunna hantera utrusningen samt vara villig att lägga ner mycket mer tid på testerna.

Större delen av användarna här på swec förstår troligtvis inte fördelarna med ett riktigt utfört test, många förstår nog knappt resultaten om de inte presenteras ovanligt enkelt. Därför tror jag inte att swec är rätt sida för dyra vetenskapliga tester. Det är nog bättre om de håller sig till att testa produkter som inte behöver så avancerad mätutrustning. Swec för mig är något av ett instegsforum där man lär sig grunderna, vill man ha siffror som bevisar påståendena letar man sig till sånna sidor istället.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=54187 sådana har jag 2st dom är hur bra som helst och dom låter inte mycket alls.. sen får man med en adapter så man kan sätta den i 120mm-hål med. mycket bra

Visa signatur

hemy|mat

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom har en bättre CFM/RPM ratio och sannolikt även en bättre dB/CFM ratio är att dom är 120*120*38mm stora, vilket ger större volym och så på fläktbladen jämfört med en med 120*120*25. Faktiskt 52% mer. det gör inte så att det blir 52% bättre, men effektivare lär den vara.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Anledningen till att dom har en bättre CFM/RPM ratio och sannolikt även en bättre dB/CFM ratio är att dom är 120*120*38mm stora, vilket ger större volym och så på fläktbladen jämfört med en med 120*120*25. Faktiskt 52% mer. det gör inte så att det blir 52% bättre, men effektivare lär den vara.

Är det inte så att när fläktar är djupare så är det bara ett hålrum för att inte få missljud när ljudet passerar över fläktgaller eller liknande? Själva fläktens djup är likadan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Är det inte så att när fläktar är djupare så är det bara ett hålrum för att inte få missljud när ljudet passerar över fläktgaller eller liknande? Själva fläktens djup är likadan.

Nej, själva fläkten är djupare faktiskt.
Fördelen med tjockare fläktar är inte själva flödet utan att de blir mindre tryckkänsliga. Dvs de kan pumpa bibehållen mängd luft även med högt mottryck (t.ex. en kylare där det är tätt mellan fenorna!).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Fläktar är väldigt lika vattenpumpar.

Fläktar
Vi pratar oftast bara om fläktarnas CFM, luftflöde. Om de får blåsa fritt så kommer de kanske nära det angivna CFMvärdet, men när vi monterar dem på kylflänsar måste de kämpa för att snurra. Det är här fläktarnas tryck kommer in i bilden, har de högt tryck kan de övervinna flänsens motstånd bättre och luftflödet blir högre. Den främsta anledningen till varför vi inte pratar mycket om trycket är att få tillverkare inte anger det. Men som sagt så har 38mm tjocka fläktar som regel bättre tryck än 25mm fläktar.

Pumpar
Samma sak gäller för pumpar. LPH, vattenflödet som pumpen är specifierad till kan bara nås då den får pumpa fritt utan motstånd som slangar, block och radiatorer. När vi stryper pumpen genom att tvinga den att pumpa genom dessa så måste den kämpa för att få igenom vattnet, här kommer tryckhöjden in i bilden. Ju högre tryckhöjd pumpen har desto högre flöde får vi i ett system med motstånd. För några år sedan var vattenblocken inte så restriktiva och trycköjden spelade inte så stor roll, eheimepoken. För att få blocken att utbyta värme bättre med cpu/gpu använder man idag olika tekniker som innebär mycket motstånd. Därför behöver man hög tryckhöjd för att få ett vettigt flöde med moderna block.

ThermoChill
ThermoChills radiatorer är konstruerade med allt detta i åtanke. Det som gör ThermoChill bättre än sina konkurrenter är att de har väldigt glesa flänsar. Därför behöver inte fläktarna arbeta så hårt för att blåsa genom radiatorn och de måste alltså inte ha så högt tryck. Även insidan av radiatorn är mindre restriktiv än sina konkurrenters så övriga komponenter i loopen som cpu och gpublock får lite högre flöde. PAserien har tidigare haft en väldigt dålig lack som lossnat allt för enkelt men detta ska numera vara åtgärdat. PAserien ska nu ha samma lack som sin föregångare HEserien, en mattsvart lack som är betydligt mer tålig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Vad pratar du om? Du menar väl inte att ju tystare dom är desto bättre? Det är balans det handlar om, beroende på vilket system man har.

för mig är nexus bästa valet.