Permalänk
Medlem

Råka formatera min partition

Jag råka tabort min partition efter jag installerade zenwalk

finns det inget sätt att få tillbaks mina filer DE FILERNA ÄR HUR VIKTIGA SOM HELST.

HELP HELP HELP

EDIT: det var ext3 fil system

Permalänk
Medlem

Exakt vad gjorde du? Tog du bort en partition eller formaterade du den?
Du borde f.ö. ha tagit backup på filer som är "hur viktiga som helst".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Exakt vad gjorde du? Tog du bort en partition eller formaterade du den?
Du borde f.ö. ha tagit backup på filer som är "hur viktiga som helst".

ju jag försökte installera Zenwalk sen när instlationen var färdigt då hade Zenwalk installerats på den partitionen och allt filer hade tagits bort.

dumt av mig att inte har backup på den partitionen men har inte liksom haft tid

är det möiligt att få filerna tillbacka

det är bilder
dokument
lite musik

har typ allt skolarbete på den partitionen
viktiga bilder ufffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Permalänk
Medlem

Går väl att återställa filerna på de blocken som inte skrivits över.

Permalänk
Medlem

Det finns diverse program för "disaster recovery". Sök på Google eller Freshmeat. Det bästa hade varit om du bara hade tagit bort partitionen, men eftersom du har formaterat med ett nytt filsystem och skrivit nya filer till det, är nog de flesta av dina gamla filer förlorade för evigt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Hmm, man ska inte ge sig på cfdisk och fdisk om man inte vet vad man gör.

Jaja, hoppas det löser sig, om man har viktiga saker på datorn och ska försöka sig på saker man aldrig gjort förr är det riskfyllt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det finns diverse program för "disaster recovery". Sök på Google eller Freshmeat. Det bästa hade varit om du bara hade tagit bort partitionen, men eftersom du har formaterat med ett nytt filsystem och skrivit nya filer till det, är nog de flesta av dina gamla filer förlorade för evigt.

ju men det är samma filsystem alltså från ext3 till ext3 inte ntfs till ntfs.

ska försöka med de programerna som ni rekomenderade men skall man köra de på linux eller windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
ju men det är samma filsystem alltså från ext3 till ext3 inte ntfs till ntfs.

ska försöka med de programerna som ni rekomenderade men skall man köra de på linux eller windows?

Spelar ingen roll vilket filsystem du formaterat till/från, det som betyder nått är om du skrivit nya filer till partitionen. Då är det med stor sannolikhet kört..

Det finns program till både linux, windows och dos. Var medveten om att sådana program ofta utnyttjar direkt skrivåtkosmt till disken och kan förstöra en hårddisk (det har jag själv lyckats med, mindre kul)

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

jaha okej men jag ska väl ändå försöka min hårdisk utan de filerna är ingen hårdisk men någon som har typs på bra program som stöder ext fil system