Jag har en Netgear router, men det är irriterande det här med portar. Har öppnat upp 20 olika portar i den men det fungerar ändå inte, ibland fungerar alla program, helt plötsligt får inget program kontkt med internet.
Nu tycks det fungera när jag har bockat av DHCP i den och tagit bort alla portar, vad är DHCP för något? Men jag upplever att internetanslutningen går segare nu än innan när jag hade portar öppna.
Det finns både port forwarding och port triggering i den, vilken ska man använda?
Kan det vara så att eftersom jag tycks ha dynamisk ip-adress så tappar routern kontakten med portarna? Eller är det så att jag kan ha råkat öppna portar som hör till andra program egentligen?
Kanske är bättre att köpa en svitch istället för router, ska ju bara dela internetanslutningen mellan några datorer i nätverket.
Går det att göra så att routern fungerar som en svitch istället? För jag antar att i en svitch behöver man inte hålla på med portar och liknande, är ju så svårt att veta vilka portat man kan öppna och tilldela vissa program för man vet ju inte vilka portar alla program man har på datorn använder. :S
Det är en Netgear RP614v2 och den börjar bli lite till åren, så ni kanske kan tipsa om en annan router som är nyare ock kanske enklare att konfigurera?
Kan passa på att fråga om mitt nya ADSL-modem samtidigt, har just nu ett SpeedTouch Home modem, men har fått hem ett nytt SpeedTouch 510 v5, men det modemet tycks ju ha helt andra inställningar än det här Home modemet jag har nu, och sist jag försökte konfigurera det så tappade det kontakten hela tidem med datorn, kan det vara så att modemet och routern inte fungerar tillsammans?