Produkttest: Nvidia Geforce 7950GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Har du en skärm med 1920x1080 upplösning eller större eller skämtar du :D?

Har pengar undanstoppad... Det är ju ändå tid att köpa ny dator nästa månad

Permalänk
Medlem

Skulle inte du ha Conroe? kommer det några mobos med Nforce till Conroe inom kort?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Skulle inte du ha Conroe? kommer det några mobos med Nforce till Conroe inom kort?

Det borde vara Nforce 5 mobbos på g till nästa månad ... intel sli edition nf5, 2GB DDR2 1066MHz, Conroe E6600 .. mums.....

Permalänk
Medlem

Kanske blir att man slänger in ett sånt här i den nya datorn då

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Kanske blir att man slänger in ett sånt här i den nya datorn då

Tycker jag du gör helt rätt i Har även en laptop på g... är bara osäker ifall jag ska vänta på memrom eller ej

Permalänk
Hedersmedlem

Hade lite andra prisuppgifter innan de kom upp i butikerna men det är ändrat nu. Beror nog mycket på vad man är ute efter om kortet är intressant eller ej.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

nice men hade helst velat att de klämde in allt i en och samma PCB och gjort en standard mer eller mindre för framtida GX2 kort så man lättare byta ut den fattiga kylningen osv

Permalänk
Medlem

Deta är INTE dyrt. Hur kan ni jämföra det med 7900GT? Sist jag kollade hade 7900GT bara 256MB minne. Det första jag tänkte när jag såg det var ett pris runt 8000kr men jag hade ju helt fel. Från 5000kr är detta ett riktigt bra kort. Visst det må ha sina negativa sidor men jag gillar det.

Hade jag köpt dator idag så hade jag definitvt velat köpa detta. Ett enskilt 7900GTX eller 7900GT kommer ju inte ens i närheten av detta.

edit: Kan man fortfarande inte köra dubbla skärmar i SLI?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Hade lite andra prisuppgifter innan de kom upp i butikerna men det är ändrat nu. Beror nog mycket på vad man är ute efter om kortet är intressant eller ej.

Lite prisuppgifter...

Asus GeForce 7950GX2 1GB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail
Pris: 6495:-

Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3 PCI-Express "BP7950GX2-1000-TV-DD" HDCP
Pris: 6495:-

XFX GeForce 7950GX2 500M 1GB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail
Pris: 6295:-

XFX GeForce 7950GX2 520M 1GB eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail
Pris: 6695:-

XFX GeForce 7950GX2 570M 1GB GDDR3 XXX, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail
PriS: 7195:-

@ Komplett.se

BFG GeForce 7950GX2 OC 1Gb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 6895:-

eVGA GeForce 7950GX2 500MHz GPU 1Gb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 5895:-

Gainward BLISS GeForce 7950GX2 1Gb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 5795:-

Point of View GeForce 7950GX2 500MHz GPU 1Gb DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 4995:-

XFX GeForce 7950GX2 eXTreme 1Gb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 6195:-

XFX GeForce 7950GX2 XXX 1Gb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Pris: 6695:-

@ Datorbutiken.se .... känns som prisuppgiften på PoV kortet måste vara en felskrivning ...

Asus GeForce 7950GX2 1GB PCI-E HDTV, Tv-out, 2xDVI, Retail
Pris: 5795:-

Gainward nVIDIA GeForce 7950GX2, PCIe 16x, 1024MB 1.4ns GDDR3 128Bit, TV-out,DVI
Pris: 7195:-

@ JMEData.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
bara 40dB...det får man ju huvudvärk av :/

Nja jag tror inte du skulle höra det så mycket!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag håller med!

Vart hittar någon ett eller två kort som kostar 5000kr eller mindre som presterar bättre än GF 7950GX2?

Hallå vakna!!!!!

Ja jag vet att 5000kr är jättemycke pengar och jag skulle aldrig köpa detta kort för 5000kr, än mindre två andra i SLI för ännu mer pengar.

Det räcker lätt med ett 7900GT som kostar runt 3000kr. Där ligger min smärtgräns för ett graffe.

Men ingen människa som själv sitter med ett 7900GTX eller motsvarande ATI-kort kan säga att detta kort är för dyrt.

Eh, jag säger att ALLA prestanda kort är på tok för dyra ! Det finns 2 !!! bolag som tillverkar gfx och jag är 100% på att det finns en "överenskommelse" för att hålla priser uppe. Liknande exempel på oligopol finns det gott om i datorindustri.
Exempel här http://www.usdoj.gov/atr/public/press_releases/2004/206631.ht...
http://www.technologynewsdaily.com/node/2182
Tja, det är bara att använda google om ni vill ha fler exempel på hur det egentligen går till.
Själv betalar jag aldrig mer än 2000 kr för gfx....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Eh, jag säger att ALLA prestanda kort är på tok för dyra ! Det finns 2 !!! bolag som tillverkar gfx och jag är 100% på att det finns en "överenskommelse" för att hålla priser uppe. Liknande exempel på oligopol finns det gott om i datorindustri.
Exempel här http://www.usdoj.gov/atr/public/press_releases/2004/206631.ht...
http://www.technologynewsdaily.com/node/2182
Tja, det är bara att använda google om ni vill ha fler exempel på hur det egentligen går till.
Själv betalar jag aldrig mer än 2000 kr för gfx....

Det värsta är att du förmodligen har rätt....

Vill dock påpeka att det finns fler tillverkare än två.. ska inte glömma att intel är absolut störst med 40% + .. fast det är mest på den intergerade sidan som de agerar...

Sen finns också Via, fast deras marknadsandel är nog försvinnande liten

Permalänk

Vad som gör mig osäker är ju ljudnivån från detta "monster". Jag är känslig, mycket känslig mot graffeljud. Annars hade jag köpt ett idag, helst igår!
Svårt att få så mycket prestanda kontra pris!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk

hhmm jag som trodde det skulle kosta 8000 eller däromkring. nu verkar det ju faktiskt vettigt...

Permalänk

jag skulle ha köpt det där graffet på en gång, tycker det verkar riktigt prisvärt men jag har tyvär inte dom pengarna, kankse kan man pruta lite:)

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

men det går för fooooort

föra sommaren investerade jag i ett gf6800GT
trodde man skulle slippa tänka på grafikkort ialla fall i 2år..
men nu har det gått knappt ett år och man sitter å funderar på att byta...

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk

kan ge mig fan på att ett sånt kort ger en jävla prestanda boost mot mitt klena X800 jag har idag (dock ett bra kort för den tiden)

så för mig hade det vart ett bra köp om det inte vore för att jag måste byta moderkort därav lite trist

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Ble sugen på ett sådant kort me tanke på priset, kosstar ju en hel del me till den prestandan så

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Discokungen

Hur fungerar de i SLI? Alltså med fyra stycken PCBs?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Hur fungerar de i SLI? Alltså med fyra stycken PCBs?

Från sista sidan:

"Nvidia stöder i dagsläget inte att man kopplar ihop två 7950GX2. Quad SLI stöds enbart för OEM än så länge där alla inställningar sköts innan datorn skickas till kund."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Från sista sidan:

"Nvidia stöder i dagsläget inte att man kopplar ihop två 7950GX2. Quad SLI stöds enbart för OEM än så länge där alla inställningar sköts innan datorn skickas till kund."

Woops. Trodde jag läst igenom allt på sista sidan Tack!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Hmm... Vi som vill ha vattenkylning då?? Finns det plats för ett block mellan korten?

Det tycker jag är väldigt intressant ifall jag tycker att det är värt att införskaffas eller inte

Samma här. Man lär ju få tillverka två egna block som får vara riktigt slimmade. Under förutsättning att det är enkelt att dela på korten. Är dom ihoplödda så blir det rikigt jobbigt. :/

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

för 5k är det ju kanon. fast det är ju fett frustrerande att bara OEMs kan köra quad. fast med alla tweakivriga tyskar så borde det ju funka rätt snart btw så borde väl såna här i SLI krossa alla 3dmarkrekord?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Samma här. Man lär ju få tillverka två egna block som får vara riktigt slimmade. Under förutsättning att det är enkelt att dela på korten. Är dom ihoplödda så blir det rikigt jobbigt. :/

Korten är inte ihoplödda och block som Maze4 low profile eller Asetek VGA v.2 ska funka.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

40dB för mig låter väldigt högt, ingen skulle väl acceptera en chassi fläkt på 40dB?

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
40dB för mig låter väldigt högt, ingen skulle väl acceptera en chassi fläkt på 40dB?

40db under fullload är väl inte så mycket om det är det som avses , spel brukar ju som bekant ha ljud .

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

40dba.. beror på om du menar verkliga dba eller "datordba".
Verkliga kommer du troligen inte uppfatta som så högt, men...

Permalänk
Medlem

blir det dumpade priser på vanliga 7900gtx nu eller?
som jag ser så skulle inte jag kunna i dagsläget använda detta kort
så att moderkortet jag använder inte fanns med på listan ett A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Medlem

5K är nog en felskriving som en annan sa med tanke på att dom andra är betydligt mycket dyrare fast vore det så är ju detta ett kort att defenetivt köpa utan tvekan..Kan man få det för 5K är det rena rånet helt klart