starta program i *.bat fil

Permalänk

starta program i *.bat fil

jag skulle vilja kunna starta program efter uppstart med en viss delay. i autostart startas programmen direkt när windows startas, men mitt problem är att de program som startas inte hinner få det ip BBB delar ut till datorn. istället får de 127.0.0.1.

jag hörde av någon att man kan skapa en *.bat fil där man skriver in teknisk mumbojumo (som vilken mormor som helst skulle dö av överbelastning om hon nu skulle råka se det...)

någon?

Visa signatur

[ASA 5505 Security Plus][C2960S-24PS-L][WLC 2504][AP1142Nx3]
[6 Servrar][4 Datamaskiner][3 Fickmaskiner]

Permalänk
Medlem

man kan göra en bat-fil som körs efter du loggat in.. men efter windows startas.. är lite klurigare.

har svårt att tro att nätverkskortet får 127.0.0.1 men den kan få en annan adress som slumpas fram.

Hur som:
http://www.mrb.net/software/free/wait32.html
ladda ner wait.exe

@echo off cls echo. echo Waiting... rem wait 30 echo. echo Release ip-adress... ipconfig /release echo renew ip-adress... ipconfig /renew echo.

klistra in i notepad och spara som gfdjsgfdsfd.cmd eller fdsafda.bat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

jo, det är som om nätverkskortet inte hinner med att få mitt externa ip. jag har ingen router.

men var lägger jag *.bat filen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var du vill... bara att göra en genväg till autostarten antingen i regedit eller i startmenyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kör med PPoE får ditt nätverskort ingen riktig adress. Exempelvis får jag en 169.* adress på mitt nätverskort medans min PPoE anslutning får mitt "riktiga" IP nummer.

Det Mr_Lazy's batfil kommer göra är att släppa din nuvarande IP-adress och sen förnya den.

Men om du vill starta program istället kan du använda wait men skriva

@echo off wait 30 c:\program\MittProgram\Startfilen.exe

Exempelvis för att starta programet 30sekunder efter att batfilen körs.
För att starta flera program lägg bara till dom efter det första programmet. Kan rekommendera att lägga till en wait 10 eller liknande för att ge programmet tid att starta innan nästa startas.

För att få den att autostarta kan du lägga den i C:\Documents and Settings\DittAnvändarnamn\Start-meny\Program\Autostart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Om du kör med PPoE får ditt nätverskort ingen riktig adress. Exempelvis får jag en 169.* adress på mitt nätverskort medans min PPoE anslutning får mitt "riktiga" IP nummer.

Det Mr_Lazy's batfil kommer göra är att släppa din nuvarande IP-adress och sen förnya den.

Men om du vill starta program istället kan du använda wait men skriva

@echo off wait 30 c:\program\MittProgram\Startfilen.exe

Exempelvis för att starta programet 30sekunder efter att batfilen körs.
För att starta flera program lägg bara till dom efter det första programmet. Kan rekommendera att lägga till en wait 10 eller liknande för att ge programmet tid att starta innan nästa startas.

För att få den att autostarta kan du lägga den i C:\Documents and Settings\DittAnvändarnamn\Start-meny\Program\Autostart

jag har nu provat din *.bat code, men det funkar inte som det ska.
alla program öppnas direkt win startas + att cmd/bat filen ligger och skaver på 99% på cpu:n...

om jag förstod det rätt skulle det se ut ungefär såhär:

wait.bat

@echo off wait 30 c:\Program\RealVNC\WinVNC\winvnc.exe wait 10 c:\Program\VentSrv\ventrilo_srv.exe wait 10 c:\HLDS War3FT\hlds.exe wait 10 c:\Program\BPFTP Server\bpftpserver.exe

sedan lägga till den i autostart tillsammans med de program jag vill starta.
har jag missat något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej nej han har skrivit fel.. lite.. det finns två kommandon för att starta ett annant program

Call och Start..

Call startar programmet och väntar tills programmet har avslutats sen exikveras nästa rad i scriptet... start.. startar programmet och går direkt till nästa rad.

ex.

start Calc.exe start winword.exe

eller

call calc.exe call winword.exe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm underligt, fungerade fint för mig med bara att skriva sökvägen till programmet/programmen utan att köra start eller call. Däremot körde jag inte det genom autostarten utan körde batch filen rakt av men borde inte vara någon större skillnad.

Det som kan bli problem är exempelvis

c:\Program\BPFTP Server\bpftpserver.exe

Eftersom det är ett space mellan BPFTP och Server, så du måste använda "dubbelfnuttar" eller citat eller vad det kallas så det ser ut såhär

"c:\Program\BPFTP Server\bpftpserver.exe"

Det call gör är att det anropar en annan batch fil och när den batch filen har körts så går den tillbaka till föregående batch fil.

Exempelvis:
Call Starta.bat
Call Starta2.bat
Call Starta3.bat

Då kör den igenom Starta.bat, när den är klar så kör den starta2.bat och sist starta3.bat

Citat:

Used within a batch file to specify the name of another batch file (a file with the .BAT filename extension). The original batch file calls into action the CALLed batch file. When the CALLed batch file ends, control is transferred back to the original batch file.

This command function (transfer of control back to a calling batch file) was not available prior to DOS Version 3.

Däremot fungerar det även på program MEN den kommer inte starta nästa program förän det första är avslutat.

Exempelvis:
Call Msword.exe
Call mspaint.exe
Call Excel.exe

Då kommer den först starta msword, och sen vänta tills word har avslutats innan den startar mspaint, sen när paint har avslutats så startar den excel.

Det jag skulle rekommendera är att köra AutoitV3 som är ett script program. Lätt att göra ett script som kör Runwait och eventuellt i kombination med en if stats och processexist.