Apple lanserar Macbook

Permalänk
Medlem

ahh vad mysigt dock så får min intet år gamla G4 klara sig ett par år till men vem vet kanske det blir att man blir lite sugen efter lumpen då man lyckats få ihop lite pengar med.
hmm svart me :/ Vitt sak det va iaf när det gäller apple annars spelar det ingen roll, lika bra att säga det då det kan misstolkas rätt grov annars

Permalänk
Medlem

Nu är den äntligen här

2,26Kg, batteri på upp till 6h 13,3" portabilitet, dual core, wifi snyggt chassie (vita) slot in-dvd.

Denna har allt jag vill ha i en bärbar dator till ett pris på runt 10 000:- inte dåligt. Finns ju ingen annan som kan konkurrera med denna laptop oavsett vad andra säger då jag vill använda Mac OS X och ingen annan laptoptillverkare städjer det

Angående grafiken. Chippet har stöd för alla funktioner i OSX inkl hårdvaruaccellererad hdtp 1080p upplösta filmer.

Angående 3d i chippet så säger de så här om World of Warcraft på Mac MINI:

"Even with all the graphic options turned down, the game still looks good, and the framerate is solidly playable, if not spectacular. As always with WoW, Terrain Distance seems to be critical - raising the slider above about halfway kills the framerate, dropping it below 10 in some areas. Indoor areas are consistently better than outdoor.

All in all, I was pleasantly surprise by how well the Mini coped with WoW. I wouldn't want to use it as my "everyday" machine, but for the odd game it was more than acceptable."

Sååå, det går att spela ett icke grafiktungt spel som WoW på macbooken eftersom den har ganska exakt samma hårdvara som en mac mini duo. Även om man inte vill använda den som sin primära spel-station så funkar det ju bra att ta med den till en kompis och lira lite i några timmar nån kväll.

Sen kan man ju undra över hastigheten i t.ex spel om man dualbootar den med WinXP och använder sig av DirectX istället för OpenGL.

/Henrik - Som beställer 2.0Ghz varianten vit.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Bara jag som tycker den vita är snyggast?

Tur jag har en billig smak :D:D

Jag tycker faktiskt att den vita är snyggare också. Vitt är Apple. Svart är redan gjort. Fast den är snygg som svart också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Den svarta kostar alltså 2000 kronor mer för 20gb störrde hdd och svart färg. Antingen är det förbannat bra 20gb exktra då det kostar 100kr/gb eller så är svartfärgen av bra kvalité, eller så vet Apple var man ska plocka ut marginalerna.

Permalänk
Medlem

apple vet att den komemr sälja bra även fast det är mycket extra pengar för lite extra saker. :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

För 10800kr är det lite lockande. Lite.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
För 10800kr är det lite lockande. Lite.

eller 9 715:- för oss som är studenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
eller 9 715:- för oss som är studenter

Ger verkligen CSN-kortet 1000:- i rabatt? Då är det lite bättre, tur att man flyttar och börjar på högskola då till hösten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toerne
Den svarta kostar alltså 2000 kronor mer för 20gb störrde hdd och svart färg. Antingen är det förbannat bra 20gb exktra då det kostar 100kr/gb eller så är svartfärgen av bra kvalité, eller så vet Apple var man ska plocka ut marginalerna.

Oja det är skitdåligt då dom tillochmed lagt till så man kan byta hårddisk utan att skruva upp hela datorn Så det är bara köpa en egen hårddisk och klämma dit.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ger verkligen CSN-kortet 1000:- i rabatt? Då är det lite bättre, tur att man flyttar och börjar på högskola då till hösten

om ja inte minns fel så ger CSN kort 10% på allt från applestore. men kolla www.csn-kortet.se så får du se priserna på macbook genom dem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
OS X är faktiskt fyra eller fem år yngre än XP också. Det vore väl ett ordentligt misstag om det inte var säkrare Det känns som om väldigt många glömmer bort det. Vi får se hur det blir med säkerhetsluckorna i OS X. Om det fortsätter i den här takten (av det som nämnts i den här tråden) så är det snart lika "hackbart" som XP

OS X är yngre än XP... Du borde mena Tiger och XP. OS X är ungefär som att säga Windows NT. Utan att benämna nummer. Och OS X är ju NeXTstep och NeXTstep är från tidigt 90-tal.

Säkerhetsluckor hittas i alla system. Om du är insatt ser du att patchar kommer till Solaris och Linux osv. helat iden också. Däremot kommer det inte patchar ska du vara rädd.
Bara för att det finns säkerhetshål betyder inte det att det finns virus. Någon måste veta om de säkerhetshålen och utnyttja dem.
Först måste säkerhetshålet faktiskt vara ett rejält säkerhetshål, inte bara så programmet krashar och sedan är allt normalt. Sedan måste du faktiskt få in ett virus, som ska självsprida sig. Sedan ska du lyckas göra något utav viruset också.
Den grundläggande unixdesignen är en hel del smartare än Windows-lösningarna. Och UNIX är äldre än Windows, så ålder har inget att göra med det.
Visst, det kommer säkert komma virus till OS X. Men frågan om det någonsin kommer finnas ett sådant osäkert system som Windows igen?

För mer läsning om säkerhet i Windows vs Mac OS X/Linux

http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/linux_vs_windows_viru...

Permalänk
Medlem

Största problemet för windows säkerhet är användaren, inte igentligen Windows!

Sen var det inte Windows Vs *nix denna tråd handlade om

Tycker att den nya Macbooken är lite tung, är det pga. cpun som behöver ganska stort batteri för att klara 6 timmar eller?
För det är ju bara en 13 tums skärm på den.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Oja det är skitdåligt då dom tillochmed lagt till så man kan byta hårddisk utan att skruva upp hela datorn Så det är bara köpa en egen hårddisk och klämma dit.

Men man får ju betala 7-800kr mer för en svart. Rätt av Apple ur företagssynpunkt då de lär sälja som smör ("ny" färg). Vit är fortfarande schnyggascht

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Om du kan C så är det lätt att lära dig C++, men också Java eller vilket annat programmeringsspråk som helst. Likaså om du lär dig Java först. Detta gäller också assembler, x86 och PowerPC ASM är väldigt lika - branchning/jumps heter annorlunda, men förutom det kommer man snabbt in i vad det handlar om.
Så att hårdvaran x86 skulle vara osäkrare än PowerPC är bland det löjligaste jag har hört, och då programmerar jag en del i båda två.

Vidare att Mac OS X skulle öppnas upp likt Windows är ju också mycket märkligt. I Windows har en användare som standard rättigheter att göra allting. Det är oftast det faktumet som används av malware-programmerare.

Någon nämnde att det var mer intressant att ta sig in på servrar än på desktopdatorer. Det är också fel. Värdet på en stor server är ju klart högre, men det finns desto fler utav gamla tanters desktopdatorer, där de bl.a använder sig av banken online. Sådana saker utnyttjas ofta och gärna av vissa malware-programmerare.
Faktum är att det är lättare att skriva ett malware för Windowsplatformen för du kan redan från början anse att du har rättigheter att göra precis vad du vill - t.ex leka med kärnan och installera rootkits osv. på väldigt, väldigt hårdvarunära nivå. "Äger" ett malware en Windowsmaskin så får detta lov att göra precis vad det vill.

På en Mac (med Mac OS X) fungerar det annorlunda - du får inte tillgång att göra någonting utav större värde. Så länge användaren inte tillåtit det.
Visst finns det säkerhetshål, men de kan endast få den rättighet som programmet i sin tur körs med (vilket som standard är lägre än root). Medan de på Windows automatiskt får tillgång till allting.

Så till er PC är bäst människor - get some facts.

....

Nu till MacBooken.
Den är hur fin som helst! Nu är det bara Mac OS 10.5 man väntar på...
Den är billig - jämför med t.ex Dell vad du får för 10.000 där. Du kommer inte i närheten av MacBooken, och då är Mac OS X 10.4 jämnställt med Windows XP.
Den är snygg... Frågan är om man kan hålla sig till jul med att köpa nytt.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Avstängd

Sidde: Såklart Tiger mot XP och inget annat.
Blubben: Jag hade tidigare en laptop med 13,3" som vägde 1,97kg så helt off är det kanske inte om den väger några gram mer.

Permalänk
Inaktiv

Nagon som vet nagonting om dess batteritid?

Priset ar valdigt konkurrenskraftigt i min mening. Vore trevligt att ha den tillsammans med min PC laptop. Behover nagonting att resa med och 15" ar alldeles for stort att sitta pa planet med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kommer köpa PC laptop med nu. Får man i alla fall ett vettigt grafikkort för det priset. Det hån till grafikkort apple stoppat i den gör den totalt ointressant utom för dom som jobbar i office.

Innan någon hoppar på mig med detta fråga er, vem fan ser om det är HDTV på den skärmen så vad är vitsen att köra det? Spel på den... Har aldrig vart någon stor vits på mac.

Kan du vara snäll och visa mig vart man hittar en 13,3" laptop med annat än integrerat grafikkort till det priset?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är den helt passivt kyld så som gamla iBook var?

Nu snackar vi G3 här om ens det...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Linux och BSD har körts på x86 i över tio år och det har inte kommit mycket virus till de plattformarna.

En del operativsystem är nog helt enkelt lättare att skriva virus till.

OS X Bygger på BSD Kärnan. Varför betala för ngt som är bra?
Det som kostar i OS X när man köper det är alla extra program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Men ser man till servrar etc. så ökar marknadsdelen för de operativsystemen mycket, och vad är intressantast att få knäcka, en server till något företag, där du kanske tillockmed kan tjäna lite pengar, eller någon mormors gamla säckliga desktop?

Går inte att förneka att Mac OS X har en säkrare grund än XP.

BSD är säkert, det är OS X också. Båda bygger på samma kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
OS X är faktiskt fyra eller fem år yngre än XP också. Det vore väl ett ordentligt misstag om det inte var säkrare Det känns som om väldigt många glömmer bort det. Vi får se hur det blir med säkerhetsluckorna i OS X. Om det fortsätter i den här takten (av det som nämnts i den här tråden) så är det snart lika "hackbart" som XP

Nja, Yngre. Inte direkt. Tigern är ny. Bra klös i Tigern också.
"Hackbart" ? Hur menar du?

Att man kör med alla nätversktjänster och utan hårdvaru firewall?

Kör du med SSH, Apache, FTP, Samba osv igång så kanske det blir lite osäkert. Sedan kör man ju inte med Safari som webläsare. Där kör jag både Opera och FF i Mac OS X Tiger.

Så så hackbar som alla beskriver är den inte. Många av säkerhetsluckorn kom till Apache.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Ctrl]

Så till er PC är bäst människor - get some facts.

Det är väl självklart det du säger?
Betyder inte för det minsta att någon med lite datorvana eller lite sunt förnuft fixar allt det där omedvetet.

Men visst, dubbelklickar man på alla bilagor, även om de heter Hilton_Sex_Tape.exe så kanske det är bättre att man kör nåt annat OS än windows.

Det är ens subjektiva åsikt så spelar ingen roll vad faktan säger (hade faktan varigt det som avgjorde hade knappast ipoden varigt så populär).

XPs styrka är knappast säkerheten nej. Men eftersom det är så löjligt lätt att hålla sig borta från virus så ser jag inte vittsen att behöva ta med virusrisken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kan du vara snäll och visa mig vart man hittar en 13,3" laptop med annat än integrerat grafikkort till det priset?

Menar du en laptop med 13,3" skärm eller laptop som är lika stor?
Rättvist att jämföra med 13,3" datorer som är mycket mindre?

Macbooken är ju löjligt stor sett till sin skärmstorlek och att de dessutom snålar och kör 2x 256 mb gör ju att det borde finnas feta marginaler nog för något annat än ett integrerat grafikkort. Inte för att jag personligen tycker det är nåt man bör prioritera. Men de verkar inte ha prioriterat något annat heller.

MacBook Pron utnyttjade utrymmet väl, den var väldigt smidig för att ha en 15"/17" skärm.

LGs T1 må vara mycket dyrare men den har en 14.1" skärm och har en volym som är ca. 25% mindre än macbooken och den väger ~20% mindre.
Det är ganska imponerande av en dator som har 0.8" mer i bildyta.

Men visst den kostar mycket mer så att jämföra dem är väl inte så rättvist men ville bara ge ett exempel. Eftersom den är så stor så är det ju inte konstigt att den är billig. Processorn är bra men den är också overkill för de flesta.

Men som sagt, den är billig, särskilt för att vara en mac. Men jag tycker att de kunde kört med åtminstone en 14" skärm när den är så stor. Eller varför inte köra i macbook pro chassit?

Skulle jag vara låst till att köpa en mac bärbar skulle jag verkligen överväga macbook pro.

Eller helst något mittemellan. En bantad pro dator. Utan grafikkort borde priset åka ner en del särskilt som det ger en del plats.

Permalänk
Medlem

Lite i anslutning till det du skrev ovan Echo. Har för mig att macbooken är tillverkad av asus i sitt nuvarande utförande, tror motsvarande pc model är ASUS A6Jc

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att 512mb är lite väl lite? Synd också att dom har 2x256mb, nog kunde dom väl haft en 512mb sticka istället så att man kunde uppgradera lite smidigare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Bara jag som tycker att 512mb är lite väl lite? Synd också att dom har 2x256mb, nog kunde dom väl haft en 512mb sticka istället så att man kunde uppgradera lite smidigare..

Det går.
Finns när man beställer den att den skall ha 2x512 eller 2x1024 också.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Det går.
Finns när man beställer den att den skall ha 2x512 eller 2x1024 också.

fint

Permalänk
Medlem

Smartaste är väl att beställa snikmodellen och peta in ny HD och minne själv när man orkar / har råd?

Att ta 4 000kr för 2GB ram är ett skämt frågar du mig.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Smartaste är väl att beställa snikmodellen och peta in ny HD och minne själv när man orkar / har råd?

Att ta 4 000kr för 2GB ram är ett skämt frågar du mig.

4000kr extra för 2GB minne är mycket. Men under 500kr extra för 20gb hdd till är helt okej. Beror iof om dom e 4200, 5400 eller 7200rpm's diskar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Nagon som vet nagonting om dess batteritid?

Priset ar valdigt konkurrenskraftigt i min mening. Vore trevligt att ha den tillsammans med min PC laptop. Behover nagonting att resa med och 15" ar alldeles for stort att sitta pa planet med...

De har tydligen kunnat kräma ur den 6,5 timme. Sjunker vid nyttjande av wlan och dvd-tittande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Lite i anslutning till det du skrev ovan Echo. Har för mig att macbooken är tillverkad av asus i sitt nuvarande utförande, tror motsvarande pc model är ASUS A6Jc

Intressant, men den enda jag hittar är en med 15,4" skärm.
Eller är det pro versionen du menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kan du vara snäll och visa mig vart man hittar en 13,3" laptop med annat än integrerat grafikkort till det priset?

Kan du vara snäll och visa mig var jag hittar en bärbar Mac med ett vettigt grafikkort för ~10000 kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
***Massor av text***

Det är ju trevligt att GMA950 duger för något. Nån ökning av spel till Mac tack vare x86 lär dock knappast ske när valet står mellan en laptop för 20k eller en dator med integrerad skärm(en lösning som få vill ha) om man vill ha ett dugligt grafikkort. Mac-marknaden är liten som den är, och om hälften(eller hur många % det nu är) rycks bort tack vare integrerade grafikkort är nog ytterst få beredda att satsa krut på att porta spel till OSX.

Och att MacBook klarar av HDTV är väl knappast förvånande då den har en hyffsat snabb Dual-Core-prolle. Jag förutsätter att OSX har nån videoskalning i hårdvara ala XV, och det kräver knappast ett fett grafikkort om det är vettigt implementerat.

Rätt snygg var den dock, men jag skulle föredra en ULV-variant på processorn och lägre vikt över DualCore. Vem behöver mycket CPU på en portabel laptop?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Kan du vara snäll och visa mig var jag hittar en bärbar Mac med ett vettigt grafikkort för ~10000 kr?

Varför ska jag göra det? Påståendet var ju att jag kunde hitta en annan x86laptop med annat grafikkort till det priset. Har vi lite svårt att hålla koll på retoriken?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.